[wrap up] Platform Design april 2016
- Design
- 30 apr 2016 @ 00:01
- Link
-
Nanny Kuilboer
Redacteur
BBP Media - MarketingTribune - Digital designVisual idPackaging designDesignpanelInterview
- 30 apr 2016 @ 00:01
- Nanny Kuilboer
Iedere maand biedt de redactie een wrap up van het nieuws, de achtergrondverhalen en de blogs en bijdrages op MarketingTribune’s online platform over Design. Deze maand onder meer een nieuwe rubriek in samenwerking met BNO NEXTpack, waarin packaging designers reageren op actuele (marketing)kwesties, interviews met Tahir Idouri van Millford en Taco Schmidt van Reggs. Ons panel van marketeers en designers deelde weer rapportcijfers uit, dit keer voor Hooghoudt van ProudDesign en het nieuwe logo voor Melkweg van Grrr en natuurlijk het nieuws van de bundeling van krachten van VBAT en dBOD.
[RONDVRAAG] PACKAGING DESIGNERS OVER KINDERMARKETING
Een nieuwe online rubriek in samenwerking met BNO NEXTpack: packaging designers reageren op actuele (marketing)kwesties, dit keer kindermarketing. Deze discussie laait regelmatig op. Recent sprak de ‘Alliantie Stop kindermarketing ongezonde voeding’ zich bijvoorbeeld uit tegen het gebruik van kinderidolen op ongezonde producten. In de discussie werden packaging designers nog niet gehoord, terwijl zij invloed hebben op de verschijningsvorm van een verpakking. MarketingTribune is daarom benieuwd naar wat ontwerpers over kindermarketing hebben te zeggen en maakte een rondgang.
DESIGNPANEL
Het Designpanel bestaande uit marketeers en designers boog zich weer over twee designs: ProudDesign heeft voor Hooghoudt triple gestookte premium jenever de fles en het etiket ontworpen en Poppodium de Melkweg vond het oude logo te statisch voor het digitale tijdperk en vroeg creatief bureau Grrr (samen met Bas Koopmans) een eigen beeldtaal te ontwikkelen.
Designers over Hooghoudt
Marketeers over Hooghoudt
Designers over Melkweg
Marketeers over Melkweg
DESIGNPORTFOLIO
Beautiful Minds won onlangs met 'Cultuur in de klas' - een online platform voor cultureel onderwijs - een iF Award. MarketingTribune vroeg hen voor de rubriek Designportfolio naar nog zes andere projecten waar zij trots op zijn.
INTERVIEW
In de reeks interviews met bureaudirecteuren dit keer het woord aan Tahir Idouri van Millford en Taco Schmidt van Reggs
De stopping power van verpakkingen in online supermarkten is volgens Idouri een onderontwikkeld gebied: ‘Bedrijven en wetenschappers zijn druk bezig de next step te bepalen in het online gebruik van packaging design, bijvoorbeeld met 3D. Hoe kun je een product online meer tot zijn recht laten komen? Wat is dan nog de kracht van een verpakking?’
De uitbreiding met een digital design-team is voor Reggs een logisch vervolg op hun propositie het merk centraal te stellen en daaromheen verschillende diensten te leveren in plaats van zich op één specifieke skill te concentreren. Schmidt: ‘We proberen een creative one-stop-shop te zijn en groei te realiseren voor mens, bedrijf en merk. Wij vinden het zinvoller eerst te praten over merkverhalen en doelstellingen en dan te kijken welk marketingmiddel daarvoor het meest effectief is. Dat kan een nieuwe identiteit, verpakking of product zijn of alleen digitale activatie.’
Lotte van Tongeren is designer bij Buddha to Buddha en wie in Nederland heeft er niet iets van dit grootste Nederlandse sieradenmerk dat in 1997 werd opgericht en in achttien landen verkocht wordt. Onlangs heeft het merk een nieuwe online campagne gelanceerd met Lotte in de hoofdrol en MarketingTribune sprak met haar.
PACKAGING
Edwin Visser van SoGood schreef over de ‘Scandinavische’ ontwerptrend. Scandinavië wordt geassocieerd met ongerepte natuur en zuivere lucht en Scandinavisch design heeft een traditie van puurheid, less is more. Met eenvoud wordt de essentie geraakt. Dat principe vindt meer en meer zijn weg naar packaging design.
Steven de Cleen van ProudDesign bezocht de Tavola in Kortrijk voor ons. De Tavola is een kleine, intieme delicatessenbeurs waar merken zich 'met goesting' presenteren. Je ziet de liefde voor eten van onze zuiderburen en wat kleine Nederlandse en buitenlandse merken sluiten zich graag aan. In dit artikel enkele mooie voorbeelden.
VBAT GROUP
VBAT en dBOD gaan onder één holding samenwerken en de naam van die holding wordt VBAT Group. De twee merken, VBAT en dBOD, zullen als afzonderlijke entiteiten blijven opereren. VBAT zal de leading agency worden, terwijl dBOD een aantal specifieke klanten zal blijven servicen.
CLICKHIT
Gewoon in de reprise, omdat iedereen het zo lief vindt: het ‘Nachtjeslampje’ van KLM in samenwerking met DDB & Tribal. Met dit lampje kan zoon of dochter van de (zaken)reiziger precies zien wanneer papa of mama weer thuis is. Als alle lichtgevende raampjes uit zijn, is het zover.
Dit is natuurlijk maar een gedeelte van wat er deze maand online verscheen op het platform over Design van MarketingTribune, slechts een editor’s pick mede gebaseerd op het aantal clicks. Volgende maand meer, dus mail je designnieuws, blogs of portfolio naar design@marketingtribune.nl en volg @MTribuneDesign op Twitter en check onze facebookpagina.
-
Nanny Kuilboer
- Werkt bij: BBP Media - MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl/
- Profiel »
- SoGood
- Buddha to Buddha
- kindermarketing
- Grrr
- ProudDesign
- Hooghoudt
- Beautiful Minds
- Reggs
- digital design
- Millford
- DDB & Tribal
- BNO NEXTpack
- KLM
- logo
- Melkweg
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- KNVB en Nike presenteren Oranje... 20-03-2024
- The Drum over SXSW 202419-03-2024
- Google onderzoekt impact GenAI op... 14-03-2024
- Henk Schiffmacher steekt Veluwse De... 11-03-2024
- Ford Nederland viert 100 jarig... 08-03-2024
- HDV visual branding nieuwe naam van... 05-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing