[designpanel] Gkazas: 'De familie heeft zeker mijn sympathie'

[designpanel] Gkazas: 'De familie heeft zeker mijn sympathie'
  • Design
  • 24 jan 2017 @ 08:00
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    Redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • DesignpanelVisual id

Designbureau Today heeft voor het Nederlands-Griekse olijfoliemerk Gkazas de totale branding ontwikkeld: logo, packaging design, illustraties, (food)fotografie, website en brandmovie. Het familiebedrijf produceert olijfolie op Kreta. Today: ‘De look & feel benadrukt het familiekarakter. We fotografeerden de familie en vrienden en bedachten de kreet “Oil in the Family”. We bestickerden zelfs de bestelbus.’ Door het redesign is het aantal verkooppunten gestegen van 20 in 2014 naar ruim 120 in 2016. Wat denkt ons panel van marketeers?

Marc van Eck, partner Business Openers
Ja, een authentieke olijfolie uit Kreta op de kaart zetten met echte mensen doe je zo. Sympathieke lui en je gunt ze een mooie business. Jammer dat het allemaal wel zo traditioneel happy the pappy is en dat geeft echte mensen juist weer een onecht gevoel. Het ligt allemaal wel erg voor de hand. Prima gedaan, op de trend, maar het geeft mij wel het gevoel van duizend in een dozijn. Iets meer creativiteit to stand out of the crowd was wel lekker geweest. Ik mag het geen onvoldoende geven en de familie heeft zeker mijn sympathie, maar met een 6+ ben ik nog zeer ruimhartig.

Rapportcijfer: 6+

tekst gaat verder onder het beeld




Paul Sluis, Global Marketing Communication manager KLM
Olijfolie is typisch zo’n product dat je in alle soorten en maten kunt terugvinden in de schappen van de meest uiteenlopende winkels. Het is dan ook erg moeilijk om hier een huisstijl bij te bedenken die onderscheidend is. Gkazas is de uitzondering. Een mooi authentiek design, waarin het huiselijke karakter van een familiebedrijf perfect terugkomt. Een simplistisch design, waarin desondanks direct het product en de Griekse afkomst te herkennen is. De doorvertaling naar website, fotografie en brandmovie zijn consistent en daarmee ook goed. Enige minpuntje is de slogan ‘Goede olijfolie brengt goede mensen samen’, want wat is de definitie van goede mensen?

Rapportcijfer: 8

Henry van der Zeeuw, directeur Brandmasters
Uit enthousiasme weet ik eigenlijk niet waar te beginnen, daarom neem ik een voorbeeld aan de vermoedelijke werkwijze van Today, beginnen bij het begin. Het start namelijk bij het bedrijf, een authentieke familie die een product op eigen wijze maakt. Today heeft heel goed gerealiseerd dat wat het bedrijf is, ook de USP’s van dit product zijn. Vervolgens hebben ze op een creatieve en simpelheid uitstralende manier de verpakkingen en communicatie-uitingen gemaakt. De Griekse uitspraken met betrekking tot olijfolie zijn een extra leuke creatieve aanvulling en kers op de taart!

Rapportcijfer: 9

Ook ons panel van designdeskundigen heeft het ontwerp met een kritisch oog bekeken. Hun onderbouwing is te lezen op marketingtribune.nl zoekterm ‘designpanel’:

Tom Dorresteijn, Studio Dumbar: 5,5

Stefan Pangratz, VBAT: 8

Claire Parker, Design Bridge: 6

Roel Stavorinus: 7

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken