VHD ontwikkelt packaging voor citroenolie San Mauro

VHD ontwikkelt packaging voor citroenolie San Mauro
  • Design
  • 20 jun 2017 @ 12:02
  • Link
  • Redactie Design
    Redactie Design

    Redactie
    MarketingTribune
  • Packaging design

Voor de nieuwe citroenolie heeft VHD een speciale verpakking ontwikkeld waarbij veel ruimte was voor het brandverhaal. San Mauro gebruikt Sorrento-citroenen voor een nieuw product in hun assortiment: Novolio al Limone di Sorrento. Nadat de citroenen zijn geplukt, wordt alleen het gele gedeelte met de hand geschild. Deze schillen worden vervolgens met San Mauro’s eigen olijfolie gemengd. Als na enige tijd de essentiële citroenolie uit de schil is opgenomen door de olijfolie wordt het geheel gefilterd en gebotteld.

Rob van Heertum, strategy director bij VHD: ‘We willen de consument letterlijk een stukje Italië bezorgen en echt laten zien waar het product vandaan komt. Als inspiratie namen we de citroenboomgaarden in Sorrento. We organiseerden een fotoshoot om dit culturele erfgoed vast te laten leggen en gebruikte dit als basis voor de creatie van een handgemaakte illustratie. Handgemaakt, omdat we juist het ambachtelijke uit het productieproces willen symboliseren in het creatieve proces. Vervolgens is de illustratie omgezet en gedrukt op een groot vel. Dit hebben wij opgesneden in 600 verschillende sluitlabels voor de flessen. Dit is precies genoeg voor de complete eerste productiebatch. Dat betekent dat elke consument een individueel en unieke verpakking krijgt en letterlijk een klein stukje van San Mauro’s culturele erfgoed in handen heeft. Om dit verhaal uit te leggen zit bij elke verpakking een klein kaartje met de afbeelding van de complete illustratie. De labels zijn uitgevoerd in een frisgroene kleur en complimenteren de zeer donkergroene, slanke en elegante fles. De invulling is simpel en strak gehouden met een citroengeel/wit-bedrukking.’

Een andere belangrijke inspiratiebron was de citroenschil. ‘We willen echt opvallen in het schap, dus een mooie doos om de fles heen was niet voldoende. We creëerden daarom een nieuwe innovatieve “open” flesverpakking, die meteen opvalt in het schap, de lange smalle fles perfect presenteert en op de fles aansluit als een “schil”. Om het product te complementeren is de constructie uitgevoerd in citroengeel en voorzien van een voelbare citroenschil-structuur, door toepassing van een letterpress-preging. Zo ziet en voelt de consument letterlijk “citroen” en is het meteen duidelijk dat het om een citroenolie gaat. De constructie is verder afgewerkt met een speciaal handvat in de vorm van het San Mauro-logo waarmee tegelijkertijd een sluitingsysteem wordt gecreëerd.’







 

Redactie Design

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken