Er was eens... een IT bedrijf

Er was eens... een IT bedrijf
  • Design
  • 5 dec 2016 @ 10:11
  • Link
  • Sales
    Sales


    BBP Media
  • Geen tag
  • 5 dec 2016 @ 10:11
  • Sales

Paul Heere is, na twaalf jaar als zelfstandig adviseur te hebben gewerkt, sinds 1 januari chief marketing officer bij de IT-dienstverlener Schuberg Philis op Schiphol-Rijk. Een puur Nederlands bedrijf dat furore maakt dankzij de werkwijze met zelfsturende teams (zij zijn vanaf de start van een project van A tot Z verantwoordelijk), een 100%- kwaliteitsbelofte en de hoogste klanttevredenheid in de IT-sector. Schuberg Philis helpt onder meer klanten als Jumbo, KLM, Eneco, Rabobank IDB, Moneyou en het Loodswezen het maximale uit hun IT te halen. Typische concurrenten die het grote publiek kent zijn bijvoorbeeld Cap Gemini en IBM.

Bij binnenkomst in het pand van Schuberg Philis valt direct het prettige design op plus de aanwezigheid van een volwaardige gastenhoek met kwaliteitskoffie, biologische drankjes, verantwoorde snacks en fruit. Ook later bij een uitgebreide rondleiding van onze gastheer wordt duidelijk dat design een belangrijke rol speelt bij het creëren van een prettige werkomgeving. Met een in felle huisstijlblauw geschilderde fietsenstalling annex werkplaats voor klein onderhoud, loungeplekken als huiskamer, verantwoorde lunches in het bedrijfsrestaurant en het auditorium met tribune en groot schoolbord lijkt de bedrijfscultuur op die van Google.

Wat was jouw mooiste, indrukwekkendste marketingmoment?

‘De eerste is vaak de indrukwekkendste. Ik moet dan even terug in de tijd naar toen ik trainee was in 1994 bij H+K Strategies. Ik had een internationale pitch gewonnen van Widex onder 24 PR-bureaus, voor de lancering van het eerste digitale hoortoestel. Niet bepaald een onderwerp waar mijn collega’s voor warm liepen, maar het mooie eraan was dat voor het eerst het taboe van de schaamte rond het dragen van een hoortoestel werd aangekaart. We kregen massale aandacht in de media. De omzet van de Nederlandse importeur Veenhuis Medical Audio steeg dat jaar met 40 procent.’ 

Wat was een belangrijk moment in je (privé)leven? 

‘Dat was het moment dat ik voor mezelf ben begonnen in 2003, na twaalf jaar in dienst van anderen te hebben gewerkt. Ik zag mezelf altijd als iemand in loondienst bij een inspirerende organisatie, maar vrienden en collega’s zagen mij veel meer als zelfstandige. En ze hadden gelijk, want vanaf dag één heb ik mooie klanten en projecten gehad en ben ik enorm gegroeid als professional en persoon.’ 

Wat betekent design voor jou? 

‘Heel veel. Door een goed en rijk design kun je heel genuanceerd en inspirerend overbrengen wat de identiteit is van een merk en organisatie. Je hebt zelf kunnen zien en ervaren hier hoe het samenspel tussen al die touchpoints een mooi totaalbeeld geeft. Dat spel spelen vind ik één van de leukste dingen van mijn vak. Een designhoogtepunt was in 2008, toen ik medeoprichter en marketingmanager was van hightech start up NLISIS Chromotography. Met ons team en Zilver Innovation hebben we de Europese Design Management Award gewonnen voor ‘Best design management by a new company’ en de Dutch Design Award.’ 

Wat is grootste uitdaging van marketing momenteel? 

‘Schuberg Philis biedt vanaf de oprichting kwaliteit, garantie, controle en veiligheid. Zo staan we ook bekend in de markt. De afgelopen vier jaar is onze rol veel breder geworden, met veel ruimte voor experiment en cocreatie, waarbij we werken in gemengde teams met de klanten. Mijn grote uitdaging is om die gedaantewisseling van probleembeheerser naar het vervullen van dromen tussen de oren van onze doelgroep te krijgen. Ik geloof niet zo in adverteren, maar meer in het vertellen van het echte verhaal. Waar zijn we mee bezig en wat willen we samen met de klant bereiken? Ik laat liever onze klanten en partners als ambassadeurs het verhaal vertellen. Dat is authentieker. Belangrijk ook, omdat veel klanten in de ICT-sector cynisch zijn geworden door teleurstellende ervaringen en het marketinggeweld.’ 


Wat rijd je zelf voor merk auto en waarom? 

‘Ik rijd een Volvo V60 Hybrid. Het kantoor van Schuberg Philis in Schiphol-Rijk heeft de meeste laadpalen in Nederland, ondanks dat we ‘maar’ met 190 collega’s zijn. Die keuze voor elektrisch was dus redelijk snel gemaakt. Volvo rijd ik al jaren, een heerlijke auto. Ik fiets overigens ook twee keer per week vanuit Weesp naar mijn werk. Ik heb dan geen last van files en ben lekker sportief bezig.’ 

Heb je ook een mooiste automoment?

 ‘Dat was afgelopen zomer toen ik te gast was bij het Forzeraceteam van de TU Delft. Schuberg Philis is een aantal jaren hoofdsponsor geweest van dit project om vanaf scratch een waterstofauto te bouwen die kan concurreren met de reguliere racemodellen. Het team had geregeld dat we zelf op het circuit van Zandvoort konden meerijden in een BMW in race-uitvoering. Daar kan geen achtbaan in Disneyworld tegenop.’

 

In zes afleveringen geeft de redactie een lift aan zes marketeers en vraagt hen onder meer naar hun favoriete marketingmoment. Losjes gebaseerd op de reclameslogan van de Renault Espace: Beleef je moment met Renault.   

tekst Sjaak Hoogkamer | fotografie Richard van der Luit

Dit artikel stond in MarketingTribune 9, 3 mei 2016.

Sales
  • Sales

  • Werkt bij: BBP Media
  • Functie:
  • Website:
  • Profiel »

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken