Wunder vernieuwt digitaal merk en platformen RTL XL
- Design
- 5 okt 2015 @ 08:10
- Link
-
Redactie Design
Redactie
MarketingTribune - BrandingVisual id
- 5 okt 2015 @ 08:10
- Redactie Design
Designbureau Wunder en digitaal bureau Triple IT vernieuwden het digitale merk en de platformen van RTL XL. RTL XL is de videostreamingdienst waarmee je TV programma’s van RTL kunt terugkijken en vooruitkijken. Naar aanleiding van een strategische herpositionering van het RTL XL-merk zijn beide bureaus aan het werk gegaan.
Een flexibele stijl
Het vernieuwde platform en de merkstijl is ontwikkeld vanuit de gedachte dat RTL XL verbindt. Het nieuwe RTL XL maakt een verbinding tussen de RTL-zender, programma’s, sterren, ‘multi channel networks’ en gebruikers. De nieuwe stijl is opgebouwd uit een lijn, die elke vorm kan aannemen, wat het verbinden benadrukt.
De merkstijl kenmerkt zich door een handgeschreven lettertype, warme kleuren en menselijke interactie; elementen die voortkomen uit de kern van RTL. De merkstijl is kleurrijk en gebaseerd op de kleuren van de zendermerken van RTL, maar kan elke kleur aannemen. Dit maakt de merkstijl responsive en adaptief, maar, volgens Wunder, ook eenvoudig en verrassend.
Alef de Jong, Creatief Strateeg van designbureau Wunder licht toe: 'RTL XL heeft een grote stap gezet richting de toekomst. De nieuwe merkstijl is niet typisch RTL, niet alleen digitaal of specifiek tv, maar combineert deze werelden. Dit levert een merkstijl op die op een moderne manier verhalen vertelt en op elk medium optimaal tot zijn recht komt. Het resultaat is een mooi modern mediamerk.' Patrick Klink, Manager Product & Technology vult aan: 'We hebben gestreefd naar een merkstijl die flexibel en menselijk is. Eén die met ons mee kan evolueren maar voor de gebruiker altijd een duidelijke, herkenbare ervaring biedt.'
Verzamelplek voor entertainment RTL XL is ontwikkeld van een ‘catchup platform’ naar een verzamelplek voor je entertainment. De vernieuwde strategie zet de gebruiker centraal en heeft als doel kijkers met elkaar en met de sterren en programma’s van RTL te verbinden. Het nieuwe design is er op gericht mensen zo snel mogelijk naar hun favoriete programma’s te leiden en om nieuwe content te ontdekken.
Patrick Klink: 'De kijker is in control bij het vernieuwde RTL XL en heeft de mogelijkheid zijn persoonlijke kanaal samen te stellen. Het nieuwe design onderstreept dit nog eens: een digitale stijl die zich aanpast aan de kijker, zender, het programma of de RTL-ster.'
Digital design en interactie
De merkstijl en vernieuwde platformen (app en web) zijn het resultaat van een intensieve samenwerking tussen het digitale team van RTL, Triple IT en Wunder. Het resultaat is volgens de bureaus dat de gebruiker naast een persoonlijk aanbod aan content ook de mogelijkheid heeft om de gehele app naar zijn of haar hand te zetten en om een kleur te kiezen die bij hem of haar past.
Robert Overweg, Lead Concept en Innovatie van Triple IT zegt hierover: 'In de huidige, constant veranderende markt moet je opvallen en de klant centraal zetten om door hem omarmd te worden. Je app of de content moet een conversatiestarter zijn. Daarnaast moeten apps en merken hun eigen persoonlijkheid hebben. Als mens interacteer je namelijk liever met iets dat gevoel in zich heeft dan met iets technisch.'
Patrick Klink, Manager Product & Technology vult aan: 'Met de vernieuwing van RTL XL omarmen we de mogelijkheden van online. Iedere gebruiker kan de RTL XL-app naar zijn eigen hand zetten. De gebruiker kan het design aanpassen aan zijn favoriete kleur en ook het videoaanbod volgt zijn persoonlijke voorkeuren. De app geeft continu verrassende aanbevelingen en stelt samen met de gebruiker zijn ideale tv-ervaring samen. Hoe intensiever de kijker de app gebruikt, hoe persoonlijker zijn videoaanbod wordt.’
Het nieuwe RTL XL is op 1 oktober gelanceerd.
-
Redactie Design
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/design/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- KNVB en Nike presenteren Oranje... 20-03-2024
- The Drum over SXSW 202419-03-2024
- Google onderzoekt impact GenAI op... 14-03-2024
- Henk Schiffmacher steekt Veluwse De... 11-03-2024
- Ford Nederland viert 100 jarig... 08-03-2024
- HDV visual branding nieuwe naam van... 05-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing