[DDW] Brabantia: ‘We zijn een internationaal designmerk geworden en dat schept hoge verwachtingen’

[DDW] Brabantia: ‘We zijn een internationaal designmerk geworden en dat schept hoge verwachtingen’
  • Design
  • 8 nov 2016 @ 09:30
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    Redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • AwardsPackaging designProductdesign

Brabantia won dit jaar de Best Client Award, de prijs waarmee de Dutch Design Awards ‘excellent opdrachtgeverschap’ beloont. De Best Client Award is de speciale prijs van DDA voor opdrachtgevers die designers en vormgeving strategisch inzetten voor hun organisatie. Hiermee wordt goed opdrachtgeverschap in relatie tot design beloond. Belangrijke criteria zijn de mate van professionaliteit, strategie, duurzaamheid en innovatie. De lange strategische samenwerking van het familiebedrijf met ProudDesign, Bovil en Studio Aandacht mag een succes genoemd worden; de verkopen stegen met 25 procent. De opdracht voor de herpositionering luidde: ‘Maak Brabantia weer bemind in plaats van alleen bekend’. Zowel op productniveau, als in communicatie heeft het in 1919 opgerichte merk een transformatie ondergaan naar een designmerk. MarketingTribune sprak met CEO Tijn van Elderen, vierde generatie in een familiebedrijf dat op tijd het roer omgooide.

‘Nog wel bekend, maar niet meer bemind.’ Met een naamsbekendheid van ruim 98 procent is niets mis, zou je denken, maar uit onderzoek bleek anders. ‘Iedereen kent Brabantia en heeft Brabantia in huis. Het merk werd en wordt als zeer solide ervaren. Het gaat niet kapot en werkt naar behoren. Uit onderzoek bleek echter dat klanten vonden dat we ze meer mochten verrassen.’

Tekst gaat verder onder het beeld

De financiële crisis in 2008 hakte er ook bij Brabantia flink in. De verkoop stagneerde en de omzet daalde. In 2012 nam Tijn van Elderen het stokje over van zijn voorganger Christ van Elderen. ‘Samen met het nieuwe team en een brede selectie uit de organisatie stippelden we vervolgens de nieuwe strategie Designed for Living uit. Brabantia had een solide imago, maar het mocht allemaal wel wat spannender. Brabantia moest een geliefd merk worden. We hadden de ambitie om klanten meer te gaan verleiden in plaats van overtuigen, zeg maar van het hoofd naar het hart, en dat is al voor een deel gelukt. We zijn er nog niet. We zullen doorgaan met dingen mooier, plezieriger en duurzamer maken.’

Bureauselectie
In 2012 startte Brabantia met de bureauselectie. ‘We hebben de bureaus geselecteerd op kwaliteit en persoonlijkheid. Specialisten in hun vak die bereid waren om samen te werken met de andere bureaus voor het beste resultaat. De grootste uitdaging bij deze samenwerking was het “vinden van elkaar”. Wij hebben een keuze gemaakt op basis van kwaliteit en persoonlijkheid. We zijn een familiebedrijf en zo gaan we ook met onze bureaus om. We bieden de ontwerpers ruimte en vrijheid.’

Voor logo en verpakking werkt Brabantia samen met ProudDesign, reclamebureau Bovil is verantwoordelijk voor de copy en de communicatie en Studio Aandacht voor styling en fotografie. Voor product design wordt er gewerkt met bijvoorbeeld Orla Kiely, Mae Engelgeer en VanBerlo.

‘Design zit in onze genen en biedt meerwaarde aan onze klanten. Goed design is aantrekkelijk, functioneel en duurzaam. Iedereen bij Brabantia is daar verantwoordelijk voor, elke dag weer.’ Bij de keuze van kleuren volgt Brabantia de steeds sneller gaande trends, maar, stelt van Elderen: ‘Goed design gaat langer mee.’

Internationaal designmerk
Van Elderen heeft het bedrijf grondig geherpositioneerd. ‘Wij gaan tegenwoordig uit van de vraag: Welke rol spelen de Brabantia-producten in het leven van onze klanten?’ Ook op het gebied van marketing in het algemeen en communicatie in het bijzonder is er van alles veranderd. ‘We zijn niet alleen meer verrassend en vernieuwend in product, maar ook in onze communicatie en marketing. We zoeken naar manieren om design en duurzaamheid op de beste manier onder de aandacht te brengen. We zijn een internationaal designmerk geworden. Dat schept hoge verwachtingen, die we dagelijks weer waar moeten maken.’

Van Elderen is niet bang om fouten te maken. ‚Zo’n grote verandering is een continu leerproces. Om te verrassen moet je dingen kunnen uitproberen en je moet niet bang zijn om fouten te maken. Daar leer je vooral samen van, wat wel of niet werkt en beter kan.’ En het heeft gewerkt. Merkvoorkeur en omzet zijn gestegen.

Tekst gaat verder onder het beeld

Natuur

Van Elderen is met name trots op de partnerships met WeForest, The Ocean Cleanup en Plastic Whale. ‘Wij zijn ervan overtuigd dat duurzaam design de toekomst is. Dit doen we door samen te werken met mooie partners. Onze klanten waarderen het dat we ook iets terug doen voor de natuur. Ons uiteindelijk doel is om dit bedrijf mooier en duurzamer over te dragen aan de volgende generatie.’

Geschiedenis

Brabantia wordt in 1919 in Aalst opgericht als Van Elderen & Co en produceert dan onder meer melkbussen. In 1930 komen daar radiobehuizingen voor Philips bij. De eerste pedaalemmers zien in 1955 het licht. Duurzaamheid heeft de familie altijd na aan het hart gelegen, wat ook te zien is aan de timeline van het bedrijf. Na de Tweede Wereldoorlog recyclet het familiebedrijf oude melkpoederblikken in bekers, in 1975 nemen zij een waterzuiveringssysteem in gebruik en sinds 2006 gebruikt Brabantia zonne-energie in de fabrieken.

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken