[designpanel] Randstad door Ronin

[designpanel] Randstad door Ronin
  • Design
  • 1 feb 2019 @ 08:46
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    Redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • Digital designDesignpanel

Om de medewerkers van Randstad op een leuke manier kennis te laten maken met de nieuwe merkbelofte ontwikkelde Ronin Amsterdam in samenwerking met Likefriends een geanimeerd interactief verhaal.

In september 2017 lanceerde Randstad een nieuwe wereldwijde positionering: Human Forward. Reiant Mulder, algemeen directeur Randstad Nederland over de koersverandering: ‘Technologie beïnvloedt de manier waarop we leven, werken en met elkaar contact onderhouden. We investeren in technologie om klanten en kandidaten meer gemak, snelheid en transparantie te kunnen bieden. Zonder de mens uit het oog te verliezen uiteraard. Echt contact maak je namelijk niet met data en algoritmen alleen. Deze koers vatten we samen in de nieuwe positionering van ons merk: Human Forward.’ De rebranding van de visuele identiteit kwam van de hand van designbureau Huge.
Om de medewerkers op een leuke manier kennis te laten maken met deze nieuwe merkbelofte, waarbij er een sterke focus ligt op de combinatie tussen tech en (human) touch, ontwikkelde Ronin Amsterdam in samenwerking met Likefriends een geanimeerd interactief verhaal ‘dat zich onthuld door middel van touch gestures op je mobiele telefoon’, aldus Keith Kornson, creative partner Ronin Amsterdam.


Marc van Eck, partner Business Openers: Oef, hier lopen drie zaken door elkaar. De inhoud van de nieuwe merkbelofte, de nieuwe visuele identiteit en een leuke manier om met 'touch gestures' deze te communiceren met de Randstad-medewerkers. We worden gevraagd om feedback te geven op het laatste, maar mijn pen jeukt om ook wat over de nieuwe merkbelofte te zeggen, iets in de trant van 'tjonge jonge zijn dat niet heel erg veel open deuren die ik al heel vaak heb gehoord'. Maar ik hou me in. Ook de nieuwe identiteit vraagt om reactie, iets van 'leuk, fris, komt me bekend voor, beetje kinderlijk, past dit dus wel bij Randstad?'. Maar ik hou me in. Dan is er ook nog een tenenkrommende voice-over van een Belgische dame die totaal geen haast maakt om vooruit te gaan, maar maximaal lijkt te vertragen. Zal bedoeld zijn om ons af te leiden. En dan waar het echt omgaat. De 'touch gestures', ja dat is eigenlijk gewoon leuk en heel slim bedacht. Geef daar graag een mooi cijfer voor, vergeet even alle andere zaken. Een 8 dus.
8
Felice Uiterwijk, marketingmanager Fairtrade Original:
Een mooie beweging die Randstad aan het maken is als merk. De nieuwe positionering en merkbelofte die samenkomen in de pay-off: ‘Wat doe jij morgen?’ spreekt aan en voelt goed. Als merk dus goed bezig! Niet onbelangrijk om de interne organisatie in deze beweging mee te nemen, dus mooi dat daar aandacht voor is. Maar wat is dit nu eigenlijk vraag ik me af? Het gaat over ‘tech & touch’ en het is een aardige tool waarin beide samen komen. Door een van de betrokken bureaus wordt het omschreven als: ‘A multi-lingual cross-platform animation-rich interactive mobile experience’. Dat is wel een hele mond vol voor iets waar je als medewerker één keer naar kijkt en vervolgens weer overgaat tot de orde van de dag. Het is aardig, maar ik vind het niet super verrassend of inspirerend. Beste middel voor het te bereiken doel? Nieuw is het zeker, maar ik ben niet helemaal overtuigd.
6,5
Irene van der Zwan, eigenaar Marketing & Zo:
De Randstad-case is zeer summier aan ons voorgelegd. Wat ik eruit opmaak is dat Randstad bezig is om zijn medewerkers te laten kennismaken met de nieuwe technologische mogelijkheden en het belang van het houden van persoonlijk contact & analyse hierin. We krijgen hiervoor mooie designvoorstellen te zien. Als marketeer wil je uiteraard weten wat de doelstellingen zijn en wat dit betekent voor het nieuwe werven van geschikte kandidaten. Wat ik in ieder geval erg goed vind, is dat Randstad begint bij de voorlichting van de eigen medewerkers. Immers zij dienen met de nieuwe manier van selecteren en communiceren om te gaan. Zij dienen deze slag goed te maken en gezien de grootte van het bedrijf dient dit ook gemakkelijk en via een app plaats te vinden. Hoe goed of gebruikersvriendelijk deze app is, kan ik op grond van een paar demo’s uiteraard niet beoordelen. Ook weet ik niet hoe intern naast deze app er voorlichting zal worden gegeven aan de medewerkers. Voor alsnog een dikke voldoende voor het design en het initiatief.
7


