[column] De marketingwereld volgens JP: Schoonheid van drank, auto en fiets

18okt 201708:15
  • Design
  • 4191 x gelezen
  • Link
  • Redactie Design
  • Product

nieuws De beste marketing voor Porsche is als je er eentje in de straat ziet rijden, zo vertelde de marketingmanager van Union Bikes me pasgeleden. Volgens die filosofie werken ze ook bij het fietsenmerk, waar ik niet geheel toevallig zelf ook op rijd. Racend door Amsterdam op mijn Union Lite krijg ik compliment na compliment over mijn fiets en ik vind het best bijzonder hoe vaak dat gebeurt. Interessant is het dat designthinking bij dit bedrijf ervoor zorgt dat ik als consument dankzij die complimenten nog blijer wordt dat ik op een Union rijd.

901
Hoewel ik met auto’s niet zoveel heb, toch even terug naar die Porsche, want met marketing heb ik natuurlijk wel iets. We hoefden niet lang na te denken toen de citymarketeer van Leipzig ons - Cityguys - uitnodigde om te racen op het circuit bij de Porsche-fabriek. Daar kun je geen nee tegen zeggen, dus in september stapte ik in onder andere de Carrera GT en de 911. Merknamenfeitje: die 911 had eigenlijk 901 moeten heten, maar Peugeot heeft blijkbaar het alleenrecht op de 0 tussen twee getallen. What’s in a name? Het is mooi om een Porsche in de straten te zien rijden, maar geloof me: er eentje rijden op een racecircuit is vele malen beter. Ik ben fan!

Fan
Ook ben ik fan geworden van limoncello en dan vooral die van Villa Massa. Ik mocht in Sorrento zelf komen proeven met een aantal andere bloggers en vloggers. Dat draagt natuurlijk al redelijk bij aan het leuk vinden van een merk. Als je een fles Villa Massa in handen hebt, dan zie je dat die volledig anders is dan andere flessen. Het ‘design’ van het product is belangrijk - de smaak continu houden bij alcoholhoudende dranken is natuurlijk altijd een dingetje - maar de fles is minstens zo belangrijk. Niet slechts een verpakking, maar een fles met lijnen erop die je zelden op flessen ziet en die perfect in je vriezer past.

Crocs
Lelijke producten verkopen over het algemeen vrij slecht - al is Crocs daar toch best wel een meester in - maar design is niet het laatste stukje waarover je als marketeer moet nadenken. Dat bewijzen deze merken met hun prachtige producten en dat kun je zelf ook zo aanpakken. Ook voor diensten uiteraard. Met veel moeite heb ik overigens Apple buiten deze column over design kunnen houden…

Deze column is geschreven door Jean-Paul Schaddé van Dooren van cityguys.nl en verschenen in MarketingTribune 17, 10 oktober 2017.
 

 


comments powered by Disqus

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief.
  • Abonneren

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken
  • Partners
  • Beroepsorganisatie Nederlandse Ontwerpers