Volgende stap in Unilever’s strijd tegen plastic waste
- Design
- 10 apr 2018 @ 13:24
- Link
-
Redactie Design
Redactie
MarketingTribune - Maatschappij
- 10 apr 2018 @ 13:24
- Redactie Design
Unilever heeft een samenwerking aangekondigd met start-up Ioniqa en Indorama Ventures, wereldwijd de grootste producent van PET, voor de ontwikkeling van een nieuwe technologie die PET-afval omzet in zuivere plastic grondstoffen voor gebruik in voedselverpakkingen.
Unilever: ‘Ioniqa heeft een gepatenteerde technologie ontwikkeld waarmee al het PET-afval - waaronder ook gekleurde verpakkingen - weer omgezet kan worden in zuivere plastic grondstoffen. De technologie heeft de proeffase goed doorstaan en wordt nu door diverse bedrijven getest.
PET (Polyethyleentereftalaat) wordt veel gebruikt voor de productie van plastic verpakkingen. Wereldwijd wordt ongeveer 20 procent van dit materiaal gerecycled. De rest wordt verbrand, belandt op de vuilstortplaats of in de natuur.
Middels de nieuwe technologie van Ioniqa wordt PET - afval dat niet gerecycled wordt - zoals gekleurde flessen tot basismolecuul afgebroken, waarbij de kleur en andere verontreinigende stoffen worden verwijderd. Vervolgens worden de moleculen in de fabriek van Indorama weer omgezet in zuivere plastic grondstoffen.
Als de testen op industriële schaal goede resultaten opleveren, kan in de toekomst al het plastic hergebruikt worden voor de productie van hoogwaardige voedselverpakkingen. De drie samenwerkende bedrijven zijn van mening dat deze volledig circulaire oplossing een industriële transformatie te weeg kan brengen, aangezien de nieuwe technologie eindeloos kan worden toegepast.
In 2017 heeft Unilever toegezegd dat tegen 2025 al zijn plastic verpakkingen herbruikbaar, recyclebaar of composteerbaar zullen zijn.’
Headerfoto: Hermes Rivera via Unsplash
-
Redactie Design
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/design/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- KNVB en Nike presenteren Oranje... 20-03-2024
- The Drum over SXSW 202419-03-2024
- Google onderzoekt impact GenAI op... 14-03-2024
- Henk Schiffmacher steekt Veluwse De... 11-03-2024
- Ford Nederland viert 100 jarig... 08-03-2024
- HDV visual branding nieuwe naam van... 05-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing