[whitepaper] Wat de millennial wil van zijn verpakking

[whitepaper] Wat de millennial wil van zijn verpakking
  • Design
  • 11 mrt 2016 @ 19:00
  • Link
  • 11 mrt 2016 @ 19:00

Volgens wereldwijd onderzoek van verpakkingsproducent Tetrapak besteedt Generation Y - voor dit whitepaper definieert Tetrapak de millennnial als tussen de 20-35 jaar oud - ruim 550 miljard euro, waardoor deze grootste groep consumenten de meest invloedrijke generatie is binnen de wereldwijde voedings- en drankenindustrie. Gezondheid staat hoog op de agenda van de millennial, maar ook de verpakking is van invloed. De duidelijke voorkeur gaat uit naar 'on the go' portieverpakkingen voor directe consumptie en duurzame productie. Doorslaggevend voor 80% van deze groep zijn de factoren smaak, kwaliteit en 'experience'.

De millennial is opgegroeid in de periode van digitalisering en internationalisering. Zij zijn de kern van de sharing economy: ruim een derde van deze groep (37%) is benieuwd naar welke producten anderen consumeren. 35% van deze groep deelt actief hun eigen ervaring weer met anderen. Over de hele wereld genieten milieuvriendelijke producten de voorkeur en deze generatie is bereid hier voor te betalen. Ze controleren de milieuvriendelijkheid en verwachten van de producenten dat zij zich inzetten voor recycling en het verminderen van verpakkingsmateriaal en afval.

 

Millennial slaat graag ontbijt over

 

58% zegt minstens één keer per week voor de lol te koken en een derde geeft aan zelfs een passie te hebben voor eten en koken. 75% van zowel de Amerikaanse als de Engelse millennial probeert graag nieuwe voedingstrends uit. Opvallend: Generation Y slaat regelmatig een essentiële maaltijd over, zoals het ontbijt. In Scandinavië ontbijt zelfs slechts 55% van de mensen op regelmatige tijden thuis. Voor de industrie ligt hier een kans om gezonde voedingsmiddelen te ontwikkelen die onderweg goed te nuttigen zijn.

 

Voorkeur voor verpakking verschilt per continent

 

De verpakking en presentatie van voedingsmiddelen zijn daarnaast ook bepalend voor de keuze van de millennial voor een bepaald product. Met name waar het gaat om portieverpakkingen. Zij baseren hun voorkeur op vijf elementen:

 

  • uiterlijk
  • eenvoudig mee te nemen
  • gebruiksgemak
  • hersluitbaarheid
  • milieuvriendelijkheid

 

Het visuele aspect van de verpakking weegt zwaar bij de koopbeslissing, met name in Zuid-Amerika en Azië. In China, Indonesië en Brazilië is niet alleen het uiterlijk, maar ook de mogelijkheid om direct uit de verpakking te kunnen eten of drinken van invloed. Aantrekkelijke en 'customized' verpakkingen doen het goed, zo bewijzen ook de recente successen van gepersonaliseerde verpakkingen van onder andere Coca-Cola en Nutella, die voor de bijzonder hoge merkbetrokkenheid zorgen onder generatie Y.
 

Opvallende resultaten rondom verpakkingen

 

  • 85% van de millennials vindt de verpakking onderdeel uitmaken van de merkbeleving
  • Generatie Y zoekt een eenvoudig te gebruiken portieverpakking, gemakkelijk voor on-the-go
  • hierbij speelt de mogelijkheid om direct te drinken uit de verpakking een grote rol
  • de meerderheid van alle onderzochte landen kiest liever voor een hersluitbare dop dan voor een rietje

 

Download het whitepaper hier.

Redactie Design

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken