[interview] 'Mijn motor staat in de winter gewoon in de woonkamer'

[interview] 'Mijn motor staat in de winter gewoon in de woonkamer'
  • Design
  • 28 nov 2016 @ 14:32
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Productdesign

Anna Marie Deary is sinds anderhalf jaar marketingmanager bij Harley-Davidson Benelux. Daarvoor werkte ze ook al een kleine acht jaar bij dit illustere motormerk in diverse marketingfuncties. Ze is geboren in Nederland als kind van een Britse vader en Nederlandse moeder. Anna Marie heeft familie in Liverpool en Dublin. Uiteraard rijdt ze zelf ook Harley en wel een zogenoemde Iron 883 Dark Custom, een matzwarte naked bike. ‘Ik vind hem zo mooi, dat hij in de winter gewoon in de woonkamer staat.’

Ze werkt in de marketing nauw samen met de 21 dealers in de Benelux. Haar werkveld is breed en varieert van de organisatie van de Motorbeurs in Utrecht en Salon van Brussel tot allerlei pr-activiteiten, zoals met actrice en presentatrice Katja Schuurman. Daarnaast organiseert ze diverse persreizen en evenementen op regionaal niveau. ‘Harley doet veel voor bestaande klanten zoals open house weekends en benefit ride-outs. Er is wereldwijd een speciale Harley Owners Group, een door de fabriek gesponsorde club, waar meer dan 1 miljoen Harley-eigenaren lid van zijn (in de Benelux 8.000). Het H.O.G.-lidmaatschap geeft recht op allerlei privileges, zoals korting op events, hotels en campings en uiteraard op toegang tot het Harley-Davidson Museum in Milwaukee.’


Gaat het goed met Harley?
‘Het gaat goed, we zien de motormarkt aantrekken. We groeien elk jaar nog. Sommige andere merken hebben het moeilijker. De aanschaf van een motor is niet alleen afhankelijk van de stand van de economie, maar ook van de levensfase waar je in zit. Het is een luxeproduct en mensen stellen de keuze vaak uit. Zodra er kinderen komen, gaat de motor vaak als eerste weer de deur uit. Dat is wel jammer. Gelukkig is er de midlifecrisis, dan stappen ze er weer op! Maar bepalend is de economie: als mensen voldoende geld hebben, zie je dat terug in de verkoopcijfers.’

Wat was voor jou een mooi marketingmoment?
‘Dat moment was in 2013 toen paus Franciscus achthonderd Harley’s en hun eigenaren heeft gezegend op het Sint Pietersplein vanwege het 110-jarig bestaan van de company. De paus heeft als cadeau twee motoren en een custom made jack gekregen, die later zijn geveild voor een goed doel. Ik was er zelf helaas niet bij, maar het evenement heeft wereldwijd zo enorm gescoord op tv, in kranten, websites en social media. Daar kun je als marketeer alleen maar van dromen.’

Wat betekent design voor jou?
‘Voor mij is dat een product zodanig vormgeven dat je ervan kan gaan houden. Mijn motor kwam acht jaar geleden binnen als een persexemplaar en ik was eigenlijk direct verliefd. Ik kan daar echt van genieten. Hij staat in de winter ook gewoon in de woonkamer. Ik kan er bij wijze van spreken uren naar kijken.’

Wat is de grootste uitdaging voor de marketeer?
‘Relevantie bieden. Het gaat erom de juiste boodschap op het juiste moment bij de juiste persoon te krijgen. Aandacht is een schaars goed. Mensen worden overladen met informatie via allerlei kanalen en dat maakt het voor een merk lastig om op te vallen en eruit te springen. Ik heb vanuit marketing heel duidelijk twee doelgroepen: de wat oudere doelgroep van de touringbikes en aan de andere kant de jongeren die gaan voor de meer customised naked bikes. Het is een uitdaging om beide groepen goed te targeten. Wij werken veel met contentmarketing, samen met bureau Head Office uit België, en proberen met newsletters, websites, YouTube en via social media de doelgroepen te bereiken. De grote reclamecampagnes komen vanuit het hoofdkantoor in Oxford en wij geven daaraan onze eigen vertaling. Er ligt in de mediamix best veel nadruk op online, maar ik vergeet printmedia niet, want die zijn juist bij de senioren nog heel gewild. Die zitten nog graag met een magazine op de bank.’

Wat rijd je nu en wat was je eerste auto?
‘Ik ben, heel toevallig misschien, een groot liefhebber van Franse auto’s! Mijn eerste auto was een Peugeot 205, gekocht voor 250 euro van mijn moeder. Heerlijk om toen eindelijk een eigen auto te hebben. Ik rijd momenteel een Renault Clio Estate. Ik heb iets met Frankrijk en Franse merken. Waar mijn collega’s zweren bij Audi en Volvo, ga ik voor Frans en zo kwam ik dus bij Renault uit. De Espace vind ik leuk, maar is voor mij te groot en te breed. Ik hou iets meer van vrouwelijke vormen. Maar ik ben echt fan van Renault.’

Wat is je volgende carrièrestap?
‘Moeilijk, ik heb het heel erg naar mijn zin bij Harley. Het is zo’n emotioneel geladen merk, ik denk dat ik er moeilijk afscheid van zou kunnen nemen. Iedereen heeft iets met of vindt ook iets van Harley. Maar goed, als ik toch moet kiezen, dan zou een volgende stap wellicht een non-profit organisatie kunnen zijn.’

In zes afleveringen geeft de redactie een lift aan zes marketeers en vraagt hen onder meer naar hun favoriete marketingmoment. Losjes gebaseerd op de reclameslogan van de Renault Espace: Beleef je moment met Renault.

fotografie: Richard van der Luit

Dit artikel stond in MarketingTribune 8, 19 april 2016.

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken