Welke chocoladeletter is het best verpakt?

Welke chocoladeletter is het best verpakt?
  • Design
  • 30 nov 2016 @ 11:50
  • Link
  • Redactie Design
    Redactie Design

    Redactie
    MarketingTribune
  • Packaging design

BNO NEXTpack bekeek tien chocoladeletterverpakkingen. Chocoladeletters horen bij Sinterklaas, aldus het beoordelende panel, en de designers vonden het tijd om het packaging design van chocoladeletters onder de loep te nemen. Er is gekeken naar de wijze waarop de letters opvallen in het schap, hoe je wordt verrast als je de verpakking wat beter bekijkt en uitpakt, welke visuele elementen er zijn toegevoegd en hoe de verpakking zich onderscheidt in vorm.

Tony's Chocolonely krijgt de hoogste scores voor zijn verpakkingsontwerp en het uitpakken van de letter noemt de jury ‘een feestje op zich’.

De chocoladeletterverpakking van het huismerk van Albert Heijn (Delicata) en die van De Bijenkorf volgen met een tweede en derde plaats.


Tien chocoladeletters van zowel huis- als A-merken passeerden de revue. Het panel: ‘Het Sinterklaasgevoel wordt door veel merken alleen in grafische elementen, zoals typografie en illustratie, verbeeld. Wat opvalt is dat er weinig aandacht is voor de fysieke verpakkingsvorm: bijna alle chocoladeletters zitten in een standaarddoosje en ook verder is er weinig designinnovatie, terwijl zowel het Sinterklaasfeest als de chocoladeletter zelf ruimte bieden om iets nieuws te proberen.’

De discussie rond traditie of vernieuwing, kwam ook terug bij het panel. Gelet op de winnaar van de test gaat hun voorkeur uit naar vernieuwing. Panel: ‘Zowel het verpakkingsontwerp als de letter zelf van Tony's Chocolonely zijn het minst traditioneel “sinterklazig” van alle beoordeelde ontwerpen, maar het ontwerp als totaal past toch het best bij het Sinterklaasfeest. De verpakking is typisch voor het merk en knalt uit het schap door de opvallende typografie en felle kleuren. Kijk je beter dan is er aandacht voor detail door onder meer subtiele illustratieve elementen. Onderhoudende teksten op de buitenkant en Sinterklaasillustraties aan de binnenkant van het “pakpapier”. Ook het ontwerp van de letter zelf geeft een knipoog naar een chocoladereep: je kunt de letter als het ware uit de reep “breken”. De letter heet dan ook “chocoladeletterreep”.’

Kortom, volgens het designpanel is de verpakking van de chocoladeletter van Tony's Chocolonely het meest onderscheidend en het minst traditioneel: een uitpakfeestje dat past bij Sinterklaas.

Het panel over de Delicata Albert Heijn-verpakking: ‘De ontwerpers hebben met duidelijk plezier en veel aandacht aan het concept gewerkt: veel details, leuke illustraties en een goed verhaal. Eigenlijk scoort de verpakking op veel punten hoog, maar gekeken naar fysieke vorm en "unwrapping" experience net geen nummer een.’

Het panel over de letter van De Bijenkorf: ‘De derde plaats is voor de chocoladeletterverpakking van De Bijenkorf. Een letter in het hogere segment, waar de traditie eer aan wordt gedaan. Product en verpakkingsontwerp versterken elkaar en bieden een ervaring van luxe, typisch passend bij het merk De Bijenkorf. Mooie typografie met goudopdruk, fijnzinnige illustraties en gelukkig is er ook het nostalgische gouden kartonnetje, waarop de smakelijk vormgegeven letter rust. Het kost wat, maar dan heb je wel een mooie kadoletter.’

De jury heeft lovende en ook kritische woorden bij het ontwerp van de overige chocoladeletterverpakkingen: Hema (‘lekker fris en helder’), Jumbo (‘mooie details’), Aldi (‘heel Hollands’), Verkade en Droste (‘traditionele kwaliteit’) en AH Biologisch (‘knalt uit in het schap’). De poedelprijs is voor Jamin: ‘Een liefdeloos doosje met een saaie letter op een plastic traytje. Jammer dat dit oer-Hollandse snoepmerk er geen feestje van maakt.’

Het BNO NEXTpack panel, dat dit jaar bestond uit Kyanne Bückmann (Bowler&Kimchi), Marcel Verhaaf (Anthem), Steven de Cleen (ProudDesign) en Frank Nas (Design Bridge), 'kijkt uit naar volgend jaar en hoopt op meer durf en vernieuwing!'

Redactie Design

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken