[interview] ‘Verpakkingen zijn altijd de “silent salesman” geweest’
- Design
- 6 sep 2018 @ 09:16
- Link
-
Nanny Kuilboer
Redacteur
BBP Media - MarketingTribune - MaatschappijPackaging design
- 6 sep 2018 @ 09:16
- Nanny Kuilboer
Start-ups met circulaire verpakkingsideeën kunnen het moeilijk hebben hun initiatief van de grond te krijgen. Kennisinstituut Duurzaam Verpakken (KIDV) roept hen op mee te doen aan de KIDV Startup Challenge.
De deadline is 26 november en daarna gaat een jury van experts aan de slag om de twee winnaars te bepalen. Wat verwachten twee van hen, Ronald Lewerissa en Guido Braam van de challenge?
Braam (rechts op de foto) is social entrepreneur en Lewerissa innovatie-expert. Beiden hebben een grote staat van dienst in het circulair ondernemen. De organisaties waarvoor zij werken hebben welluidende namen, zoals Powered by Meaning en Generous Minds. Kern van hun activiteiten is om grote maatschappelijke uitdagingen zó op te pakken, dat de wereld er elke dag weer een stukje beter van wordt. Hun aanpak is divers. Zie bijvoorbeeld Braam’s Circle Economy-initiatief om Nederland als circulaire hotspot van de wereld te positioneren of de door Lewerissa bedachte chocoladeletter van allemaal losse stukjes witte en bruine chocola, die je zelf in elke gewenste letter kunt leggen. ‘Scheelt enorme productie- en opslagkosten én draagt eraan bij dat we niet elk jaar 1,2 miljoen overgebleven chocoladeletters meer hoeven weg te gooien’, zegt de bedenker.
Terug naar de challenge. Circulair verpakken betekent verpakkingen ontwikkelen die zo min mogelijk impact op het milieu hebben, zonder dat daarbij de kwaliteit van het verpakte product in het geding komt. Een circulaire verpakking wordt zo ontworpen, geproduceerd en verwerkt, dat de verpakking zo min mogelijk grondstoffen nodig heeft en opnieuw kan worden gebruikt of gerecycled. Het gaat echter niet alleen om minder materiaalgebruik. Een verpakking wordt bijvoorbeeld ook duurzamer als tijdens de productie verspilling van grondstoffen wordt tegengegaan en zoveel mogelijk uit hernieuwbare of gerecyclede materialen bestaat.
Deelname aan de challenge staat open voor start-ups uit binnen- en buitenland, maar hun projecten moeten wel impact hebben op de Nederlandse verpakkingenmarkt. Ook ondernemers uit het midden- en kleinbedrijf die aan innovaties op het gebied van verpakkingen ‘sleutelen’, kunnen zich aanmelden.
Harde noot
Braam: ‘Er zijn heel veel challenges in circulair ondernemen, waarvoor ik regelmatig jurywerk doe, maar deze spreekt mij zo aan omdat die over verpakkingen gaat. Verpakkingen zijn een complexe materie; uit het oogpunt van circulariteit één van de hardste noten om te kraken. Alle functionele eisen op het gebied van veiligheid en bescherming, plus de hoge omloopsnelheid van verpakkingen, maken verduurzaming tot een enorme opgave. Ik geloof in innovatie, waardoor we met zo weinig mogelijk verpakking een product toch optimaal kunnen beschermen en in de markt kunnen zetten.’
Lewerissa: ‘Verpakkingen zijn altijd de “silent salesman” geweest; door een goede verpakking verkoopt een product beter. Dáár lag de focus en dat zegt ook wel iets over de kracht van verpakkingen: ze hebben invloed op het gedrag van mensen. Tegenwoordig, en juist ook bij start-ups, de nieuwe generatie ondernemers, zien we dat circulariteit óók een belangrijk onderwerp is. De kracht van verpakkingen zouden we ook moeten gebruiken om het gedrag van mensen in een positieve duurzame richting te veranderen. Om die impact gaat het mij. Als ik naar het ontwerpen van verpakkingen in de afgelopen decennia kijk, vind ik dat er maar beperkt is geïnnoveerd. Die beweging komt nu op gang. De challenge stimuleert die beweging.’
Challenge
Op de vraag wanneer de Startup Challenge voor hun geslaagd is, geven Braam en Lewerissa een meerledig antwoord:
- als er veel deelnemers zijn
- als er een oplossing bij zit voor de multi-layerproblematiek, zoals een goed te recyclen chipszak
- als er nieuwe sociale en waardengedreven organisaties uit ontstaan
- als voor een product geen verpakking meer nodig is.
Uit alle aanmeldingen kiest de selectiecommissie in december eerst de zes beste ideeën. Deze inzenders mogen hun idee pitchen op een netwerkevent in februari 2019. Op basis van de ingezonden informatie en de presentaties worden twee winnaars bekend gemaakt. Die winnen 25.000 euro en begeleiding om hun innovatie verder te realiseren.
Braam: ‘Je hebt verrassingen en je hebt winnaars. Soms zijn er geweldige ideeën, die op dit moment echter nog niet uitvoerbaar zijn, al was het alleen maar omdat ze “gedoe” in de keten opleveren of omdat een producent aan een jarenlang contract met een leverancier vastzit.’
Lewerissa: ‘Mijn formule is V x S = I. Vindingrijkheid x Schaalgrootte = Impact. Wie daar het dichtste bij komt, maakt goede kans op de winst.’
Selectiecommissie
Naast Guido Braam en Ronald Lewerissa bestaat de selectiecommissie/jury uit Gilles Meijer en Nynke Arntzen. Meijer is startup-analist en oprichter van Golden Egg Check. Arntzen is verpakkingskundige bij het Kennisinstituut Duurzaam Verpakken.
Klik hier om aan te melden.
Dit interview verscheen eerder op kidv.nl
-
Nanny Kuilboer
- Werkt bij: BBP Media - MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- KNVB en Nike presenteren Oranje... 20-03-2024
- The Drum over SXSW 202419-03-2024
- Google onderzoekt impact GenAI op... 14-03-2024
- Henk Schiffmacher steekt Veluwse De... 11-03-2024
- Ford Nederland viert 100 jarig... 08-03-2024
- HDV visual branding nieuwe naam van... 05-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing