Hardeman, Jopen en Van Soest finalisten Young Designer Award

Hardeman, Jopen en Van Soest finalisten Young Designer Award
  • Design
  • 23 jun 2016 @ 13:33
  • Link
  • Redactie Design
    Redactie Design

    Redactie
    MarketingTribune
  • Awards

Sophie Hardeman, Marius Jopen en Tom van Soest zijn de finalisten voor de Young Designer Award 2016 van de Dutch Design Awards. Zaterdag 29 oktober wordt tijdens de Dutch Design Week bekend gemaakt wie van hen zich dé Young Designer van 2016 mag noemen.

De selectiecommissie van de Young Designer Award prijst de vergaande professionaliteit die dit jaar opviel bij het doornemen van de inzendingen, en in het bijzonder in het werk van de finalisten. ‘Sterke visuele presentaties en multidisciplinaire samenwerkingen waren dit jaar eerder regel dan uitzondering. Bovendien lijkt deze generatie ontwerpers hun ego gemakkelijk opzij te kunnen zetten en te werken vanuit oprechtheid en een meer bescheiden houding. Uit de inzendingen blijkt ook een verschuiving van focus op het product, naar het proces. Zo worden prototypes steeds vaker als eindproduct gepresenteerd en wordt de ontwikkeling van een product onderdeel van het verhaal dat de ontwerper wil vertellen.’

De Young Designer Award is de speciale stimuleringsprijs van de Dutch Design Awards voor jong talent. Uit alle inzendingen selecteerde de commissie onder leiding van Saskia van Stein (Bureau Europa) de drie finalisten van dit jaar. In oktober wijst de internationale vakjury de winnaars aan.

Sophie Hardeman

Sophie Hardeman studeerde af aan de modetak van de Gerrit Rietveld Academie en focust zich met haar label op denim. Voor haar is de spijkerbroek het ultieme voorbeeld van maatschappelijk conformisme; het heeft zich ontwikkeld van werkmankledij tot hét symbool voor vrijheid, tot alledaags kledingstuk voor de massa. Met haar collecties probeert ze echter los te komen van dit soort conventies. Door te spelen met bestaande verhoudingen en structuren, die een spijkerbroek tot een herkenbaar kledingstuk maken, trekt ze in twijfel wat normaal is. Met haar verschillende invalshoeken spiegelt ze – met een vleugje zelfspot – hoe men denkt te moeten leven en kleden.


De selectiecommissie:

Dit aanstormend modetalent vat de huidige Zeitgeist van de mode perfect samen: een beetje brutaal, authentiek, vernieuwend, humoristisch en met een bewuste inslag. Met haar verrassende manier van showen en representeren breekt ze met alle modeclichés. Uit de recente keuze om haar collectie in een Vinex-wijk te filmen, blijkt hoe ze de spot drijven met conventies weet te verheffen tot een consequente en zeer eigen beeldtaal. Ze beschikt over de juiste kwaliteiten om het in de mode te maken en verenigt op intelligente wijze verschillende disciplines, zoals film en fotografie, die ze inzet ter versterking van haar merk.

Marius Jopen

Grafisch ontwerper Marius Jopen heeft sinds zijn afstuderen aan de Gerrit Rietveld Academie in 2014 een uitgebreid portfolio opgebouwd. Zijn werk is divers en verenigt verschillende disciplines: van grafische vormgeving tot liefdadigheidsstrategieën, en van logo’s tot tentoonstellingsvormgeving. Met zijn dagelijkse posterserie toont hij zijn visie op grafisch ontwerp en illustratie en neemt hij bovendien de rol van journalist aan. Veel van de door hem gebruikte technieken zijn zelf aangeleerd. Zijn werk schuurt constant tussen brutaal, lief, oncomfortabel, ironisch, ongepolijst en intelligente observaties.


De selectiecommissie:
Marius Jopen heeft op korte termijn een herkenbare eigen stijl ontwikkeld met goed doordachte typografie. Jopen is een prototypisch exponent van de bredere trend van de grafisch ontwerper die zijn werkveld verruimd. Door zijn spel tussen fonts, typologie en handgeschreven ‘writings on the wall’ lukt het Jopen hier een eigen en geëngageerde invulling aan te geven. Met een post-punkachtige signatuur illustreerde hij het nieuws met rauwe woord- en beeldgrappen In zijn ruige handschrift gaat een schoonheid en speelsheid schuil die de commissie erg aanspreekt.

Tom van Soest

Tom van Soest studeerde in 2012 af aan de Design Academy Eindhoven met zijn onderzoek naar het potentieel van bouwafval als nieuw materiaal voor bakstenen. Het leidde al snel tot het bedrijf StoneCycling, dat hij samen met Ward Massa opzette en dat verschillende bakstenen produceert van bouwafval: de WasteBasedBrick. Gemengd met verschillende afvalstoffen biedt deze een nieuw scala aan esthetische mogelijkheden voor het bouwen van gevels. De stenen voldoen aan de technische eisen en certificaten voor gebruik in (nieuw)bouwprojecten. Ook werkt Van Soest aan recyclingprojecten met glas. Zo wordt zowel in een project met Heineken-flesjes, als in het Bottle Up-project in Zanzibar glasafval ingezet om nieuwe, aantrekkelijke producten te maken.


De selectiecommissie:
Dit is een inspirerend voorbeeld van een ontwerper die zich op succesvolle wijze weet te specialiseren. Met zijn bedrijf StoneCycling geeft hij een nieuwe verschijningvorm aan afvalmateriaal, dat bovendien duurzaam en lokaal wordt geproduceerd. Het levert voor de bekende baksteen een nieuwe esthetiek op, die bovendien commercieel interessant is en op grote schaal geïmplementeerd kan worden. Lovend is dat hij daarbij samenwerkt met verschillende ontwerpers en vaklieden. Wat als afstudeerproject begon, blijkt ook echt haalbaar in de praktijk. De commissie prijst daarom niet alleen het ontwerp en het hergebruik zelf, maar ook het ondernemerschap.
 

Redactie Design

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken