[Designpanel] Hollandse beelden bij Coca-Cola

8sep 201508:33
  • Design
  • 6411 x gelezen
  • Link
  • Redactie Design
  • Designpanel

nieuws Al jaren wil Coca-Cola het icoon zijn van happiness. Om de keuzemogelijkheden in het assortiment duidelijk te maken heeft het bedrijf designbureau Mountain gevraagd om het emotionele karakter van het merk middels illustraties beter voelbaar te maken. ‘Choose happiness’ is het uitgangspunt. Wat vinden de designers in het panel ervan?

Claire Parker, executive creative director bij DesignBridge:

The kissing Delft couple did illicit a smile the first time I saw it, although clearly inspired by the earlier Coke handshake graphic and the brilliant work of Noma Bar. However there’s definitely no ‘smile in the mind’ for the others, which I assume is the goal of the ‘Choose happiness’ campaign. Overall it feels very forgettable, the executions are quite poor and are a clichéd idea of Holland rather than a clever insight into a locals point of view.They are part of a bold and instantly recognisable illustration style that does strengthen the new brand emphasis on the variants, however they fall short in terms of ‘Choose Happiness’ and are too obvious in terms of subject and execution to raise a smile.

Cijfer: 2

Stefan Pangratz, design director bij VBAT:

De door Coca-Cola voortgezette Design gedreven strategie is ijzersterk. De essentie van de visuele identiteit, met de fles als absolute held is elke keer weer relevant vertaald en speels toegepast. Hoewel ik het begin met “Happiness in a bottle” inhoudelijk en grafisch iets sterker vond, zijn de huidige variaties op het thema ook goed gelukt. De campagne is het sterkst als de illustratieve toevoeging rond een fles gebeurt zoals met de Amsterdammertjes. Op het moment dat alle vier flessen een rol krijgen is het ikonische karakter van de campagne een beetje kwijt en wordt het rommelig.

Cijfer: 7

Tom Dorresteijn, CEO bij Studio Dumbar: 

In de marcomstrategie heeft Wieden + Kennedy de grafische icoon van de Coca-Colafles centraal gesteld. Dat geeft een belangrijke impuls aan het merk. Het idee om daarop voort te borduren met een lokale inkleuring is erg goed. Niet elke uiting op zich is even overtuigend, maar het campagneconcept als geheel is dat zeker. De variant met de tulpen is qua kracht en eenvoud veruit het sterkst.

Cijfer: 7

Designers versus marketeers:

Welke rapportcijfers geeft het marketeerspanel voor dit designconcept?
Lees hun onderbouwing in MarketingTribune 15.

Karlijne Bos, senior brand manager Pearle: 7
Paul Sluis, senior brandmanager KLM Nederland: 8
Marc van Eck, managing partner Business Openers: 1


comments powered by Disqus

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief.
  • Abonneren

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken
  • Partners
  • Beroepsorganisatie Nederlandse Ontwerpers