[designpanel] Porsche24-app door Studio Kraftwerk

[designpanel] Porsche24-app door Studio Kraftwerk
  • Design
  • 30 mrt 2018 @ 15:11
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    Redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • Digital designDesignpanel

De uitdaging voor Studio Kraftwerk was een succesvol loyaliteitsprogramma te ontwikkelen voor klanten die daar eigenlijk helemaal niet op zitten te wachten. Ons panel oordeelt.

Ervan uitgaande dat het ultieme Porsche-gevoel achter het stuur plaats vindt, beloont Porsche24 het rijden zelf - dus niet de gespendeerde euro’s - en helpt dealers bij de organisatie van events, persoonlijke uitnodigingen te sturen, de beste bestuurders te belonen en al doende een goede relatie op te bouwen van de Porsche-rijders met het merk. Via Porsche24 kun je je gereden kilometers, je afgeronde trainingen en bezochte events bijhouden en ontvang je beloningen in de vorm van badges en privileges. Porsche24 biedt een overzicht van alle events, trainingsprogramma’s, exclusieve tripjes en uitdagende routes. Het woord is aan ons panel.

M A R K E T E E R S

Marc van Eck, partner Business Openers: Slim idee om Porsche-rijders uit te dagen via een app het maximale uit hun Porsche te halen en nog meer mogelijkheden te geven op te scheppen en elkaar uit te dagen. Het idee verdient een dikke 10. Het design is passend, precies zo als ik het verwacht had. Snel, fris en toch klassiek. Kan er niks tegen in brengen, maar er is ook niets dat lekker opvalt of eens een keer anders is. En dat vind ik toch weer wel bij Porsche passen, altijd hetzelfde en toch steeds weer anders. Kortom het idee een 10, de app een 8.

9

Felice Uiterwijk, marketingmanager Fair Trade Original: Mooi en passend idee van Porsche en Studio Kraftwerk. Ingestoken vanuit een heldere doelgroep en dito consumer insight. De app is een verlengstuk en verrijking van de ‘Porsche-experience’. De vormgeving is eenvoudig, modern klassiek en passend bij Porsche met als opvallend element de aansprekende grafische stijl die hier en daar is toegepast in de navigatie. Als ik een Porsche had, zou ik het wel weten: doen die app!

8

Irene van der Zwan, eigenaar Marketing & Zo: Geweldig idee om stoere Porsche-rijders uit te dagen met een app waar zij beloond en gewaardeerd worden voor gereden kilometers, afgeronde trainingen en bezochte events. Het zou helemaal werken als er in de app ook een topscorelijst komt, waar realtime te zien is wie bovenaan staan; dat stimuleert de onderlinge scoringsdrang. Het promotiefilmpje is helemaal passend bij het design en de dynamische uitstraling van het merk. De app geeft mooie avontuurlijke routes weer en het overzicht van Porsche-events. De inhoud van de app mag nog wat rijker gevuld worden en ik mis daarin ook de interactie met de klant. Laat hen bijvoorbeeld de routes waarderen of eigen routes aanvullen, maak een video-interview met de Porsche-rijder van de maand of laat hen meebeslissen over nieuwe modellen.

8


D E S I G N E R S

Dionne van Dijk, digital designer Tam Tam: Een luxe app voor een luxe merk. De app weerspiegelt de kwaliteit die Porsche evenaart en de uitstekende service die klanten van het merk gewend zijn. Het design en de animaties voelen van kwaliteit, evenals de uitgesproken posters en badges. Deze vind ik erg mooi en een unieke toevoeging aan de app. De ontworpen badges maken het de moeite waard om ze te behalen en de posters zouden niet misstaan in huis of kantoor. Dit was ongetwijfeld een feestje om als team aan te werken! Jammer dat ik geen Porsche heb om de app tijdens het rijden uit te proberen. Ik ben benieuwd hoe de doelgroep de app ontvangt.

9

Bert Hagendoorn, positioneringsspecialist voor creative agencies en oprichter Dutch Digital Design: Ik denk meteen één van de beste digital design-cases van het jaar. Excellent ontwerp, tot in de details doorgevoerd. Met een sterk concept als basis, waarbij online en offline elkaar versterken - een rond verhaal. Je kunt merken dat er veel liefde en aandacht in is gestopt door de mensen van Kraftwerk. Dat zal goed aansluiten bij de ervaring van rijders van een Porsche. Ik begreep uit de eerste resultaten dat een kwart van de geregistreerde rijders nog niet bekend was bij officiële Porsche-dealers - dus ook een slimme manier om de relatie tussen merk, dealers en rijders te versterken.

9

Gert Franke, director/co-founder Clever Franke: Als ik Porsche-rijders hoor praten over hun auto krijg ik vaak het gevoel dat ze het over een religie hebben in plaats van een apparaat dat je van naar A naar B brengt. Zij noemen autorijden ‘touren’ en Porsche-rijden is voor hen een way of life. Deze lifestyle/loyaliteit wordt nu slim ondersteund door de bijzonder verzorgde Porsche24-app. De app wakkert het ‘club’-gevoel verder aan door merkgerelateerd nieuws, events, speciale routes en bijzonder gelikte badges, die je weer kunt verdienen als je extra gaat ‘touren’.

8

Pieter Jongerius, directeur Fabrique: Waardoor koop je je volgende Porsche? Het gevoel gewaardeerd te worden als klant? Familiegevoel? Rijervaring? Waarschijnlijk vooral het laatste. Het lijkt daarom een goede insteek, de kilometers belonen in plaats van de aanschafwaarde. Zullen de badges en perks Porsche-rijders inderdaad kunnen aansporen om meer te rijden? Erg onzeker, maar worth the try! Het visueel ontwerp van de Porsche loyalty-app is dik in orde. Mooie illustraties, fijne typografie en een goede visuele hiërarchie. Het interactieontwerp en de werking van de app haperen echter hier en daar. Meldingen krijgen de wat onvriendelijke kop ‘Er is een fout opgetreden’, inleidingen zijn niet altijd van toepassing op de inhoud van het scherm, locatie-informatie wordt niet altijd goed weergegeven en af en toe verschijnen lege vlakken. Daardoor voelt de app toch minder solide dan het onderstel van een 911. Sommige van deze haperingen zijn technisch en dit is een design review. Ik heb daarom getwijfeld of ik deze in mijn waardering moest meenemen. Ik kan designers echter niet vrijpleiten van een buggy product: ons engagement moet ook de technische uitvoering omvatten.

6,5

Eerder beoordeelde designs:

65. Conimex Black door Anthem
64. Theater Rotterdam door Vruchtvlees
63.
Mona door Design Bridge
62. Stedelijk Museum door Grrr
61. Formule 1 door Wieden + Kennedy

60. Smirnoff door Design Bridge
59. Gemeentemuseum Den Haag door a friend of mine
58. Dropbox door Collins
57. Lola Quinoa door Mountain
56. Uefa Nations League door Y&R Branding Portugal
55. Canei door VBAT
54. Adidas door RESN
53. Eredivisie door Dog and Pony
52. Zaans Medisch Centrum door Silo
51. Boomsma Gin

50. Jozo door Brandnew
49. AH to go-app door Studio Kraftwerk
48. Organto door SuperRebel
47. Lowlands door Fabrique
46. New Dutch Legacy-gin door Brum
45. Seepje door Flex/Design
44. Nada Door ProudDesign
43. Hortus Botanic Guardians door Koeweiden Postma
42. Gkazas door Today
41. Côte d’Or ​door Design Bridge

40. Kodak
39. Eternal Oceans (concept) door Anthem
38. Ahold Delhaize
37. Kamphuisen Siroopwafels door OD
36. Prophecy door VBAT
35. Dettol
34. Robeco SummerNights
33. Brouwers
32. Nemo
31. Conimex

30. Royal FloraHolland
29. Rood Met Zwarte Stippen
28. I sea pasta
27. Melkweg
26. Hooghoudt
25. De Wijndragers
24. Ahoy
23. Pluggerz
22. Appelsientje
21. Ziggo Sport

20. TomTom Bandit
19. Holland Master Kazen
18. Bols Vodka
17. Luxor
16. Cacao Barry
15. Google
14. Etos huismerk kruidentheecollectie
13. Coca-Cola
12. Riscos vis in blik
11. CliniClowns

10. Vivera
9. Spaarne Gasthuis
8. Ranja
7. Spotify
6. Senseo
5. ING
4. Aviko
3. Transavia
2. Dorset Cereals
1. Nationaal Militair Museum

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken