Lilian van Daal wint Volvo Design Challenge 2015

Lilian van Daal wint Volvo Design Challenge 2015
  • Design
  • 5 okt 2015 @ 14:30
  • Link
  • Redactie Design
    Redactie Design

    Redactie
    MarketingTribune
  • AwardsInnovatie

Ontwerper Lilian van Daal is de winnaar van de Volvo Design Challenge 2015. De jury van de prijs kwam vrijdag tot dat besluit in het amsterdamse ArtDeli. Van Daal werd geprezen om haar ontwerp, waarin de jury ‘een sprekend voorbeeld van een project met een duidelijke visie’ zag, ‘waarin actualiteit, vernieuwing en materiaalontwikkeling samenkomen.’ Ze wint 10.000 euro.

Shapes of Sweden
Lilian van Daal onderzocht of de autostoel (van metalen, kunststoffen en foam) plaats kan maken voor een recyclebaar alternatief van natuurlijke, niet-schaarse materialen. Ze deed material- en vormonderzoek en experimenteerde met 3D-printtechnieken, waarmee natuurlijke structuren gedetailleerd kunnen worden nagemaakt. Ze ontwierp een autostoel uit dennenhout, dat over de juiste eigenschappen bleek te beschikken en in Zweden ruim beschikbaar is. Het prototype is gemaakt in samenwerking met 3D Systems Benelux. Volgens de jury heeft Lilian met haar project drie actuele ontwikkelingen ineen gevangen: biomimicry (geïnspireerd op natuurfenomenen), 3d-printen en het gebruik van natuurlijke materialen. Uit haar concept spreekt volgens de juryleden toekomstvisie, maar ook een duidelijke verbinding met het automerk. Het werk is vernieuwend, esthetisch en biedt perspectief voor de industrie.

Volvo Design Challenge In 2014 riep Volvo een jaarlijkse competitie voor designtalent in het leven. Voor de Volvo Design Challenge waren dit jaar vier jonge ontwerpers in de race. Borre Akkersdijk, Lilian van Daal, Bob Schiller en Jólan van der Wiel ontvingen elk een werkbudget voor de ontwikkeling van een ontwerp dat gebaseerd is op Volvo’s ‘Designed around you’-filosofie. Winnaar Van Daal ontvangt een stimuleringsprijs van € 10.000.

Jury
De jury bestond uit Niels van Eijk en Miriam van der Lubbe (ontwerpers Van Eijk & Van der Lubbe), Edwin Jacobs (directeur Centraal Museum), Willem van Roosmalen (hoofdredacteur/oprichter Fontanel), Koert van Mensvoort (filosoof/kunstenaar/wetenschapper Next Nature), Mirjam van Coillie (voorzitter Design Management Netwerk) en Corien Pompe (Future Lab & Innovation, manager Volvo Car Corporation).

Overzichtsexpositie
Tijdens Dutch Design Week in Eindhoven (17-25 oktober 2015) is het werk van alle deelnemers aan de Volvo Design Challenge negen dagen lang te zien in één overzichtsexpositie in het Klokgebouw (Hal 2). In samenwerking met Volvo presenteert ontwerpbureau Van Eijk & Van der Lubbe dan tevens ‘Outward-Looking’, het slotstuk van het drieluik Experience in Motion.


'Shapes of Sweden' door Lilian van Daal. Foto: Lisa Klappe

Redactie Design

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken