VBAT: 'We hebben zelfs een EuroPride tram ontworpen'

VBAT: 'We hebben zelfs een EuroPride tram ontworpen'
  • Design
  • 29 jul 2016 @ 10:33
  • Link
  • Lucas Boon
    Lucas Boon

    redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • InnovatieInteractieStrategieCommunicatie

Deze zomer is Amsterdam voor de tweede keer gastheer van de EuroPride. Het designbureau VBAT creëerde voor het evenement een identiteit die Amsterdam als een stad laat zien 'die seksuele diversiteit verwelkomt en steunt'. Mark van Egmond, board member bij VBAT, licht de plannen toe.

Wat doen jullie precies voor de EuroPride?
We hebben de identiteit en communicatie uitingen voor de EuroPride ontwikkeld. Momenteel hangt de stad vol met herkenbare vlaggen, zie je de stijl terug op tal van informatiezuilen en we hebben zelfs een speciale EuroPride tram ontworpen. 

Waarom zijn jullie voor de EP het juiste bureau om mee samen te werken?
Wij werken al vier jaar actief samen met Stichting Amsterdam Gaypride (AGP). Voor AGP hebben we destijds de nieuwe identiteit ontwikkeld die we in de afgelopen jaren met verschillende campagnes verder tot leven hebben gebracht.

Doelstelling is een nieuwe identiteit voor de EuroPride te creëeren. Waarom is dat nodig?

In 2014 heeft AGP zich kandidaat gesteld voor de organisatie van de EuroPride. De toekenning van de organisatie van EuroPride betekent dat Amsterdam twee weken lang de LGBT  hoofdstad van Europa is. Voor deze eervolle gelegenheid is VBAT gevraagd een aparte identiteit te ontwerpen. De identiteit wordt gevormd door de iconische drie kruizen van Amsterdam. Deze zijn gevuld met vlaggen van Amsterdam, Europa en met de regenboogvlag, verwerkt in een feestelijk patroon.

"De EuroPride is een soort tweede Koningsdag"

Hoe is de EuroPride voor marketeers/adverteerders interessant? 
EuroPride is, net als de reguliere Amsterdam Gay Pride, een evenement dat ongekende hoeveelheid aandacht trekt. Inmiddels de ‘tweede Koningsdag’ van het jaar zou je kunnen zeggen. Belangrijker is dat EuroPride de acceptatie van diversiteit centraal stelt, een onderwerp dat iedere onderneming zou moeten aanspreken.

Jullie introduceren dit jaar de Loveboat. Wat houdt dat precies in?
Het Loveboat-initiatief is een activatie idee dat we hebben ontwikkeld om iedereen in Europa die niet in Amsterdam aanwezig kan zijn tijdens de Canal Pride toch te kunnen laten ‘deelnemen’ met een eigen papieren bootontwerp die ze online kunnen maken. Alle boten worden geprint en samengebracht in de ‘Loveboat Pool’ op de Nieuwmarkt (voor de Waag), waar iedereen welkom is er een te komen ontwerpen op vrijdag 5 augustus vanaf 19:00 uur.

Hoe gaat het verder met VBAT? Any news?
Wij hechten, naast onze werkzaamheden voor commerciële opdrachtgevers, veel waarde aan het bijdragen aan culturele instellingen en initiatieven in onze stad. Naast onze activiteiten voor Amsterdam Gay Pride hebben we onlangs een nieuwe visuele identiteit voor Het Concertgebouw ontwikkeld.

 

Beeld afkomstig van Facebook-pagina EuroPride.
 

Lucas Boon

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken