[DDW] Hoe Lassie het schap heroverde

[DDW] Hoe Lassie het schap heroverde
  • Design
  • 27 okt 2016 @ 21:00
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    Redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • Packaging design

‘Ben je bereid afstand te doen van je trouwe kopers en van ze te vragen opnieuw voor je te kiezen?’ Zie hier het dilemma waar Lassie voor stond. Marketing & innovation manager Paul Stam (rechts op de foto) van Lassie en Steven de Cleen van ProudDesign deden hun openhartige relaas over de herovering van het schapleiderschap door de ‘toverrijst’. ‘Design meets Brands’ vond dit jaar voor de tweede keer plaats en weer tijdens de ‘Dutch Design Week’ in Eindhoven. Gastheer van het event was Martin Damen van Opvallers, dat kantoor houdt in Perron 3, tevens locatie van het congres.

‘Wat moet je doen als je merk nog wel bekend is, maar steeds minder bemind?’ Opgericht in 1893 en 'rijstleider' sinds de introductie van Toverrijst in 1959, wat een grote innovatie was in een tijd dat rijst nog moeilijk te bereiden was. ‘Lassie heeft de Nederlanders rijst leren eten’, aldus Stam. Vanaf 1996 schittert Boudewijn Buch in de commercials van het merk, wat uiteindelijk resulteert in een Gouden Effie in 2001. Na het overlijden van hun boegbeeld, opkomst van de huismerken en budgetbeperkingen gaat het bergafwaarts: ‘Van rijstleider naar rijstlijder.’ Ook een redesign brengt geen soelaas; de koper kan het pak niet meer vinden in het schap en de nieuwe tv-commercial flopt, dus het merk neemt de stoere beslissing afstand te doen van zijn trouwe kopers en hen te vragen opnieuw voor Lassie te kiezen. Lassie slaat aan het innoveren, stemt de communicatie af op de nieuwe produkten en het nieuwe design en weet het tij te keren. Lassie biedt als eerste quinoa aan in de supermarkten en herovert het schap.

Binnenkort op marketingtribune.nl/design een interview met Paul Stam, waar hij uitgebreid ingaat op deze praktijkcase.

 

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken