Finalisten DDA Best Client Award bekend

Finalisten DDA Best Client Award bekend
  • Design
  • 7 sep 2017 @ 16:06
  • Link
  • Redactie Design
    Redactie Design

    Redactie
    MarketingTribune
  • Awards

De Dutch Design Award in de categorie Best Client beloont design met visie en effectiviteit. De drie finalisten voor dit jaar zijn Nationale Opera & Ballet, Koninklijke Mosa en Royal FloraHolland. Zij laten 19 andere longlisters achter zich en de uiteindelijke winnaar wordt op 28 oktober bekend gemaakt tijdens de Awards Show in eindhoven tijdens de Dutch Design Week.

De selectiecommissie: ‘De top-3 finalisten zijn onderling zeer verschillend, maar alle drie sterke voorbeelden voor de manier waarop goed opdrachtgeverschap in relatie tot design zich op dit moment in Nederland ontwikkelt. Nationale Opera & Ballet, Koninklijke Mosa en Royal FloraHolland blinken uit in hun uitgesproken langetermijnvisie en professionele opdrachtgever- en ondernemerschap.’

De Best Client Award is de prijs voor opdrachtgevers die designers en vormgeving strategisch inzetten voor hun bedrijf. Belangrijke criteria zijn de mate van professionaliteit, strategie, duurzaamheid en innovatie. De selectiecommissie signaleert interessante ontwikkelingen: ‘Design houdt zich niet alleen bezig met esthetiek, communicatie en identiteit, maar heeft ook impact op platforms, systemen en de business. Om die rol met succes in te vullen, moeten designers zichzelf met nadruk pro-actiever en beter onderbouwd (‘accountable’) opstellen. Het valt op dat het vakgebied enorm breed is geworden: nieuwe coalities en nieuwe processen worden ontwikkeld, kleine ontwerpstudio’s werken naast grote bureaus en losse projecten lopen naast langetermijnsamenwerkingen.

NATIONALE OPERA & BALLET X LESLEY MOORE
Nationale Opera & Ballet heeft al sinds 2014 een bijzonder succesvolle samenwerking met ontwerpbureau Lesley Moore, waardoor nieuwe en jongere bezoekers worden aangetrokken.De commissie prijst de keuze van Lesley Moore om een kader te scheppen waarin andere creatieve professionals vervolgens kunnen werken. De stijgende (jonge) bezoekersaantallen bewijzen de effectiviteit van deze langdurige samenwerking.

KONINKLIJKE MOSA X ZUIDERLICHT
Sinds Koninklijke Mosa zeventien jaar geleden een bureau zocht om de strategie van het bedrijf te visualiseren, is in de loop van die jaren de relatie tussen Koninklijke Mosa en ontwerpbureau Zuiderlicht uitgegroeid tot een hechte en succesvolle samenwerking. De commissie prijst de intensieve samenwerking die heeft ertoe geleid dat Zuiderlicht regelmatig aanschuift bij interne veranderprocessen van Koninklijke Mosa. Daarmee gaat hun rol veel verder dan die van leverancier en zorgt design echt voor meerwaarde.

ROYAL FLORAHOLLAND X VANDEJONG CREATIVE AGENCY
Royal FloraHolland vindt zichzelf opnieuw uit dankzij het met Vandejong ontwikkelde nieuwe inspiratie- en innovatiemerk Let it Grow. De commissie herkent in Royal FloraHolland een partij die al lange tijd design als essentieel onderdeel van haar bedrijfsvoering ziet. Vandejong heeft de opdracht op een originele manier aangepakt en durft ‘om te denken’.

Commissie
De selectiecommissie voor de Best Client Award bestaat uit bekende professionals in het brede veld van design: Pieter Aarts, Rita van Hattum, Luuk Ros, Roel Stavorinus, Mark van Iterson en Henk Haaima. Een internationale vakjury kiest in oktober uit alle finalisten de winnaars.

 

www.dutchdesignawards.nl

Redactie Design

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken