[update] Ford ontwikkelt smartsuit voor fietsers

[update] Ford ontwikkelt smartsuit voor fietsers
  • Design
  • 25 jun 2018 @ 09:22
  • Link
  • Redactie Design
    Redactie Design

    Redactie
    MarketingTribune
  • Digital designProductdesign

Ook in Londen is de fiets inmiddels het meest getelde vervoersmiddel in de straten van de City tussen 08:00 en 09:00 uur. Aanleiding voor een aantal medewerkers van Ford om een veilige smartsuit voor fietsers te ontwikkelen.

Fietsliefhebbers in dienst van Ford hebben een wearable bedacht die fietsers makkelijker laat navigeren. Bovendien zijn hun aanwezigheid en bedoelingen duidelijker zichtbaar voor anderen terwijl ze verbonden zijn met een app.

Tom Thompson, projectleider van het Ford Smart Mobility-team: ‘Bij Ford willen we dat mensen – en goederen – zich veiliger, zekerder en vrijer door steden verplaatsen. Het concept van de slimme jas geeft ons meer inzicht in hoe fietsers, automobilisten en voetgangers beter naast elkaar kunnen bestaan met behulp van slimme technologieën. En het toont hoe we deze bevindingen kunnen toepassen op toekomstige ideeën.’

De jas is voorzien van mouwen die oplichten als de drager naar links of rechts afslaat en hij is draadloos verbonden met een fietsvriendelijke navigatie-app op een smartphone die de juiste mouw laat trillen, zodat fietsers weten welke kant ze op moeten. Daarbij wordt een route gekozen waarop drukke wegen en kruisingen worden vermeden.

Fietsers hoeven hun ogen niet van de weg of hun handen van het stuur te halen om op hun smartphone te kijken. Dankzij interfaces die gebruikmaken van geluids- en gevoelswaarneming kunnen fietsers hun telefoon opnemen, berichten ontvangen en navigatieaanwijzingen laten herhalen. In de jas is ook een knipperend remlicht verwerkt.

‘Er ontstaat onmiddellijk een andere mindset zodra fietsers niet meer hoeven te stoppen om een navigatie-app op hun telefoon te raadplegen of zich geen zorgen meer hoeven te maken dat er een drukke weg of kruispunt aankomt’, aldus Thompson, die in zijn vrije tijd heeft geholpen bij het ontwikkelen van de jas.

Het team fietsfanaten dat de jas heeft ontwikkeld en getest tijdens de dagelijkse fietsrit naar het kantoor van Ford Smart Mobility Innovation in Londen, is belast met het onderzoeken van de ‘laatste kilometers’-uitdaging. Dat slaat niet alleen op het laatste stuk van de rit naar het werk, maar ook op het laatste stuk van het leveren van goederen en diensten in drukke en verstopte steden. Dat stuk is vaak duurder en complexer.

Het concept van de slimme jas is gekoppeld aan de campagne ‘Share The Road’ van Ford, die gericht is op het realiseren van meer harmonie en empathie tussen automobilisten en fietsers. Fietsen wordt steeds populairder in steden, voor het woon-werkverkeer, voor recreatie en voor het leveren van goederen en diensten. Tijdens de ochtendspits zijn fietsen zelfs het belangrijkste vervoersmiddel in de City of London, een van de districten van Groot-Londen, waar nu ongeveer drie keer zoveel mensen de fiets pakken dan in 1999.

Het concept van de slimme jas, ontwikkeld in samenwerking met kledingexperts Lumo en deskundigen op het gebied van mobiliteitssoftware Tome, onderstreept de gezamenlijke benadering van innovatie van Ford. Toekomstige geavanceerde functies stellen commerciële koeriers in staat oproepen en berichten te openen met handgebaren en spraakopdrachten. Het gebruik van beengeleidende hoofdtelefoons (waarbij geluid via trillingen in het kaakbeen naar het binnenoor wordt gestuurd) voorkomt dat geluiden van voetgangers en andere weggebruikers worden tegengehouden, zoals bij oortjes.

Voorlopig blijft de slimme jas een prototype, maar Ford is bezig met het vastleggen van het patent, zodat het concept in de toekomst kan worden doorontwikkeld of in licentie kan worden gegeven aan anderen, samen met de begeleidende app en knowhow.

Naschrift: Nieuw is het idee natuurlijk niet. Al in 2016 bedachten Vodafone en DDB eenzelfde concept, goed voor een Lovie Award en een Cannes Lions-nominatie. Het werd ook opgepikt door Vodafone Nieuw-Zeeland en gebruikt op nationale tv in Spanje in een commercial met Steve Wozniak. Ford was niet bereikbaar voor commentaar.



Redactie Design

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken