Winnaar BNO Packaging Talent Award: ‘Als packaging design het vak is dat ik de rest van mijn leven moet uitoefenen, hoor je mij niet klagen’

Winnaar BNO Packaging Talent Award: ‘Als packaging design het vak is dat ik de rest van mijn leven moet uitoefenen, hoor je mij niet klagen’
  • Design
  • 1 nov 2017 @ 13:16
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    Redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • AwardsPackaging design

Student Lennaert van ’t Loo heeft de BNO Packaging Talent Award 2017 gewonnen met zijn ontwerp voor een special edition IPA voor Brouwers van Albert Heijn, dit jaar de bedenker van de opdracht. Naast eeuwige roem ontving hij ook een prijzengeld van € 1.500,-. Volgens de jury sluit zijn ontwerp het best aan bij de merkuitstraling van Brouwers: ‘Het is een stoer ontwerp met een frisse kleurstelling en robuuste houtpatronen. Daarbij is goed gekeken naar de ontstaansgeschiedenis van IPA. De kracht van het ontwerp komt zeer goed tot zijn recht op de omverpakking van de sixpacks, die in het schap direct zouden opvallen.’ MarketingTribune sprak met de jonge designer.

Lennaert (19 jaar) zit in het vierde en tevens laatste jaar van het Grafisch Lyceum Rotterdam. Hij volgt daar de richting packaging design: ‘Het Grafisch Lyceum Rotterdam is echt de beste keuze van mijn leven tot nu toe. Als packaging design het vak is dat ik de rest van mijn leven moet uitoefenen, hoor je mij niet klagen.’ In het derde leerjaar was het tijd om zijn opgedane kennis toe te gaan passen in de praktijk gedurende een stageperiode van acht maanden waarvan vier bij het Woerdense Brum Design. ‘Een fantastisch leuk bedrijf waar ik heel veel geleerd heb op het gebied van packaging design en grafische vormgeving in het algemeen. Na die vier maanden heb ik zelfs nog ruim twee maanden doorgewerkt als junior designer.’

Het winnende ontwerp

Op dit moment is Lennaert druk bezig zich voor te bereiden op de eindexpositie van januari 2018, waar iedere student een stand heeft met zijn eindexamenproject. ‘Die expositie wordt onder meer bezocht door bureaus en bedrijven die op zoek zijn naar grafisch vormgevers, packaging designers, et cetera.’

Lennaert links met naast zich de runners up op het podium tijdens Superfast#4 op de Dutch Design Week

Naast zijn studie vond hij een jaar geleden toch nog de tijd om een eigen bedrijf te starten: Chrome Graphics. ‘Ik had op dat moment wat tijd over naast mijn schoolopdrachten en zocht een nieuwe uitdaging. Daarnaast is het natuurlijk erg leuk om te zegen dat je je eigen bedrijf hebt als 18-jarige :P. Tot mijn stage had ik vrij regelmatig een grafische opdracht, maar toen werd het te druk. Als ik over een paar maanden ben afgestudeerd, ga ik er weer meer energie in stoppen.’

Gevraagd naar de aansluiting tussen school en praktijk, is Lennaert eigenlijk heel tevreden: ‘Natuurlijk is het handig meteen alles in de praktijk te kunnen testen tijdens een stage. Dat leert ook makkelijker. Waar ik wel meer over had willen leren is conceptueel denken, zodat je je designkeuzes beter kunt onderbouwen.’

1 februari 2018 is hij officieel klaar met zijn opleiding, maar nog niet uitgestudeerd. Hij denkt aan een vervolgopleiding op het gebied van productdesign. ‘Tot die tijd zou ik het liefst fulltime werken bij een packaging designbureau, Anders zit ik bijna een jaar stil en daar hou ik niet van.’

Zijn designpassie ligt bij toch voornamelijk bij packaging: ‘Het is geweldig als je iets hebt ontworpen en een paar maanden later loop je erlangs in de supermarkt. Door mijn stage bij Brum heb ik dit mee mogen maken en daar ben ik ze reuze dankbaar voor.’ In de toekomst zou hij het liefst bij een bureau werken dat zowel aan product als packaging design doet.

Lennaert had bijna niet meegedaan aan de BNO Packaging Talent Award door drukte: ‘Een week voor de deadline werd het wat rustiger en leek het me toch wel leuk. Gelukkig werd de deadline toen met een week verschoven en dat gaf me net genoeg tijd om over mijn concept na te denken en het uit te werken. Daar zaten heel wat nachtelijke uurtjes in.

Ontwerpproces
‘Er waren twee randvoorwaarden: het ontwerp moest merktrouw zijn aan Brouwers en het logo en beeldmerk waren een vast gegeven, op “premium pilsener’ na uiteraard. In de briefing stond ook iets over de ontstaansgeschiedenis van IPA en dat triggerde mij.’ Helemaal vlekkeloos verliep het proces niet en een tweede nieuwe ontwerpronde bleek nodig. ‘Bij Brum heb ik geleerd dat je beter 30 minuten goed kunt schetsen, in plaats van er later achter komen dat het toch niet past of werkt. Ik heb dus veel tijd gestopt in deze stap.’ De focus kwam op het biertonnetje te liggen. Dat concept werd uitgewerkt en door oud-collega Xander van Brum Design kritisch bekeken. ‘Na het sparren met Xander heb ik wat kleine foutjes opgelost en het daarna opgestuurd naar de BNO.’

‘IPA werd gebrouwen voor soldaten en burgers in de Engelse koloniën en maakte een vijf maanden durende reis in grote houten biertonnen.’

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken