♪It’s beginning to look a lot like Christmas♪

♪It’s beginning to look a lot like Christmas♪
  • Design
  • 19 dec 2017 @ 09:00
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    Redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • Packaging designDesignpanel

Vraag Design Bridge om een ‘kerstige’ verpakking voor ons designpanel in het eindejaarsnummer en zij leveren. Smirnoff vroeg het bureau om het design te ontwerpen voor een limited edition voor Kerst 2017.

Voor deze vodka met pepermuntsmaak - die in eerste instantie alleen voor de Amerikaanse markt bedoeld was - ontstond al snel het idee om de iconische kracht van de candy canes te gebruiken.

Design Bridge: ‘De grafische impact van de roodwitte strepen komt optimaal tot zijn recht door de hele fles er mee in te pakken en een subtiele extra groene streep benadrukt de pepermuntsmaak en zorgt voor dat echte kerstgevoel. Het resultaat is een design dat zonder inpakken al een cadeautje is.’ Een leuk detail is de scratch & sniff-inkt: als je over de witte streepjes krast, komt er een pepermunt-aroma vrij. Design Bridge: ‘Deze witte inkt heeft een structuur die lijkt op poedersuiker. Een feest voor alle zintuigen dus.’ De lancering werd ondersteund met social media en dat werkte met name goed op Instagram. De eerste batch was dan ook meteen uitverkocht en dit succes inspireerde Diageo om de limited edition globaal uit te rollen. U kunt nog een fles aanschaffen voor onder de boom, maar doet ons panel dat ook?

tekst gaat verder onder het beeld





M A R K E T E E R S

Karlijne Bos, sr. marketeer: Dit is nou een goed voorbeeld van een Amerikaans kerstgeschenk: over the top-gebruik van candy canes. Naar mijn idee is dit typische snoepje met pepermuntsmaak in Nederland nog niet zo ingeburgerd als in Amerika, waar het - zeker met kerst - op veel manieren wordt gebruikt. De impact van de typische candy cane-strepen op de Smirnoff-fles is vrij heftig te noemen en je moet er dan ook niet al te lang naar kijken. Een echte Amerikaanse eyecatcher mét pepermunt-aroma. Zeker leuk en geslaagd als limited edition, maar daarna is de lol er (in Nederland!) ook echt wel af. Dit design kan echter tijdelijk pieken en daarom toch een 8.

8

Marc van Eck, partner Business Openers: Raak, ik heb er geen andere woorden voor. Prachtig voortbouwen op gevoelens en beelden en dat precies voor de kerstperiode. Wodka met pepermuntsmaak lijkt me helemaal niks en ik zou het nooit kopen, maar dit design trekt mij over de streep. Prachtig cadeautje en ook nog met bijzondere details. Heerlijk krabben aan de fles en alvast in de stemming komen met het pepermunt-aroma. Ik zie me nu al zitten onder de boom. Gauw een fles halen en - mooi meegenomen - inpakken hoeft niet, want dat is al gebeurd. Zo mooi en simpel kan design zijn, een smaakvolle les voor andere designers. Dit mag alleen maar bekroond worden met een dikke 10.

10

Felice Uiterwijk, marketingmanager Fair Trade Original: Less is more. Dat is de kracht van dit mooie en impactvolle streepdesign. Het concept is simpel maar tot in de kleinste details - inclusief dop - doorgevoerd. Gift value wordt slim gerealiseerd door de hele fles met de verpakking ‘in te pakken’. Omdat er gewerkt is met de kleuren rood en wit uit de eigen identiteit van Smirnoff, voelt het als passend bij het merk, terwijl het toch heel verrassend is. Kortom. een verpakking met een streep(je) voor die een 8 verdiend. De vraag is wel of dit nou een echte kerstverpakking is…? Niet echt, vandaar het minnetje, maar als het verder zijn doel behaalt en van het schap af vliegt, is dat voor mij geen probleem.

8-

D E S I G N E R S

Thea Bakker, design director VBAT: Absoluut een cadeautje dat je niet hoeft in te pakken. Mooi bedacht en intrigerend door de toevoeging van scratch & sniff-inkt. Ziet er direct feestelijk uit en aantrekkelijk voor iedereen. Daar begint het voor mij wat te wringen. Het limited edition-design, gebaseerd op de candy canes heeft voor de Amerikaanse markt een directe link met kerst en is daar denk ik erg iconisch. Buiten de VS echter heeft vooral de associatie met kindersnoep en 35 procent alcohol en kinderen is een lastige combinatie. Ik snap dat dit design het goed doet op Instagram en dat Diageo daar globaal op inspeelt. Daarom in het midden, een 7.

7

Stijn Braun, brand tailor Mountain Design: Wederom veel lof voor Smirnoff om buiten de kaders te denken en te investeren in design en afwerking. Het merk zet er wat mij betreft een onsterfelijk imago mee neer. Ook deze fles is weer te gek, weliswaar typisch Amerikaans, maar leuk om te geven, te krijgen of te verzamelen. Inhoud en design vertellen hetzelfde verhaal. Al had ik qua smaaksignaal – pepermunt - het groen wat steviger gecommuniceerd. Ook typografisch schort er het één en ander aan: waar het op de doos goed gaat, voelt het op de fles wat dunnetjes. Eigenlijk loop ik een beetje te zeuren, want wie gebruikt er nu nog scratch & sniff-inkt én inkt met een poedersuiker-structuur. Dat is toch veel leuker. Inderdaad een feest voor alle zintuigen...en dan moet de fles nog open ;-)

8

Steven de Cleen, creative strategy director/oprichter ProudDesign: Mijn oculaire migraine maakte het wat moeilijk dit design te beoordelen, maar het is me gelukt. Wat een druk(te) op het netvlies, pfff, maar deze kermisattractie knalt wel van het drukke drankschap, met een boodschap die past bij het product en het moment. De crafting van typografieën en vormen zoals het ‘pepermuntsterretje’ is wat voorspelbaar, maar vlekkeloos uitgevoerd. De groene kerststreep zie ik niet, of is het toch mintblauw? Kleur luistert nauw, dat zie je aan de bedrukking van de aluminium dop en de plastic sleeve om de fles. Ik kan niet alles lezen op de fles en het wapen aan de onderzijde is te klassiek voor het design. Maar hij hoeft gelukkig niet ingepakt te worden voor Kerst!

7

Edwin Visser, directeur SoGood: Limited editions voor Kerst zien er vaak geforceerd uit. Het liefst wil je iets met rood, wit en groen voor het kerstgevoel, maar dat wordt snel obligaat. Zo niet met deze Smirnoff. Het rood en wit zijn al de merkkleuren en het toegevoegde groen verwijst naar het vleugje pepermuntsmaak. Ook al ken je geen candy canes, het werkt toch.

Het resultaat is een hedendaagse kerstverpakking die dynamiek uitstraalt en die je onverpakt cadeau kunt doen. De witte lijnen met poedersuiker-structuur van de inkt zal grapjes opleveren over associaties met sneeuw en cocaïne. Laat de feestdagen maar komen. Ik wens iedereen een witte Kerst toe.

8
 

Eerder beoordeelde designs:

59. Gemeentemuseum Den Haag door a friend of mine

58. Dropbox door Collins

57. Lola Quinoa door Mountain

56. Uefa Nations League door Y&R Branding Portugal

55. Canei door VBAT

54. Adidas door RESN

53. Eredivisie door Dog and Pony

52. Zaans Medisch Centrum door Silo

51. Boomsma Gin

50. Jozo door Brandnew

49. AH to go-app door Studio Kraftwerk

48. Organto door SuperRebel

47. Lowlands door Fabrique

46. New Dutch Legacy-gin door Brum

45. Seepje door Flex/Design

44. Nada Door ProudDesign

43. Hortus Botanic Guardians door Koeweiden Postma

42. Gkazas door Today

41. Côte d’Or ​door Design Bridge

40. Kodak

39. Eternal Oceans (concept) door Anthem

38. Ahold Delhaize

37. Kamphuisen Siroopwafels door OD

36. Prophecy door VBAT

35. Dettol

34. Robeco SummerNights

33. Brouwers

32. Nemo

31. Conimex

30. Royal FloraHolland

29. Rood Met Zwarte Stippen

28. I sea pasta

27. Melkweg

26. Hooghoudt

25. De Wijndragers

24. Ahoy

23. Pluggerz

22. Appelsientje

21. Ziggo Sport

20. TomTom Bandit

19. Holland Master Kazen

18. Bols Vodka

17. Luxor

16. Cacao Barry

15. Google

14. Etos huismerk kruidentheecollectie

13. Coca-Cola

12. Riscos vis in blik

11. CliniClowns

10. Vivera

9. Spaarne Gasthuis

8. Ranja

7. Spotify

6. Senseo

5. ING

4. Aviko

3. Transavia

2. Dorset Cereals

1. Nationaal Militair Museum



 

 

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken