WDCD roept creatieve industrie op om actie te ondernemen rondom klimaatverandering

WDCD roept creatieve industrie op om actie te ondernemen rondom klimaatverandering
  • Design
  • 19 mei 2017 @ 11:55
  • Link
  • Redactie Design
    Redactie Design

    Redactie
    MarketingTribune
  • Maatschappij

In samenwerking met de Ikea Foundation en Autodesk Foundation presenteert What Design Can Do de Climate Action Challenge. Wereldwijd wordt de creatieve industrie opgeroepen om innovatieve oplossingen te ontwikkelen voor een van de meest urgente problemen van onze tijd: klimaatverandering. Een internationale jury selecteert uit alle aanmeldingen meerdere winnaars die onder begeleiding van WDCD hun ideeën gaan realiseren. Inschrijven kan vanaf 23 mei.

De Climate Action Challenge is de opvolger van de What Design Can Do Refugee Challenge van 2016. Daarvoor ontving de organisatie meer dan 600 inzendingen uit 70 landen. De vijf prijswinnende concepten van 2016 zijn inmiddels gerealiseerd en resulteerden bijvoorbeeld in AgriShelter (zelfvoorzienende duurzame vluchtelingenunits) en Makers Unite (een co-creatie lab van locals en vluchtelingen).

Richard van der Laken, initiatiefnemer en creatief directeur van WDCD roept op nrc.nl op tot een Ministerie van Creatie & Klimaatzaken: ‘Voor veel mensen is klimaatverandering een groot en abstract probleem. Onze doelstelling is om met deze challenge het probleem èn potentiële oplossingen tastbaar en begrijpelijk te maken.’

Deelnemers kunnen hun ideeën en ontwerpen tot 21 augustus indienen in drie categorieën: studenten, professionals en start-ups. De winnaars worden op 23 oktober tijdens de Dutch Design Week in Eindhoven bekendgemaakt. Een totaalbedrag van € 900.000,- wordt beschikbaar gesteld voor alle winnaars. Daarnaast nemen zij deel aan een intensief acceleratieprogramma inclusief begeleiding, kantoorruimte en toegang tot een netwerk van investeerders.

Klimaatmanifest
De Climate Action Challenge wordt gelanceerd tijdens de What Design Can Do-conferentie, die plaatsvindt op 23 en 24 mei. Petra Stienen, voorzitter van What Design Can Do: ‘Het is erg belangrijk dat de creatieve sector zich mengt in het debat rondom klimaatverandering. Als één van onze negen topsectoren heeft de creatieve sector een belangrijke invloed op onze maatschappij.’

Inschrijven kan vanaf 23 mei via www.whatdesigncando.com/challenge.

Redactie Design

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken