[Designpanel] Holland Master kazen

[Designpanel] Holland Master kazen
  • Design
  • 14 dec 2015 @ 08:11
  • Link
  • Redactie Design
    Redactie Design

    Redactie
    MarketingTribune
  • DesignpanelVisual idPackaging design

Het Britse designbureau Osborne Pike ontwierp de identiteit en packaging voor Holland Master, een nieuwe lijn kazen van Friesland Campina. In de identiteit werden twee elementen van het merk gecombineerd. Aan de ene kant is er de herkomst van de producten, die tot uiting komt in een molen en twee Nederlandse handelsschepen, die samen een kroon vormen. Aan de andere kant ligt de nadruk op de ambachtelijke totstandkoming van de kazen. Wat denken de designers in het panel ervan?

Tom Dorresteijn, ceo bij Studio Dumbar:

Het is een interessante case. Meer verpakking dan visual identity overigens. Het is een bijzondere kaas op de plank, met dit ontwerp. Het brengt de traditie en heritage van Nederland tot leven. De intentie om premium te zijn, is volstrekt duidelijk. Mooi gedaan, maar in zijn visuele taal ook redelijk voor de hand liggend. Dingen als een wapen met oude zeeschepen en een molen…

Cijfer: 6

Stefan Pangratz, design director bij VBAT:

Hollandse kaas is een geweldig iconisch product in het buitenland. Wat ik hier zie is het imago van het Nederlandse verleden vertaald naar markten van vandaag. Een aantal inhoudelijke en stijlcitaten worden gebruikt om het merk “echt” en authentiek te laten zijn. Hoewel ik begrijp dat het merk mij deze illusie moet laten voelen lukt het niet helemaal. Het is te gepolijst en het verhaal ligt er te dik bovenop. Daardoor komt het als vorm ook te ingewikkeld en te geconstrueerd over en heeft niet de iconische kracht die bijvoorbeeld “Old Amsterdam” wel heeft.
Volgens mij zou een beetje meer eenvoud en en echtheid en iets minder “marketing” verhaal de oude kaas traditie beter representeren dan de combinatie van molens en schepen in het paneel. Maar ja, als het werkt, dan werkt het.

Cijfer: 4

Claire Parker, executive creative director bij DesignBridge:

It’s premium aged cheese, it follows all the codes of the category and they take the lead over any brand story. In such a commoditised space the brand needs to give you a clear point of view beyond just announcing what it is, we need to know why, why would I want this over any other premium cheese? Now I might believe you are premium but without distinctive assets that set you apart and support your point of view what stops me picking up any other own brand premium cheese that feels the same? The use of black, Dutch emblems and icons of farming and tradition are not unique, they belong to the category and as such, although this is a well designed piece of packaging it does not feel like a branded packaging that will set it apart and build from a truth at the heart of the brand.

6


Designers versus marketeers
Welke rapportcijfers geeft het marketeerspanel voor dit designconcept?

Karlijne Bos, senior brand manager bij Pearle: 7,5
Roel Stavorinus, corporate identity specialist bij Roel: 4
Marc van Eck, managing partner bij Business Openers: 8

Lees hun onderbouwing in MarketingTribune 22, 2015.

Eerder beoordeelde designs:

Bols Vodka

Luxor

Cacao Barry

Google

Etos huismerk kruidentheecollectie

Coca-Cola

Riscos vis in blik

CliniClowns

Vivera

Spaarne Gasthuis

Ranja

Spotify

Senseo

ING

Aviko

Transavia

Dorset Cereals

Nationaal Militair Museum

Redactie Design

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken