Drie Red Dot Awards voor Ikea
- Design
- 10 apr 2018 @ 11:35
- Link
-
Redactie Design
Redactie
MarketingTribune - Awards
- 10 apr 2018 @ 11:35
- Redactie Design
Ikea ontving drie Red Dot Awards in de categorie Product Design: voor de duurzame keuken Kungsbacka, de modulaire bank Delaktig en de party- en muziekcollectie Frekvens.
De jury beoordeelde inzendingen uit 59 landen. De prijswinnende producten zijn opgenomen in de collectie van het Red Dot Design Museum in het Duitse Essen, ‘s werelds grootste museum voor modern design.
Marcus Engman, hoofd design bij Ikea: ‘Onze winnende designs laten allemaal zien dat design groter kan zijn dan alleen het ontwerp, dat samenwerken dingen beter en mooier maakt. Dat we afval in keukenfronten kunnen veranderen, dat we een open source-platform als Delaktig kunnen creëren zodat iedereen zijn of haar persoonlijke bank kan ontwerpen en dat we een muziekcollectie kunnen maken die mensen stimuleert om samen een feestje te vieren.’
Keukendeuren van gerecycled hout en plastic
De keukenfronten van de duurzame Kungsbacka-keuken zijn gemaakt van gerecycled hout, bedekt met plasticfolie gemaakt van gerecyclede petflessen. ‘Het is onze ambitie om het aandeel gerecyclede materialen in onze producten te vergroten. We kijken voortdurend hoe we materialen - zoals papier, vezels, schuim en plastic - opnieuw kunnen gebruiken, zodat we ze een nieuw leven kunnen geven’, aldus Anna Granath, productontwikkelaar bij Ikea.
Modulaire bank
Met Delaktig heeft Ikea in samenwerking met ontwerper Tom Dixon een open source-platform gecreëerd waarmee een bank kan worden ontworpen die zich moeiteloos aanpast aan nieuwe situaties en activiteiten. James Futcher, creative leader bij Ikea: ‘Samen met Tom Dixon wilden we de traditionele rol van de bank in huis uitdagen. Omdat veel mensen in kleinere ruimtes wonen, is er een groeiende behoefte aan producten die geschikt zijn voor verschillende situaties en activiteiten.
Tijd voor een feestje
Samen met teenage engineering - een in Stockholm gevestigd bedrijf voor consumentenelektronica – ontwikkelde Ikea Frekvens, een muziekcollectie die bestaat uit producten zoals luidsprekers, platenspelers en verlichting met Bluetooth. Michael Nikolic, creative leader bij Ikea: ‘Wat is er nodig om thuis een geweldig feest te geven? Dat is wat we met Frekvens wilden verkennen. We onderzochten de mogelijkheden om het feest ook met je mee te nemen en te geven waar je maar wilt.’ Frekvens bevat ook items als een zilveren regenjas en tas, een bartafel en een stoel.
-
Redactie Design
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/design/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Dopper lanceert digital product... 16-04-2024
- Nieuwe huisstijl voor Opel-showrooms09-04-2024
- Samsung speelt met werkelijkheid in... 02-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing