Digitale hommage Mesdag is geen marketingstunt
- Design
- 25 aug 2015 @ 09:08
- Link
-
Redactie MarketingTribune
- Digitaal
- 25 aug 2015 @ 09:08
- Redactie MarketingTribune
Moving Mesdag is een videokunstinstallatie waarin Panorama Mesdag, kunstenaar Menno Otten en Samsung Nederland samenwerken en het beroemde 360 graden schilderij in digitale vorm in een speciaal koepelpaviljoen vertonen. Dit jaar is het 100 jaar geleden dat Hendrik Willem Mesdag, ’s lands beroemdste zeeschilder, overleed. Met Moving Mesdag ontdekken bezoekers deze zomer het grootste schilderij van Nederland, 14,5 meter hoog en 114,5 meter lang, op verschillende locaties in Amsterdam. MarketingTribune in gesprek met Raymond Mesterom, hoofd corporate marketing van Samsung Nederland over dit digitale hoogstandje.
Mesterom zou dit rondreizende digitale schilderij, geprojecteerd op 14 enorme Samsung Curved S-UHD tv’ s die een cirkel vormen met een diameter van 9 meter, liever niet als een marketingstunt willen aanduiden. ‘Nee, eerlijk gezegd gaat het mij daar niet eens om. We willen mensen inspireren en laten genieten van innovaties. Mesdag was op zijn manier bezig met vernieuwing en zocht met dit rondreizende schilderij ook nieuwe doelgroepen. Samsung wil mensen graag betrekken bij innovaties die het leven mooier en gemakkelijker. Dit project is bedoeld om mensen aangenaam te verrassen en te laten ervaren en beleven hoe mooi moderne techniek kan zijn.’
De curved televisie speelt een hoofdrol in dit project. Dat is niet voor niks, lijkt mij.
‘Het is een product dat op een heel natuurlijke en slimme manier past in dit project. Juist dankzij de gebogen schermen is de cirkel te maken en komt het meesterwerk digitaal tot leven op een ongelooflijke manier. Wij maken producten op het gebied van tv, audio en mobiel die het leven verrijken. Elke keer weer gaan we weer een stap verder om de techniek nog beter te maken. Uiteraard ondersteunt dit project de aandacht voor de curved tv, maar wel op een logische manier. Wij zijn uit op een wauw-gevoel bij de bezoeker.’
Criticasters zullen zeggen: prachtig schilderij wordt misbruikt voor verkoop digitale televisie?
‘Ja, die zul je ongetwijfeld hebben. Uitgangspunt is echter integer met kunst om te gaan en de directeur van Mesdag liet weten dat hij alleen maar kan dromen van dit soort projecten. Dit is een project met kunstenaar Menno Otten die letterlijk een nieuw licht wilde laten schijnen op oude meesterwerken. Zo ook met Panorama Mesdag. Hij wilde het unieke Hollandse licht opnieuw voelbaar maken. Hij vond het fascinerend om te onderzoeken wat er met een schilderij van een oude meester gebeurt op het moment dat het licht verandert.’
In de film van zes minuten passeren vier jaargetijden, gaat dag over in nacht en blijken allerlei elementen op het canvas ineens te bewegen. Het licht van de vuurtoren schijnt, paarden trappelen en je hoort subtiel de wind waaien. Een 360º soundtrack maakt de beleving compleet. Aan het project is een jaar gewerkt.
De markt van consumentenelektronica is een vechtmarkt. Wat zie jij daarin als marketeer de grootste uitdaging?
‘De uitdaging is om ervoor te zorgen dat mensen op indringende manier onze producten ervaren. Dat is echt iets van deze tijd. Alles draait om experience. Mensen willen de producten zien en testen. Het is ook ons streven om vooral in retail dat gevoel en verhaal heel duidelijk over te brengen. We nemen de consument mee in de wereld van de connectiviteit en laten zien hoe Samsung daarin past.’
Volgens Mesterom zal het digitale schilderij in de komende periode duizenden bezoekers gaan trekken. Hij is ervan overtuigd dat zij hun persoonlijke ervaringen ruimhartig via social media zullen delen.
Speciale dome
Voor de presentatie is overigens een speciale dome ontworpen en gebouwd door Tchai, retailspecialisten en shoppermarketeers. In totaal zijn 14 schermen gebruikt om een perfecte cirkel te maken met een diameter van 9 meter. Iedere afzonderlijke tv is 1 meter hoog en heeft een schermdiagonaal van maar liefst 2,2 meter. Sander Hoekstra, projectmanager van Tchai: ‘Cheel is de vaste reclamepartner van Samsung - en wij verzorgen al jarenlang de uitvoering van veel van hun projecten. Bij een project als dit moet aan de meest uiteenlopende zaken worden gedacht. Hoeveel mensen mogen tegelijk naar binnen en hoe groot moet de ‘behuizing’ van het schilderij dus worden? Hoe verloopt de doorstroom van bezoekers? Wat moeten ze zien en beleven als ze naar binnen gaan, bij het schilderij staan en weer naar buiten lopen?’
Daarnaast komen volgens Hoekstra tal van praktische zaken aan bod, zoals koeling, verlichting, het opbouwen en afbreken van de constructie, maar bijvoorbeeld ook op welke hoogte de schermen moeten hangen en hoe de geluidsunits daaromheen moeten worden gemonteerd om de beleving optimaal te maken. ‘Onze designstudio heeft het idee van een koepel eerst 3D gevisualiseerd, waarna we een proefopstelling bij onze vestiging in Ridderkerk hebben gebouwd om alles te testen. Aan de hand daarvan hebben we bijvoorbeeld de schermen nog wat hoger gehangen en andere aanpassingen doorgevoerd om de verlichting en bijvoorbeeld de bezoekersstroom te optimaliseren. De opbouw voor Sail duurde 4 dagen en daarna hebben we 3 dagen voor het afbouwen. Pittig, maar wel een fantastisch project.’
Moving Mesdag is de komende weken nog gratis te bezoeken op de volgende locaties in Amsterdam:
• Uitmarkt: Museumplein – 29 t/m 31 augustus
• ART Zuid: Museumplein – 1 t/m 4 september
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- KNVB en Nike presenteren Oranje... 20-03-2024
- The Drum over SXSW 202419-03-2024
- Google onderzoekt impact GenAI op... 14-03-2024
- Henk Schiffmacher steekt Veluwse De... 11-03-2024
- Ford Nederland viert 100 jarig... 08-03-2024
- HDV visual branding nieuwe naam van... 05-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing