Uitslagen van NL Packaging Awards 2018
- Design
- 15 mrt 2018 @ 23:30
- Link
-
Redactie Design
Redactie
MarketingTribune - Packaging designAwards
- 15 mrt 2018 @ 23:30
- Redactie Design
Ruim 500 verpakkingsprofessionals waren vanavond aanwezig in Studio 21 in Hilversum bij de uitreiking van de NL Packaging Awards 2018 onder leiding van Art Rooijakkers. Zij zagen 11 winnaars een 12 runner-ups hun prijs in ontvangst nemen.
De jury was enthousiast, maar toonde zich ook kritisch. De uitslag:
Categorie Drankverpakkingen Alcoholisch
Winnaar: Canei Frizzante Originale, VBAT
Canei Frizzante Originale, een inzending van VBAT, wint in de categorie Drankverpakkingen de award. De jury: ‘Het merk had te kampen met een negatief, oubollig imago. De merkwaarde was daardoor niet groot. Maar nu heeft het iets hips en eigentijds, in een nieuw segment. Branding alleen in de top van de fles; de vraag is of dat slim is? Deze fles staat mooi op tafel. We vinden de integratie van 2D- en 3D-design fraai toegepast en de disruptieve kleur erg mooi.’
Runner-up: Fitzroy Premium Navy Rum, ingezonden door Fitzroy
Categorie Drankverpakkingen – Non-Alcoholisch
Winnaar: Soof Drinks, OD designstudio
Winnaar in de categorie Drankverpakkingen Non-Alcoholisch is Soof Drinks van Movers & Shakers, ingezonden door OD designstudio. De jury vindt het een opvallend originele en creatieve verpakking voor een nieuw merk dat met durf is neergezet. ‘En dat in de limonadecategorie waar dansend fruit de norm is. Soof is een nieuw merk zonder onnatuurlijke toevoegingen, gemaakt van fruit, kruiden en groenten, dat een opening wil forceren in een drukke markt met grote traditionele partijen. Het design breekt met de designopvattingen tot nu toe. Alles is met lef ontwikkeld. De naam, het logo, het brand design en het packaging design.’
Runner-up: Schulp Krachtsappen, een inzending van Guts&Glorious
Categorie Private Label
Winnaar: Delicata, …,staat
De winnaar in de categorie Private Label is Delicata, ingezonden door …,staat. De jury: ‘Delicata is met lef gerestyled, waarbij gebruik is gemaakt van een onderscheidende hiërarchie. De complete verpakkingslijn is meegenomen, inclusief de seizoensproducten en de specials. Er zitten veel verschillende en kleurrijke designs tussen, die blijven verrassen en nieuwsgierig maken.’
Runner-up: Perla, een inzending van dBOD
Categorie Disposables
Winnaar: PET360, Bordex Packaging
PET360, ingezonden door Bordex Packaging, wint het goud in de categorie Disposables. De jury: ‘Disposables is een moeilijke categorie. Hoe relevant zijn ze? Als je een meermalige beker kunt gebruiken, heeft dat de voorkeur. Maar bij evenementen is het veiliger dan glas. Het draait hier om grote aantallen. Kunststof wegwerpglas uit 100% PET-afval heeft onze voorkeur. Tot nu toe werden PET-glazen geproduceerd met 20 - 40% gerecycled PET (r-PET), aangevuld met virgin wit. Dankzij de inzet van PET360 is het nu mogelijk om glazen te produceren van 100% PET-afval.’
Runner-up: Hampi Serving Platter, ingezonden door Natural Tableware.
Categorie Non-Food
Winnaar: Garden Orchid verpakkingslijn, HLO Creative Design Agency
Het goud in de categorie Non Food gaat naar de Garden Orchid verpakkingslijn, van plantenkweker Anthura, ingezonden door HLO Creative Design Agency. De jury: ‘Bij een plant in de knop weet de consument vaak niet wat hij koopt. Door hieromheen een verpakking te ontwikkelen met mooie, kleurrijke illustraties in botanische stijl, ziet de consument wél wat hij koopt. Designbureau HLO Creative Design Agency heeft een heldere merkcommunicatie gecreëerd met een strak en duidelijk typografisch logo en letters.’
Runner-up: Nuud Care Deodorant, een inzending van Spring Packaging.
Categorie Food Houdbaar
Winnaar: Bolletje Ontbijtgranen, Millford
In de categorie Food Houdbaar gaat de award naar Bolletje Ontbijtgranen, een inzending van Millford. De jury roemt de holistische aanpak. ‘Zowel de uitstraling als de hiërarchie en de stopping power maken deze verpakking tot een winnaar. Het is een eyecatcher; de uitsnede in het karton trekt de aandacht van de consument naar het schap. Het sterke is dat het geen dubbel venster is. de binnenzak is het venster en dat is de toegevoegde waarde. Bolletje heeft zich knap ontwikkeld van
Runner up : Fairtrade Originals, een inzending van ProudDesign.
Categorie Food Vers
Winnaar: Urban Farmers, Snow Donuts
Urban Farmers ontwikkelde een bijzonder circulair systeem waarbij het afvalwater dat tijdens de visproductie vrijkomt en vol voedingsstoffen zit, als belangrijke meststof voor planten wordt gebruikt. Op hun beurt zuiveren de planten weer het water voor de vissen. De jury: ‘De inzending, Fresh Revolution van Snow Donuts,, een verpakking voor vis plus kruiden, is uniek. ‘De boodschap en de ronde vormen spreekt ons erg aan. Vis en groenten; het is puur en simpel en de verpakking geeft een enorm versgevoel. Ook het gebruik van monomateriaal benadrukt de versuitstraling. De afgeronde hoeken in het karton en ook het ronde etiket op de zakjes, vinden we erg fraai. Kortom: deze verpakking is een statement.’
Geen runner-up: In deze categorie kent de jury geen runner-up toe omdat de inzendingen die daarvoor in aanmerking zouden komen volgens de jury toch niet vernieuwend genoeg waren.
Categorie Duurzaamheid
Winnaar: Natural Branding, Eosta
Natural Branding, ingezonden door Eosta, wint in de categorie Duurzaamheid. De jury: ‘Met het lasercoderen van fruit introduceert Eosta een systeemverandering die aanzet tot denken: je gaat je afvragen of je altijd verpakkingsmateriaal nodig hebt, het creëert bewustwording bij de consument en laat zien dat de verpakking geheel is uit te bannen. De eerste toepassing van Natural Branding is in de BIO AGF waar de techniek voorkomt dat fruit en groenten als niet-bio afgerekend worden, doordat bijvoorbeeld de sticker loslaat. De vraag is of het ook is uit te breiden naar andere categorieën.’
Runner-up: Kelderverf, ingezonden door RAW Paints.
Categorie Promotionele verpakkingen
Winnaar: Horeca Proefbox
De winnaar in de categorie Promotionele verpakkingen is de Horeca proefbox, ingezonden door Smurfit Kappa Zedek. De jury: ‘Deze verpakking vertelt een verhaal. Iedere laag is relevant. Met minimale middelen is heel veel gerealiseerd. Het ziet er in eerste instantie uit als een standaard doos. Het mooie is dat dit breekt met de code van de categorie. Het brengt promotie in iedere laag, op zorgvuldig ontworpen wijze. Grafisch voegt het iets toe aan het concept. De verpakking verkoopt de inhoud; de vertegenwoordiger heeft het verhaal bij zich.’
Runner-up: Neleman gifts, ingezonden door Raypack BV
Categorie Transport- en Shelf Ready Packaging-verpakkingen
Winnaar: Milner Packmaster 2.0
In de categorie Transport- en Shelf Ready Packaging verpakkingen is de award voor Milner Packmaster 2.0, ingezonden door SmurfitKappa TWINCORR. De jury: ‘Het gaat om een zeer doordacht concept: efficiënt in de keten en met optimale machineverwerkbaarheid. Technisch is het concept erg goed uitgewerkt, zoals de mogelijkheid om het product horizontaal te transporteren en verticaal te presenteren. Innovatief en heel slim is de vinding om met de plakklip een dubbele voorkant te maken, zodat er een clean cut facing ontstaat. Kortom, een verpakking met een mooie presentatie en strak decolleté.’
Runner-up: Make the connection with flowers, ingezonden door Smurfit Kappa Zedek
Categorie Innovatie Verpakkingen en Verpakkingsmaterialen
Winnaar: Kemetyl AdBlue Dispenser
Kemetyl AdBlue Dispenser, een inzending van Kemetyl Nederland, is winnaar in de categorie Innovatie Verpakkingen en Verpakkingsmaterialen. De jury: ‘Dit is een verpakking die tienen op gebruiksgemak en innovatie scoort. Een technisch hoogstandje en gepatenteerd systeem. Een schoolvoorbeeld van een verpakking waarin alle shareholders/betrokkenen worden bediend.’
Runner-up: WinScribe, ingezonden door Van der Windt Verpakking / Pacombi Group
Categorie Innovatie Techniek
Geen winnaar, 2 x Runner-up
In deze categorie zag de jury twee mooie, maar te verwachten innovaties. ‘We kennen dan ook geen winnaar toe, omdat we onvoldoende ruimte zien om met een vergelijking te maken met andere innovaties in de markt. Beide inzendingen krijgen een runner-up award.’
ATS & ATS Retrofit
Nordson heeft een product aangepakt dat normaal niet in de belangstelling staat. De jury: ‘Het is een goede professionele ontwikkeling van een machinesysteem dat op veel gebieden voordelen biedt, maar anderzijds ook een ontwikkeling die verwacht mag worden.’
Pack Assist
De jury: ‘Een positief punt is dat hier sprake is van een holistische benadering die veel voordelen biedt. Anderzijds vinden we dat dit een ontwikkeling is die voor de hand ligt. Het gaat wel om een professioneel systeem en de inzending is, net als de andere inzending, een runner-up award waard.
De jury van de NLPA 2018
Categorieën Innovatie Verpakkingen en Verpakkingsmaterialen - Transport & SRP
- juryvoorzitter: Siem Haffmans (Partners for Innovation)
- Romuald van Blokland (Cahé)
- Niels Prinsen (Philips)
- Anne van Seters (FrieslandCampina)
- Miranda Reuvers
- Hugo Twigt
Categorieën Duurzaamheid – Drankverpakkingen Non-alcoholisch - Disposables
- juryvoorzitter: Hester Klein Lankhorst (Kennisinstituut Duurzaam Verpakken)
- Marieke Havermans (Packz)
- Christiaan Bolck (WUR)
- John Huissteden (Hema)
- Marco de Meijer (Millford)
Categorieën Promotionele Verpakkingen – Innovatie Techniek
- juryvoorzitter: Roland ten Klooster (hoogleraar *Packaging Design & Management UTwente/Plato Product Consultants)
- Ton van Veen (Plato product consultants)
- Vincent Limburg (Guts & Glorious)
- Dick Bais (GetPact)
- Robert Stakenburg (PROUD)
- Jeff van Dijk (OD Design)
Categorieën Drankverpakkingen Alcoholisch – Food Vers
- juryvoorzitter: Taco Schmidt (Quindle)
- Jennifer Westgeest (Jennifers Flatbread)
- Rob van Heertum (Van Heertum Design)
- Stijn Heijdenrijk (Pepper Design)
- Henk Jan Regeling (verpakkingskundige)
- Marcel Verhaaf (Anthem)
Categorie Non-Food
- juryvoorzitter: Peter van Leeuwen (Fortaleza Capital)
- Frank Nas (DesignBridge)
- Arie Gelein (verpakkingskundige)
- Saskia Vermeulen, VBAT
- Tamarind Houghton, Ever Better
Categorie Private Label
- juryvoorzitter: Jan Hein van Spaandonk (Spar Holding)
- Wouter Friso (Today)
- Karel-Jan van den Hoven (EPN)
- Geert Frank (FrieslandCampina)
- Kyanne Buckman (Bowler & Kimchi)
- Melanie Bosveld (Kult & Ace)
- Martijn Pabon (Snow Donuts)
Categorie Food Houdbaar
- juryvoorzitter Ariane van Mancius (Now New Next)
- Karlijn Ris (Unilever, Unox)
- Hans Willemsen (verpakkingskundige)
- Arno Donkersloot (Hooghoudt)
- Sandra Rooijmans (Albert Heijn)
- Floor Derksen (Albert Heijn)
- Louis Rippen
-
Redactie Design
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/design/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Ford Nederland viert 100 jarig jubileum
- Google onderzoekt impact GenAI op economie en waarschuwt voor...
- HDV visual branding nieuwe naam van HDV Signmakers en Eyes on...
- Henk Schiffmacher steekt Veluwse De Heidebrouwerij in het nieuw
- KNVB en Nike presenteren Oranje tenue Euro2024
- The Drum over SXSW 2024
Laatste Nieuws
- Google onderzoekt impact GenAI op... 14-03-2024
- Henk Schiffmacher steekt Veluwse De... 11-03-2024
- Ford Nederland viert 100 jarig... 08-03-2024
- HDV visual branding nieuwe naam van... 05-03-2024
- Dutch Digital Design tijdens SXSW23-02-2024
- Hunter Douglas wint R+T Innovation... 20-02-2024
MarketingTribune Events
- 19mrt 2024
Branded Content Event
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing