'Mensen bestellen een Jäger, niet een kruidenlikeur'

'Mensen bestellen een Jäger, niet een kruidenlikeur'
  • Design
  • 26 jan 2017 @ 13:45
  • Link
  • Lucas Boon
    Lucas Boon

    redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • SmaakprikkelBranding

Jägermeister's credo 'Alleen als 'ie ijs- en ijskoud is' is al sinds jaar en dag bekend, toch gooit het drankmerk het over een andere boeg met de slogan: 'It's a matter of taste' - onderdeel van de nieuwe campagne van het drankmerk. En daar hoort ook een hernieuwd flesontwerp bij. Even bijpraten met Mirte Litjens, brand manager van het naar eigen zeggen karakteristieke merk.

Jägermeister omschrijft zichzelf als karakteristiek. Hoe zou u het karakter van het merk willen omschrijven?
Jägermeister vindt zijn karakteristieke identiteit in het product zelf. Eigenlijk vormt Jägermeister een eigen categorie. Mensen bestellen een Jäger, niet een kruidenlikeur. Dat is anders bij andere alcoholhoudende dranken. Het drankje heeft een eigenzinnige smaak die je lekker vindt of niet - er zit weinig tussenin. Verder is de esthetiek van het merk ook karakteristiek te noemen, de fles valt tussen alle ronde flessen op door zijn hoekige uiterlijk. Tenslotte is de wereld waarbinnen Jägermeister zich begeeft of die het merk creëert, excentriek te noemen. In deze nieuwe campagne wordt dat benadrukt.

Hoe zou u het karakter van de Jäger-drinker willen omschrijven?
Eigenzinnige, jonge mensen die af en toe breken met de norm. Tegelijkertijd respecteren ze andere mensen ook in hun identiteit. Ze houden ervan om het leven te vieren, hebben een brede interesse en een hang naar nieuwe ervaringen. Nieuwe muziek, eigenzinnige fashion en kunst zijn domeinen die hen interesseren.

De smaak van Jägermeister is inderdaad niet voor iedereen, maar het design van het merk zal de meesten wel aanspreken. Strookt dat wel met elkaar?
De esthetiek van een merk staat los van hoe een merk zich gedraagt. Jägermeister heeft een premium uitstraling, maar een uitgesproken smaak en begeeft zich in een uitgesproken wereld. Dat gaat prima samen.

Jäger werkt samen met bekende influencers. Welke en waarom?
De influencers met wie we samenwerken hebben zelf ook een uitgesproken smaak en presence, net als het merk zelf. Kaj van Ree, Rochelle Perts en Sven Signe den Hartogh zijn allemaal smaakmakers met een sterke eigen identiteit en visie op wat ze doen. Hierdoor zijn ze ook relevante stemmen voor onze doelgroep, die deze zelfde eigenschappen bezitten en en waarderen. Het zijn personen die onze boodschap op een geloofwaardige manier verder kunnen uitdragen.

Drinkt u zelf graag een Jägertje op z'n tijd?
Voor mij was het ook 'a matter of taste', maar inmiddels drink ik het graag.

 

Campagne
De nieuwe campagne bestaat uit outdoor, online film en een digitale doorvertaling. In samenwerking met bekende influencers exploreert Jägermeister de smaken van hun favoriete stad: Berlijn. Ook biedt het merk een online platform waar de smaken van de influencers en Jägermeister-fans gevierd worden.

Lees ook: Jägermeister presenteert nieuwe fles en slogan: 'It's a matter of taste'



Lucas Boon

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken