Design voor vluchtelingen in Boijmans van Beuningen
- Design
- 27 aug 2015 @ 08:35
- Link
-
Redactie Design
Redactie
MarketingTribune - InnovatieInspiratie
- 27 aug 2015 @ 08:35
- Redactie Design
Veel actueler wordt het niet. In het Rotterdamse museum Boijmans van Beuningen is design te zien dat bedoeld is voor vluchtelingen. Er is de ‘Better Shelter’ van Ikea, een vluchtelingenbarak van buizen en panelen die deze zomer al wordt ingezet door vluchtelingenorganisatie UNHCR. Maar er zijn ook kleinschaliger projecten, zoals het noodpakket ‘The Second Aid Kit’ van het Japanse ontwerpbureau Nosigner.
Designers helpen vluchtelingen
De tentoonstelling is het elfde deel van Design Column, een reeks tentoonstellingen die vier keer per jaar plaatsvinden en waarin het museum laat zien hoe ontwerpers zich verdiepen in actuele thema’s. Het gaat om praktische oplossingen, maar ook om vernieuwende ideeën. Onlangs deed Richard van der Laken, oprichter en directeur van designcongres What Design Can Do, een oproep aan designers om met ideeën voor vluchtelingen te komen. Hij is er zeker van dat ontwerpers een rol kunnen spelen in de reis van een vluchteling, ook al kunnen ze het vluchtelingenprobleem dan niet oplossen.
Second Aid Kit
In de Second Aid Kit van bureau Nosigner zitten spullen die eruitzien alsof ze in een EHBO-doos zouden kunnen zitten: vormgegeven in wit, rood en aluminium. Je vindt er plastic bestek in, maar ook zakjes gedroogde voedingsmiddelen, een minuscuul opgevouwen handdoekje, en kleine thermometer en nog een heleboel andere zaken die van pas komen in geval van nood.
Refugee Republic
Ook is de multimediale documentaire ‘Refugee Republic’ te zien, gemaakt door kunstenaar Jan Rothuizen, journalist Martijn van Tol en fotograaf Dirk Jan Visser. De kijker kan zelf een route kiezen door Camp Domiz, een vluchtelingenkamp in Syrië, en maakt onderweg kennis met de bewoners in het kamp. De documentaire is een combinatie van tekeningen, film, fotografie, geluid en tekst.
Sheltersuit
Verder toont de expositie onder meer de Sheltersuit van Bas Timmer en Alexander de Groot, een outfit die daklozen in de winter warm kan houden. Het pak bestaat uit een jas en een afritsbare slaapzak, waarvan er in de winter van 2014 honderd gratis zijn uitgedeeld via het Leger des Heils. Op dit moment werkt Stichting Hibernate, opgericht door Timmer en De Groot, aan een verbeterde versie van de Sheltersuit, met onder andere meer zakken, een klein LED-lichtje en een tas met kussen. Twintig vrijwilligers, onder wie daklozen, langdurig werklozen en asielzoekers, produceren de Sheltersuits.
Over de tentoonstelling
De tentoonstelling Migration Matters is nog te zien tot en met 17 januari 2016. Op het blog Design Column houdt het museum reacties en andere actuele informatie over de Design Column-tentoonstellingen bij.
Second Aid Kit (2011) van het Japanse ontwerpbureau Nosigner (Eisuke Tachikawa, Toshiyuki Nakaie en Kaori Hasegawa).
-
Redactie Design
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/design/
- Profiel »
- Hibernate
- Migration Matters
- Alexander de Groot
- Sheltersuit
- Second Aid Kit
- Refugee Rpublic
- Dirk Jan Visser
- Boijmans van Beuningen
- Jan Rothuizen
- Martijn van Tol
- Nosigner
- What Design Can Do
- Bas Timmer
- Design Column
- Richard van der Laken
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Dopper lanceert digital product... 16-04-2024
- Nieuwe huisstijl voor Opel-showrooms09-04-2024
- Samsung speelt met werkelijkheid in... 02-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing