[storecheck] Gent

3aug 201709:14
  • Design
  • 10167 x gelezen
  • Link
  • Redactie Design
  • Packaging

nieuws Ik stop niet vaak voor een storecheck in België, misschien omdat ik denk dat het zo op Nederland lijkt. Maar niks is minder waar. In studentenstad Gent bijvoorbeeld barst het van de foodinitiatieven, zoals de gevulde gehaktballen van Balls & Glory. De Belgen hebben namelijk meer smaak, oftewel goesting, wat ik gelukkig ook steeds meer in packaging design terug zie.

Zo zoet als azijn

Het Franse olijfoliemerk L’Olivier kent een heel mooi repertoire. Hier de vruchtenazijn, waarmee je je gerechten kunt zuren en zoeten tegelijk. Mooie statige flesjes, waarin het fraaie product goed te zien is. Matte donkerbruine labels en een zilver logo zorgen voor nog meer kwaliteit, maar de gekleurde röntgenfoto’s van de vruchten maken het modern.

Brand meester

In de Colruyt werd ik acuut depressief. In de kale loods van grauw beton werd opeens het licht aangedaan door deze verpakking van Target. Hij straalde van het schap alsof het in brand stond. Een koe met horens, eenvoudig, klassiek maar vooral ijzersterk. Ik weet niet wat ik er mee kan maken, maar ik moest het hebben. Ook goed om te weten dat het een brand is!

Superfreak

Wow, wat een impact heeft deze verpakking! Alice in Supermarktwonderland. Een super vervreemdend merk. Supersec is een supervers product zonder water met een verpakking waarop de fotografie zo opvallend is, dat je bijna geen logo meer nodig hebt. Wat een verademing op het saaie schap, maar zal er echt ook een jong vogeltje inzitten?

Sap 2.0

De boomgaard d’Upigny doet niet vermoeden dat er zulke moderne verpakkingen geproduceerd worden. Deze verpakking heeft maar 20 procent van de carbonvoetafdruk van een glazen fles. Zo schreeuwerig en toch vriendelijk, dankzij de gestempelde typografieën en grappige tekening van vruchten in een kruiwagen. Zeg maar ‘van de boom’, maar dan beter!

Rauw

Deze nieuwe store van Colruyt staat in schril contrast met hun supermarkten. Hier is alles bewust en modern rauw gemaakt of gelaten. Verpakkingen zijn minimaal omdat het overgrote aanbod (dag)vers en onbewerkt is, zoals deze sprotjes. Ze steken goed af dankzij de witte achtergrond en zijn volledig zichtbaar door het transparante folie. Het logo is nu al versleten.

No paters please!

Een frisse wind in de conservatieve Belgische bierwereld. Dankzij co-creation zijn het merk en de bieren van het Brussels Beer Project tot stand gekomen. Het design spreekt voor zich. Strak grafisch retro, beetje cyclo met spannende namen en getypte teksten. Uitgesproken modern zonder paters. Goodbye Middle Ages, hello XXIst century!

Stone wash pack

Soms zie je iets wat je je niet kunt voorstellen, zoals deze, ogenschijnlijk versleten, verpakking van Agar Agar. Het blijkt bewust zo gedrukt te zijn! Alsof het al jaren op het schap staat, iedereen het in zijn handen heeft gehad én weer teruggezet. En toch heeft het wat. Puur, eenvoudig en vooral opvallend onderscheidend. Maar niet kwalitatief!

De aflevering van Storecheck stond in MarketingTribune 13, 25 juli 2017.

 


comments powered by Disqus

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief.
  • Abonneren

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken
  • Partners
  • Beroepsorganisatie Nederlandse Ontwerpers