[interview] ‘Brum Design is nu echt óns bureau’

[interview] ‘Brum Design is nu echt óns bureau’
  • Design
  • 3 jul 2017 @ 10:30
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    Redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • Visual idPackaging design

Het 43 jaar ‘jonge’ Brum Design heeft een nieuw logo en een nieuwe huisstijl; ook designbureaus zelf moeten daar af en toe aan geloven. In januari 2016 namen creative director Tessa Oudijn en haar compagnon, strategic director Pieter Steenaert, het designbureau over. ‘De lancering van de huisstijl is de visualisering van de nieuwe weg die we zijn ingeslagen.’ Een gesprek met Tessa en Pieter.

‘Het nieuwe logo in de vorm van een spraakballon oogt fris, krachtig en modern. De veranderingen laten zien dat we zin hebben in de toekomst’, aldus Tessa. In januari 2016 namen Tessa en Pieter het designbureau over. Niet met het doel het beleid drastisch te wijzigen, maar om het gerenommeerde bureau te verbeteren en zichtbaarder te maken voor het publiek. Pieter: ‘Wij hebben de tijd genomen om onze nieuwe koers vast te stellen. We hebben eigenzinnigheid, humor en storytelling toegevoegd aan de bestaande expertise, korte lijnen en co-creatie binnen Brum. De lancering van de huisstijl is de visualisering van de nieuwe weg die we zijn ingeslagen.’

Het ‘groene mannetje’ dat ruim tien jaar het logo sierde, is met pensioen. ‘In goed overleg overigens’, lacht Tessa. ‘De afgelopen anderhalf jaar is er veel veranderd binnen Brum. Positief. Het was nu tijd om ook het logo aan te pakken. Zie de restyling maar als de afronding van dat overnameproces.’

‘Pieter en ik hebben Brum overgenomen, omdat we het een heel goed bureau vonden. We wilden dat versterken en niet per se 180 graden wijzigen. We zochten een richting die bij ons past, die klopt. Dat doe je niet binnen een halve dag. En eerlijk is eerlijk; het is in die anderhalf jaar ook écht ons bureau geworden.’

‘Als we direct na de overname de hele huisstijl overhoop hadden gegooid, geef je opdrachtgevers en je eigen mensen het gevoel: “Help, alles wordt anders!”’, vult Pieter aan. ‘En dat wordt het ook wel, maar niet in één keer. Uiteindelijk veranderen we al 43 jaar continu. Dat is het enige wat niet verandert.’

Welke eigenschappen van het oude Brum wilden jullie graag behouden?
Tessa: ‘Sowieso onze ervaring en ons specialisme op het gebied van verpakkingen.’ Pieter: ‘Al sinds ik hier in 2003 aan de slag ging, heb ik Brum ervaren als een heel persoonlijk bedrijf. Altijd hebben we een directe relatie met de klant onderhouden. Dat is de basis. Daarnaast heerst hier heel erg een “laten we met zijn allen de schouders eronder zetten en mooie dingen maken”-mentaliteit. Wat we daar nu aan toevoegen is eigenzinnigheid. Lef tonen, verrassing bieden. Dat zie je letterlijk terug in onze designs, maar ook in de relatie met de klant: het plezier in samenwerken, daar ontstaan de mooiste dingen uit.'

‘Inderdaad, co-creatie was hier al een begrip voordat het een hippe term werd’, vult Tessa aan. ‘En dat was meteen het grote manco aan het oude logo: het groene mannetje stond alleen, terwijl we precies het tegenovergestelde doen: iets creëren met zijn allen.’


Wat is er naast eigenzinnigheid nog meer toegevoegd aan ‘jullie’ Brum?
‘Onze mensen hebben een mentaliteitsverandering ondergaan’, signaleert Pieter. ‘We hebben de verantwoordelijkheid veel meer bij de Brummers gelegd. Gewoon door de vraag te stellen: “Wat denk je zelf?” Daardoor is het zelfoplossende vermogen gigantisch gegroeid. We dagen iedereen uit om met goede oplossingen te komen. Het komt uit de mensen. We verwachten een grote mond en korte tenen. Je moet tegen kritiek kunnen, want dat maakt je beter. We stapelen de creativiteit: we geven werk door aan andere collega’s, gewoon om te kijken wat die nog kunnen toevoegen of verbeteren aan het ontwerp. Dat weten de Brummers en maakt dat co-creatie voor ons werkt. Dat is ook mijn doel als eigenaar: het leukste bureau van Nederland ontwikkelen; niet door een schommel op te hangen, maar door iedereen zichzelf te laten zijn en elkaar te helpen.’

Is dat ook jouw doel als creative director?
Tessa: ‘Deels, maar als designer wil ik vooral verpakkingen maken die onderscheidend zijn én precies de juiste boodschap vertellen op een nieuwe manier. Elk merk heeft een uniek verhaal dat het aan de consument wil vertellen en Brum Design maakt dat verhaal visueel. Dan moet je wel een sterk en onderscheidend verhaal hébben. Als de klant dat niet heeft, dan gaan we dat verhaal samen met hem bepalen. Vroeger was Brum vooral een technische kennispartner, nu is daar strategie en communicatie aan toegevoegd.’

Pieter: ‘We denken in boodschappen. Dat zat er altijd wel in, vind ik, maar ik denk dat die strategische manier van werken door onze nieuwe koers in een stroomversnelling is gekomen.’

Tessa: ‘Wat ook is veranderd, is dat we ons daar meer van bewust zijn, dat we de verhalen van onze klanten en van onszelf beter moeten uitdragen en communiceren naar buiten toe.’

Want die unieke verhalen schreeuwen jullie nog niet uit?
Pieter: ‘De reclamewereld heeft zijn eigen festivals, viert successen en huurt billboards om nieuwe campagnes te promoten. De packaging designbranche is daarentegen heel bescheiden. Het lieve broertje. Het braafste jongetje van de klas. Dat moeten we loslaten. Wij mogen óók trots zijn op wat we maken!’

Tessa: ‘Onze klanten zien alleen wat wij voor hen ontwerpen, maar we maken nog zoveel ander moois. Dat moeten we durven laten zien, bijvoorbeeld door meer gebruik te maken van social media.’

Pieter: ‘Of door onze producten van ín het keukenkastje naar óp het keukenkastje te krijgen. Als ik op een verjaardag ben, grijp ik mijn kans om heel even in de kastjes te spieken. Er liggen genoeg producten van ons, van drop tot paracetamol. Het zou toch fantastisch zijn als de ontwerpen zo mooi zijn dat je ze óp het aanrecht zet, in plaats van ze weg te moffelen in een kastje?’

Brummelkamp & Hoekstra 1974
Het Woerdense packaging designbureau Brum werd in 1974 opgericht als Brummelkamp & Hoekstra. Brum werkt voor start-ups als De Blije Boterham tot multinationals als Kruidvat, Autodrop en Remia. In mei won Brum Design een Packaging Award 2017 voor het merk New Dutch Legacy. www.brumdesign.nl.



Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken