[ADCN] ‘Meer aandacht voor digital design’
- Design
- 8 jan 2016 @ 09:00
- Link
-
Sjaak Hoogkamer
hoofdredacteur
MarketingTribune - Digital designAwards
- 8 jan 2016 @ 09:00
- Sjaak Hoogkamer
In 2016 viert ADCN, de club van creative professionals en het platform voor creativiteit in advertising en design, zijn 50-jarig bestaan. ADCN heeft de ambitie om in Nederland het meest impactvolle creatieve collectief ter wereld te ontwikkelen. ADCN directeur Dinesh Sonak: ‘Het zou goed zijn als marketeers zichzelf meer gaan zien als ondernemers en creative leaders.’ Inzenden voor de Lampen kan tot 11 januari 2016 via www.adcn.nl.
ADCN gaat vol gas geven in 2016. Er wordt hard gewerkt aan twee nieuwe educatieve programma’s: The Creative Marketer en The Future Creative. Er is volgens Sonak veel behoefte aan een programma dat grote marketingorganisaties en marketingmanagers gaat helpen om beter leiding te geven aan creatieve processen, projecten en teams, en om creatieve cultuur binnen de eigen organisatie te ontwikkelen. ‘Wij geloven dat als je wilt overleven en groeien creativiteit je enige echte businessmodel is. Als je meer rendement uit je marketingbudget wilt halen, begint het met het serieus opleiden van je talent daar waar een groot deel van je tijd en budget naar toe gaat. Voor de meeste merken is dat alles wat te maken heeft met het aansturen van toegepaste creativiteit, innovatie en de bijbehorende media-investeringen.’
Het gaat volgens Sonak om vaardigheden die te maken hebben met empathie en intuïtie, systeemdenken, applied imagination, een maker-mindset en non-stop leren. ‘Het zou goed zijn als marketeers zichzelf meer gaan zien als ondernemers en creative leaders. Bij creatie is er ook veel werk aan de winkel. De vraagstukken van merken worden steeds complexer, en de inrichting van het creatieve ecosysteem is continu aan het veranderen. Dat vraagt om ‘smart creativity’ - een meer holistische visie op de toekomst, slimmere creatieve oplossingen en een mindset die actiever verandering en vernieuwing opzoekt in onze manier van denken en werken.’
Creative excellence
ADCN wil een generatie ‘creatieven van de toekomst’ die beter begrip heeft van de thema’s en kennisgebieden die van invloed zijn op het vak, zoals ontwikkelingen in de technologie, media, businessmodels, wetenschap en cultuur. Sonak: ‘Creatieve bureaus en professionals moeten substantieel meer tijd en geld gaan investeren in ‘leren’, om qua geloofwaardigheid en impact relevant te blijven. Deze twee programma’s gaan we op een co-creatieve manier ontwikkelen. Naast deze twee programma’s werken wij aan creative excellence en innovatie in specifieke gebieden. Zo organiseren wij het Radio Creativity Lab samen met Qmusic, om de kwaliteit en de impact van radioreclame te verhogen. En samen met Kinetic houden we een serie van innovatieworkshops in out-of-home. Daar betrekken wij bijvoorbeeld architecten en technologie-experts in mobile bij.’
Verbreding en verdieping
50 jaar ADCN gaat onder meer gevierd worden met een creative challenge en een ‘creative icons’ festival, met de grootste Nederlandse creatieven in alle disciplines, zoals technologie, architectuur, mode, productdesign, film en kunst.
En ADCN start met een bijzondere editie van de Lampen, de vakprijs voor creativiteit in advertising en design. Sonak: ‘Wij zoeken meer verbreding en verdieping, maar er is dit jaar ook een Lamp voor het meest creatieve gebruik van media, de beste creatieve ideeën in branded content, meer aandacht en juries voor digital design, maar ook voor ‘craft’, de klassieke en hedendaagse ambachten die bijdragen aan creative excellence, zoals animatie en UX. We houden een leuk festival met de leden van de Grand Prix Jury: smaakmakers uit binnen- en buitenland. In 2016 keren ook de jury feedbacksessies terug, waar de juryleden hun observaties en keuzes inhoudelijk toelichten en in gesprek gaan met de bedenkers en makers van het werk. Samen met MediaMonks ontwikkelen we een nieuw digitaal archief. Tenslotte werken we aan een nieuw ontwerp van de Lamp zelf. Wij willen met deze activiteiten alle Nederlandse creatieven, in alle disciplines, gaan verenigen.’
Inzenden voor de Lampen kan tot 11 januari 2016 via www.adcn.nl.
fotografie ADCN
-
Sjaak Hoogkamer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: hoofdredacteur
- Website:http://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- KNVB en Nike presenteren Oranje... 20-03-2024
- The Drum over SXSW 202419-03-2024
- Google onderzoekt impact GenAI op... 14-03-2024
- Henk Schiffmacher steekt Veluwse De... 11-03-2024
- Ford Nederland viert 100 jarig... 08-03-2024
- HDV visual branding nieuwe naam van... 05-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing