Google gaat toekomst in met nieuw logo
- Design
- 3 sep 2015 @ 10:03
- Link
-
Redactie Design
Redactie
MarketingTribune - BrandingVisual id
- 3 sep 2015 @ 10:03
- Redactie Design
Het zijn nog steeds zes letters, en ze hebben nog steeds primaire kleuren. Maar verder is het nieuwe logo van Google behoorlijk anders dan het vorige. Opvallend is vooral de speelse, schuine ‘e’. Waar zagen we die eerder? Juist: bij Heineken. Dat weet de bierbrouwer zelf ook, en die reageerde met een vrolijk: ‘Hey Google, echt lachen dat e’tje!’ op social media.
Consistentie in de weergave
Het nieuwe logo is ontworpen door Google’s eigen designteam. Begin dit jaar kwam het team samen om in een week een ‘designsprint’ te trekken. Belangrijk uitgangspunt was dat het een ‘schaalbaar’ merk zou worden, dat ook op plekken met beperkte ruimte (anders dan het startscherm op je desktop) tot zijn recht zou komen. Ook al komen mensen op een dag op verschillende manieren in aanraking met Google –op de smartphone, in een app, et cetera-, er moest consistentie zitten in de weergave van het logo.
Google zelf laat weten geïnspireerd te zijn door de letters van Heineken. Het nieuwe lettertype, ‘Product Sans’, is speels bedoeld: het zou de associatie met eenvoudige letters in een basisschoolboek moeten opwekken. De kleuren uit het vorige logo, dat stamt van 1999, zijn iets lichter gemaakt.
De laatste wijziging van het logo was dus alweer 16 jaar geleden, maar er waren meerdere redenen om het weer eens op te frissen. Zo ontstond drie weken geleden Alphabet, een overkoepelend bedrijf waar Google onder valt. Het nieuwe Google-logo vertoont veel overeenkomsten met dat van Alphabet.
Ingrijpend veranderde technologie
Bovendien veranderde in de tussentijd niet alleen het merk Google ingrijpend, maar ook de technologie: we zien Google niet alleen meer op computers, maar ook op andere apparaten, zoals smartphones. Het nieuwe logo is meer geschikt voor gebruik op verschillende devices. De kenmerkende letter ‘g’ die je op veel plekken tegenkwam, verandert nu in een hoofdletter G en is voortaan gekleurd, in plaats van wit.
Het bedrijf laat weten: ‘We hebben het beste van Google (het eenvoudige, kleurige, niet-rommelige, vriendelijke) genomen en opnieuw vormgegeven. Niet alleen voor het Google van vandaag, maar voor het Google van de toekomst.’
-
Redactie Design
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/design/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- KNVB en Nike presenteren Oranje... 20-03-2024
- The Drum over SXSW 202419-03-2024
- Google onderzoekt impact GenAI op... 14-03-2024
- Henk Schiffmacher steekt Veluwse De... 11-03-2024
- Ford Nederland viert 100 jarig... 08-03-2024
- HDV visual branding nieuwe naam van... 05-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing