Brandnew herpositioneert Jozo

Brandnew herpositioneert Jozo
  • Design
  • 31 jan 2017 @ 14:35
  • Link
  • Redactie Design
    Redactie Design

    Redactie
    MarketingTribune
  • Branding

Jozo, een begrip in Nederlandse huishoudens sinds 1929, lanceert vandaag officieel de nieuwe verpakkingen. In Nederland, Scandinavië en het Midden-Oosten (waar het merk onder de naam Nezo wordt gevoerd), kunnen consumenten (hernieuwd) kennismaken met een collectie zoutsoorten in verschillende korrelgroottes en in verschillende typen verpakkingen. Voor de herlancering werkte AkzoNobel nauw samen met brand design bureau Brandnew. 'De activatie zal plaatsvinden via social media', aldus Peter van Boesschoten van AkzoNobel..

Aan het ontwikkelen van het nieuwe design ging een traject van herpositionering vooraf. De ambitie van merkeigenaar AkzoNobel is om voor zout in het algemeen en Jozo in het bijzonder weer waarde en waardering te genereren. Leontine de Groot, Brandnew: ‘We constateerden al vrij snel dat zout en Jozo steeds meer hun waarde hebben verloren. Daar waar zout eens ruilmiddel was en onontbeerlijk voor het conserveren van voeding, zit het nu vaak in het verdomhoekje; in een aantal supermarkten staat het letterlijk op de onderste plank. Opvallend, want een mens mag niet te veel zout innemen, maar kan ook niet zonder zout en het zout dat we zelf aan onze maaltijd toevoegen, bedraagt slechts zo’n 10 procent van de dagelijkse inname. De rest komt uit overige voedingsmiddelen zoals brood en kant-en-klare producten.

tekst gaat verder onder het beeld

Het nieuwe logo

Ook is de kennis die consumenten hebben over de juiste toepassing van zout heel beperkt. Zout geeft namelijk niet alleen een zoute smaak, maar haalt juist ook de smaak van de individuele ingrediënten naar boven. En de herkomst, vorm en grootte van de korrel zijn daarbij bepalend - ‘One size does NOT fit all’. Vanuit dat gegeven en bouwend op de bijna 90 jaar expertise van Jozo hebben we de nieuwe route ingezet. Daarin staat het helpen van consumenten én professionals om het beste uit de maaltijd te halen met het juiste zout centraal. Een heldere segmentatie van de verschillende zoutsoorten via een uniek nummeringsysteem en visuele “haakjes” die refereren aan korrelgrootte en oorsprong, maken het kiezen van het juiste zout voor de juiste toepassing een stuk gemakkelijker. Ook is er op de verpakking ruim aandacht voor de positieve effecten van toegevoegd jodium en de light variant die 70% minder natrium bevat.”

tekst gaat verder onder het beeld

Arthur van Hamersveld, Brandnew: ‘Het nieuwe logo staat voor de unieke vorm van zoutkristallen en is geïnspireerd door de dodecaëder. Het kristal werd de nieuwe identiteit, het grid patroon op de verpakkingen de visuele stijl. Het kristal is een octogoon die refereert aan de 8 verschillende korrelgroottes waarin Jozo verkrijgbaar is*. Het logo staat centraal in alle merkuitingen waarmee we de expertise van het merk benadrukken. Met een holistische aanpak hebben we een nieuwe JOZO-realiteit (verpakking, advertenties, displays, website, social) gecreëerd met krachtig design dat het merk bouwt en vol zit met verrassende, aanstekelijke elementen.’

Het vernieuwde JOZO is sinds eind 2016 in toenemende mate verkrijgbaar bij de supermarkten en speciaalzaken in Nederland. De relaunch gaat hand in hand met een herlancering van het merk online en een nieuwe communicatiestrategie waarvan in de loop van het jaar steeds meer zichtbaar wordt.

Brandnew is verantwoordelijk voor het designconcept, het communicatieconcept, een brandmovie en de artdirection voor de nieuwe website. Het bureau nam ook de interne communicatie en de presentatie aan het retailkanaal voor haar rekening.






 

Redactie Design

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken