Kossmann.dejong ontwerpt Maria-tentoonstelling
- Design
- 13 mrt 2017 @ 14:27
- Link
-
Redactie Design
Redactie
MarketingTribune - Kunst & Cultuur
- 13 mrt 2017 @ 14:27
- Redactie Design
De waarschijnlijk meest afgebeelde vrouw ter wereld heeft nu haar eigen tentoonstelling in Museum Catharijneconvent in Utrecht: Maria. Kossmann.dejong heeft deze tijdelijke tentoonstelling - de grootste van het museum ooit - ontworpen als ‘een inspirerende Mariareis. Dwars door culturen en religies, langs werk van oude meesters en moderne kunstenaars en aan de hand van persoonlijke verhalen van bekende en minder bekende Nederlanders, leren bezoekers Maria kennen en ontdekken ze de vele gezichten van deze wereldvrouw.’
Kossmann.dejong: ‘We hebben gekozen voor een chronologische vertelling van het leven van Maria in de lange kloostergangen. In de zalen daaromheen zijn zes verschillende thema’s uitgelicht, zoals ‘Oermoeders en godinnen’, ‘Devotie’ en ‘Maria in de hedendaagse kunst’. Met een mix van audiovisuele middelen, kleur, licht en geluid is telkens een andere wereld gecreëerd. Zo wanen bezoekers zich in de ene ruimte tussen bedevaartgangers door levensgrote wandprojecties en bijbehorend gezang van Mariaprocessies, terwijl het gegalm van Weesgegroetjes in een zaal vol bidbankjes een gevoel van devotie opwekt.
Als introductie in de trapopgang naar de tentoonstelling op de eerste verdieping, neemt Maria – getoond in Hemelvaart – bezoekers mee naar hogere sferen. In de hoofdtentoonstellingsruimte zorgt een schakering van kleurfolies op de ramen voor gefilterd en gekleurd binnenvallend daglicht en in combinatie met diverse soundscapes ervaren bezoekers een prikkeling van de zintuigen. Daarbij is gezocht naar een spannend samenspel tussen oud en nieuw; historische iconen, schilderijen en pieta-figuren zijn geplaatst naast hedendaagse vertalingen van Maria in bijvoorbeeld tatoeages, video-installaties en op internet. Filmfragmenten met persoonlijke verhalen en ervaringen van bekende en onbekende Nederlanders brengen ook de menselijke kant van Maria in beeld.
Om zoveel mogelijk focus op de kunstwerken te verkrijgen, hebben we de artefacten autonoom in de ruimte geplaatst, opgetild van de vloer en los van de wanden. De narratieve kwaliteit van de eeuwenoude kloostergangen is onderdeel gemaakt van de beleving door historische, eerder verborgen kenmerken van het gebouw weer zichtbaar te maken. Ook de binnentuin is bij de tentoonstelling betrokken: een grote Maria-sculptuur staat letterlijk en figuurlijk centraal, als symbool voor iedereen. Zo is met de tentoonstelling ‘Maria’ een totaalervaring gecreëerd die kunst, cultuur, architectuur, religie en spiritualiteit met elkaar verbindt.’
Fotografie: Thijs Wolzak
-
Redactie Design
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/design/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- KNVB en Nike presenteren Oranje... 20-03-2024
- The Drum over SXSW 202419-03-2024
- Google onderzoekt impact GenAI op... 14-03-2024
- Henk Schiffmacher steekt Veluwse De... 11-03-2024
- Ford Nederland viert 100 jarig... 08-03-2024
- HDV visual branding nieuwe naam van... 05-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing