Walvissen Silo bewaken Zwemcentrum Rotterdam

Walvissen Silo bewaken Zwemcentrum Rotterdam
  • Design
  • 7 mrt 2018 @ 09:37
  • Link
  • Redactie Design
    Redactie Design

    Redactie
    MarketingTribune
  • Graphic

In Rotterdam-Zuid wordt een nieuw gebied ontwikkeld: Hart van Zuid. Het eerste gerealiseerde project is Zwemcentrum Rotterdam - een plek voor topsport én de Rotterdammers uit Zuid – en Silo creëerde samen met Kraaijvanger Architects het entreegebied.

Het voormalige stadskantoor is omgebouwd tot Zwemcentrum Rotterdam. Met een 50-meter wedstrijdbad en een 25-meter bad is het zwemcentrum geschikt voor de topsporter en recreant.


Aandacht voor veiligheid
De publieke ruimte rond het zwembad moest een prettige en veilige uitstraling krijgen en het entreegebied behoefde speciale aandacht. Als bezoeker kom je het zwembad binnen in een onbemande hal met een trap en lift. Pas op de eerste verdieping bevinden zich horeca, kaartverkoop en toegang tot de zwembaden. Het was aan Silo en Kraaijvanger Architects er voor te zorgen dat de bezoeker zich welkom en veilig voelt.


Surrealistische interventie
Silo koos ervoor om het zwembad en zijn bezoekers met elkaar te verbinden door middel van een eigenzinnig welkom. Rene Toneman, creative director Silo: ‘Voor de wanden van de entreehal creëerden we een doorlopend beeld waarin handgetekende illustraties en 3D-gemanipuleerde grafiek gecombineerd worden. De meeste beeldelementen verwacht je wel in een zwembad: sport en spel, grafische belijning, felgekleurde vlotterlijnen, tegels, waterstroming en reflectie. In dit samenspel duiken ook drie walvissen op: groot maar goedaardig. Een surrealistische interventie die tegelijkertijd verwelkomend en zeer toepasselijk is.’

Waakzame waterreuzen
De ‘vriendelijke en respectvolle’ walvissen begroeten de bezoekers en fungeren als ‘waakzame waterreuzen’. Psychologisch onderzoek wijst uit dat afbeeldingen van ogen een positief effect hebben op de sociale veiligheid. Waar camera’s het toezicht expliciet maken, moeten de walvissen met hun grote ogen op een positieve manier respectvol gedrag stimuleren; ze houden letterlijk een oogje in het zeil in het onbemande entreegebied.

Redactie Design

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken