[DDW] Hoe Lassie het schap heroverde
- Design
- 27 okt 2016 @ 21:00
- Link
-
Nanny Kuilboer
Redacteur
BBP Media - MarketingTribune - Packaging design
- 27 okt 2016 @ 21:00
- Nanny Kuilboer
‘Ben je bereid afstand te doen van je trouwe kopers en van ze te vragen opnieuw voor je te kiezen?’ Zie hier het dilemma waar Lassie voor stond. Marketing & innovation manager Paul Stam (rechts op de foto) van Lassie en Steven de Cleen van ProudDesign deden hun openhartige relaas over de herovering van het schapleiderschap door de ‘toverrijst’. ‘Design meets Brands’ vond dit jaar voor de tweede keer plaats en weer tijdens de ‘Dutch Design Week’ in Eindhoven. Gastheer van het event was Martin Damen van Opvallers, dat kantoor houdt in Perron 3, tevens locatie van het congres.
‘Wat moet je doen als je merk nog wel bekend is, maar steeds minder bemind?’ Opgericht in 1893 en 'rijstleider' sinds de introductie van Toverrijst in 1959, wat een grote innovatie was in een tijd dat rijst nog moeilijk te bereiden was. ‘Lassie heeft de Nederlanders rijst leren eten’, aldus Stam. Vanaf 1996 schittert Boudewijn Buch in de commercials van het merk, wat uiteindelijk resulteert in een Gouden Effie in 2001. Na het overlijden van hun boegbeeld, opkomst van de huismerken en budgetbeperkingen gaat het bergafwaarts: ‘Van rijstleider naar rijstlijder.’ Ook een redesign brengt geen soelaas; de koper kan het pak niet meer vinden in het schap en de nieuwe tv-commercial flopt, dus het merk neemt de stoere beslissing afstand te doen van zijn trouwe kopers en hen te vragen opnieuw voor Lassie te kiezen. Lassie slaat aan het innoveren, stemt de communicatie af op de nieuwe produkten en het nieuwe design en weet het tij te keren. Lassie biedt als eerste quinoa aan in de supermarkten en herovert het schap.
Binnenkort op marketingtribune.nl/design een interview met Paul Stam, waar hij uitgebreid ingaat op deze praktijkcase.
-
Nanny Kuilboer
- Werkt bij: BBP Media - MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- I Love Illustration Gallery start... 22-04-2024
- Wehkamp lanceert naast nieuwe... 22-04-2024
- Dopper lanceert digital product... 16-04-2024
- Nieuwe huisstijl voor Opel-showrooms09-04-2024
- Samsung speelt met werkelijkheid in... 02-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing