Edwin van der Geest (Edition): ‘Marketeer profiteert van autonomie’

Edwin van der Geest (Edition): ‘Marketeer profiteert van autonomie’
  • Design
  • 13 jun 2018 @ 09:07
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    Redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • Marketing

MarketingTribune spreekt met Edwin van der Geest van Edition: 'De marketeer van tegenwoordig is growth hacker. Dat kun je in mijn ogen alleen zijn als je als organisatie volledig vertrouwen hebt in en beslissingsbevoegdheid legt bij de marketeer.'

Edwin van der Geest begon in 2011 op zijn 25e als ontwikkelaar bij IT-bedrijf Incentro. Na een bliksemcarrière werd hij november 2016 managing director van de Rotterdamse vestiging. Deze vestiging heeft hij getransformeerd tot een zelfsturende organisatie en ontdekte dat daar zijn kracht lag. Hij zette Edition op en hoopt binnenkort wereldwijd bij nog veel meer mensen, teams en organisaties hun potenties bloot te leggen. MarketingTribune spreekt met de jonge, enthousiaste en aimabele ondernemer.

Stel je even voor…

In 2009 studeerde ik af op Bedrijfskundige Informatica aan de Haagse Hogeschool. Via twee wat hiërarchische bedrijven kwam ik in 2011 bij Incentro - toen al een geweldig bedrijf - waar ik begon als ontwikkelaar, snel doorgroeide naar teamlead en later scrum master bij verschillende klanten. De stap naar manager was een logische. De laatste twee jaar was ik als managing director verantwoordelijk voor de Rotterdamse vestiging, met zo’n 40 medewerkers gericht op online development. Met deze vestiging hebben we de transformatie gemaakt naar een volledig zelfsturende organisatie. Mijn rol als managing director heb ik veranderd naar een meer sturende rol als faciliterend coach.

Waarom besloot je voor jezelf te beginnen?

Ik heb zelf ervaren wat een nieuwe organisatievorm voor medewerkers doet en daar wilde ik meer bedrijven van laten profiteren. Bij Incentro zat ik in mijn comfortzone, maar ik hou wel van een uitdaging. Mijn kracht ligt in het bloot leggen van het potentieel van werknemers, teams en organisaties en daar wil ik meer impact mee maken op de wereld.

Kun je aan de hand van een praktijkcase duidelijk maken wat jij met jouw bedrijf belooft?

Onze missie is Unleashing potential energy. Dat doen we door coaching, inspiratie en organisation design.

Ik coach bijvoorbeeld de oprichter van Bike For Good, een bikesharing-organisatie in Schotland. Bike For Good wil voor iedereen in het Verenigd Koninkrijk fietsen beschikbaar maken. De oprichter probeerde zijn medewerkers meer bevlogen te krijgen en had daartoe de eerste stappen al gezet, maar liep vervolgens vast in dat proces. Ik help hem de juiste vragen stellen.

Bij Randstad heb ik meerdere presentaties gegeven voor hun klantennetwerk - 300+ aanwezigen, waaronder veel HR-managers en directieleden. Dit doe ik op meerdere grote en kleine events en op die manier verspreid ik het woord 😉

Daarnaast heb ik workshops en trainingen ontwikkeld om kennis te maken met nieuwe manieren van bijvoorbeeld leiderschap, organisatievormen en besluitvorming.

De wat meer traditioneel georganiseerde bedrijven/afdelingen hebben vooral baat bij organisation design. Daarmee help ik bedrijven opnieuw te kijken naar hun organisatiemodel en waar kansen liggen. Een nieuw ontwerp en vooral concrete stappen naar verbetering zijn onderdeel van deze dienst.

Mijn mooiste meest relevante case voor marketingbedrijven/afdelingen tot nu toe was uiteraard Incentro, omdat ik hier te maken had met creatieve hoogopgeleide professionals. Het ‘probleem’ was dat we geloofden in het geluk van de medewerkers en overtuigd waren dat meer autonomie, transparantie en minder hiërarchie hierbij zou helpen. We gingen aan de slag met organisation design en het resultaat is nu een organisatie, zonder management team, bestaande uit vijf volledig zelfsturende teams met hoog medewerkersgeluk, volledige autonomie en de organisatie is zoals het mooi heet ‘responsive’.

Een andere interessante case is Aster Group, een huisvestingsorganisatie in Engeland van zo’n 1.500 medewerkers. Op basis van onderzoek gaven de medewerkers aan wat voor hun de meest belangrijke thema’s waren om aan te pakken. Dat was voor ons input om alle leiders van de organisatie in een week tijd ‘door de mangel te halen’ met inspiratiesessies van cases van over de hele wereld, theorieën over nieuwe leiderschapsvormen en workshops om daadwerkelijk te veranderen. Aan het eind van de week was iedere leidinggevende in staat direct veranderingen door te voeren en geïnspireerd het potentieel bij hun medewerkers bloot te leggen.

Wat heeft de marketeer hieraan?

Juist de marketeer profiteert van autonomie en de afdeling en organisatie daardoor nog meer. De marketeer van tegenwoordig is growth hacker. Dat kun je in mijn ogen alleen zijn als je als organisatie volledig vertrouwen hebt in en beslissingsbevoegdheid legt bij de marketeer.

De creatieve (kennis)sector kent vaak nog een traditioneel organisatiemodel en haalt niet alles uit hun medewerkers.

Vanuit een andere hoek bekeken zijn thema’s als employee experience en engagement steeds populairder en worden gezien als hét middel om talent binnen te halen en te houden. Ook dat is een vorm van marketing.

Wat kun je als marketeer zelf doen?

Je kunt als marketeer natuurlijk ook alvast zelf aan de slag. Niets is frustrerender dan kansen te zien, maar tegengehouden te worden door externe factoren als bijvoorbeeld processen, techniek of hiërarchie. Je kunt ook zelf niet in staat zijn om die kans om te zetten in succes. Die interne factoren kunnen ervoor zorgen dat het voelt alsof je vastzit in een moeras en niet vooruit komt. Richt je dan in eerste instantie op datgene waar je zelf het meeste invloed op kunt uitoefenen.

Een methode die heel effectief is, heet jobcrafting. Wat je doet is simpelweg een overzicht maken van al je taken en activiteiten van die week, bijvoorbeeld met post-its op een muur. Maak ook visueel of deze taken energie geven of vergen en geef aan wat de factoren zijn die dat veroorzaken. Zodra je dat overzicht hebt, bepaal je welke energievretende taken je het eerst gaat 'crushen' (aanpakken) en bedenk experimenten. Stel je zelf een doel en houd je daaraan. Doe dit een aantal keer en binnen no time kom je met meer energie thuis, dan dat je naar je werk ging.

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken