Marqt 2.0 in Amsterdam door Standard Studio
- Design
- 25 nov 2015 @ 10:00
- Link
-
Redactie Design
Redactie
MarketingTribune - WinkelenConceptSustainable
- 25 nov 2015 @ 10:00
- Redactie Design
Samen met Marqt ontwikkelde architect Standard Studio het Marqt 2.0 concept. De nieuwe winkel moest dichter komen bij de essentie van wat Marqt in beginsel wil zijn; een ruwe marktplaats waar het draait om puurheid. Dat idee komt terug in het design; zo staat er midden in de zaak bijvoorbeeld een oude zeecontainer waar vanuit coffee, snacks, salades en sandwiches worden geserveerd, en is er voor 75 procent gewerkt met tweedehands materiaal.
De winkel biedt een aantal nieuwe diensten en producten: er wordt verse pasta gemaakt, vlees gesneden in diverse cuts en vis gemarineerd en gebakken. Ook worden er kippen gegrild aan het spit en vanuit een ‘mosseldouche’ worden verse mosselen geschept in de gewenste hoeveelheid.
Af van duur designimago
Een belangrijk doel was om iets aan het dure imago van de winkel te doen. Dat de prijzen iets hoger liggen dan in de normale supermarkt is logisch, en inherent aan het product. Maar dat Marqt wordt gezien als ‘designwinkel’ druist tegen de principes van het concern in. Daarom koos de ontwerper ervoor om de winkel zoveel mogelijk in te richten met tweedehands materialen en meubels. En dat is gelukt: de winkel is voor meer dan 75 procent opgebouwd uit gebruikte materialen, van de verlichting en stellingen tot en met de koelmeubels, en zelfs een aantal bouwmaterialen. De kosten worden lager gehouden, er is minder afval, en vaak heeft het gebruikte materiaal ook nog een mooi patina. Dit draagt bij aan het duurzame karakter van Marqt, en is wat ons betreft een essentieel onderdeel in het ontwerp van een goede Marqt winkel.
Koelkas
Samen met Marqt ontwikkelde de architect een nieuwe feature in supermarktland, de Koelkas©.
In de winkel staat een oude groentekas, waarin de duurzaam geteelde groente- en fruitsoorten worden bewaard in hun ideale temperatuur. Er is een wandkoelinstallatie aangebracht waardoor de stellingen in de wanden een temperatuur hebben van 5-7°C, de restkoelte wordt gecirculeerd in de kas waardoor er een omgevingstemperatuur van circa 14°C ontstaat, de ideale temperatuur voor bijvoorbeeld tropische vruchten en een aantal kruiden. Zo kunnen alle producten, grotendeels onverpakt, in hun ideale temperatuur gepresenteerd worden. Minder verpakkingsmateriaal, minder koelingen in de winkel, en natuurlijk een vernieuwende feature in het design dat wellicht mensen aan het denken zet.
Meer werk zien van Standard Studio? Bezoek de website.
-
Redactie Design
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/design/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- KNVB en Nike presenteren Oranje... 20-03-2024
- The Drum over SXSW 202419-03-2024
- Google onderzoekt impact GenAI op... 14-03-2024
- Henk Schiffmacher steekt Veluwse De... 11-03-2024
- Ford Nederland viert 100 jarig... 08-03-2024
- HDV visual branding nieuwe naam van... 05-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing