'Grootste Museum van Nederland' door Fabrique

13jul 201716:13
  • Design
  • 6410 x gelezen
  • Link
  • Redactie Design
  • Digital design

nieuws Dertien kerken en synagogen hebben hun deuren geopend voor het grote publiek. Museum Catharijneconvent en strategisch ontwerpbureau Fabrique ontwikkelden samen het concept, de campagne en de audiotour voor het ‘Grootste Museum van Nederland’. Fabrique: ‘De verborgen kerkschatten van Nederland zijn nu toegankelijk voor iedereen.’

Museum Catharijneconvent publiceerde in 2016 het boek ‘Kerkinterieurs in Nederland’, met de 100 mooiste kerken van het land. Fabrique: ‘Deze kerken herbergen een unieke kunstverzameling. Toch lopen veel Nederlanders de indrukwekkende kerken in eigen land voorbij, terwijl ze op vakantie in het buitenland wél bij ieder kerkje naar binnen gaan.’

Zo ontstond bij Museum Catharijneconvent het idee om de Nederlandse kerken toegankelijk te maken voor dagjesmensen; bezoekers die geen vaste kerkganger zijn, maar wel geïnteresseerd zijn in de rijke historie en het verhaal achter de kerk. Een subsidie van de BankGiroLoterij en het Mondriaan Fonds maakte het project mogelijk.

Verrassende verhalen
Museum Catharijneconvent benaderde ontwerpbureau Fabrique om samen dit ‘Grootste Museum van Nederland’ te realiseren. Het project begon met onderzoek naar de kerken en het publiek. De drempel om een kerk binnen te gaan, bleek groot voor veel bezoekers. Is de kerk open? Verstoor ik een mis of dienst? Eenmaal binnen vragen bezoekers zich af hoe ze zich moeten gedragen. Kan ik hardop praten?

Bij veel mensen ontbreekt ook de kennis om te begrijpen wat er te zien is. Museum Catharijneconvent en Fabrique ontwikkelden daarom een audiotour voor iedere kerk. Fabrique: ‘Op een simpele manier vertelt de tour verrassende verhalen over het interieur en de kunstwerken, zonder de beleving te verstoren. De bezoekers kunnen kiezen uit een uitgestippelde tour of gewoon zelf vrij rondlopen. Met behulp van beacons krijgen ze telkens afgemeten informatie over de plek waar ze zich bevinden.’

Iconisch beeld
Fabrique: ‘Door naast de audiotour ook de campagne en communicatiemiddelen te ontwikkelen is een sterk nieuw merk neergezet. In de landelijke campagne ligt de nadruk op de introductie van het Grootste Museum van Nederland. Hiervoor is een iconisch beeld ontwikkeld: een gigantische collage van verschillende kerken. Op lokaal niveau wijst de campagne op de nabijheid van de kerken. In en om de kerk ligt de nadruk op het toegankelijk maken en verwelkomen. Niet alleen met banieren en folders, maar ook door de manier waarop de vrijwilligers mensen verwelkomen en mensen uitnodigen de audiotour te doen.’

Michelin-ster voor kerken
Met de audiotour, de campagne en de communicatiemiddelen is een ‘virtuele museumlaag’ over de kerken aangebracht. Fabrique: ‘De dertien deelnemende kerken en synagogen verschillen allemaal van grootte, van bouwperiode en van gezindte. Door alles uit één overkoepelende gedachte te ontwikkelen en tot in ieder detail kloppend te maken vormen de kerken nu toch één geheel. Het Grootste Museum van Nederland is een complete ervaring. Een Michelin-ster voor kerken.’

 


comments powered by Disqus

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief.
  • Abonneren

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken
  • Partners
  • Beroepsorganisatie Nederlandse Ontwerpers