Dionne van Dijk, freelance visual designer: Allereerst credits aan designbureau Huge dat met een nieuwe identiteit het merk Randstad nieuw leven heeft ingeblazen. Het merk voelt weer als nieuw, zonder dat de herkenbaarheid verloren is gegaan. Om het merk opnieuw te introduceren hadden ze een stukje tekst kunnen publiceren óf je maakt een vernieuwende interactieve video zoals Ronin heeft gedaan. De animaties en interacties, maar ook het geluid, zijn zorgvuldig op elkaar afgestemd en wekken het merk Randstad tot leven. De stem maakt het extra comfortabel en geeft het de menselijke touch die Randstad wil overbrengen. Goed uitgedacht en uitgewerkt!
9
Bert Hagendoorn, positioneringsspecialist voor creative agencies & oprichter Dutch Digital Design:
Sterk concept, mooi om in plaats van een tekstueel verhaal op een about-pagina te kiezen voor deze visueel veel aantrekkelijkere, interactieve vorm. Vanuit de vloeiende animaties en de strakke grafische stijl is het verhaal met de Randstad-waarden boeiend en blijft het hangen. Het houdt je aandacht vast tot het eind met als bonus point een - jawel - fraaie Vlaamse voice-over. Goed verzorgd werk!
7,5
Pieter Jongerius, directeur Fabrique:
Met de Human Forward web-app heeft Ronin de wereld verrijkt met een kundig gemaakt interactief merkverhaal. De visuele identiteit is succesvol doorvertaald naar passende animaties, de timing is fijn, de beelden krachtig. Ook de interactie is effectief, ik blijf betrokken bij de app en geniet van de momentjes dat ik wat mag doen :) Toch leidt het me af van de inhoud. “Leuk! Wat doen die vormen? Het zijn mensen! Wanneer mag ik weer iets doen? Oh wat zei ze nu precies?” Is dat uiteindelijk bezwaarlijk? Ik denk het niet. Gewoon nog een keer kijken!
8
Daniel Sytsma, chief design officer Isobar EMEA/Kraftwerk:
Allereerst complimenten aan designbureau Huge voor zo'n frisse en menselijke identiteit voor Randstad. Ergens wel jammer dat zo'n oer-Hollands merk naar het buitenland uitwijkt voor een rebranding. Gelukkig zorgt Ronin voor een Nederlands tintje. Deze case is met name een exercitie in digital craft. De transities en micro-interacties brengen een abstract verhaal dichtbij en houden me nieuwsgierig tot het einde. Dit is heel goed uitgevoerd. Toch even kritisch: de experience leunt voor een groot deel op illustraties die al voor de identity ontwikkeld zijn. Voor dit project zijn daar illustraties bijgemaakt - zoals de klok en kalender - maar die voelen iets letterlijker en minder geraffineerd. Dikke 8 voor animatie, interactie en tech. Half puntje er af vanwege de illustraties.
7,5


Eerdere designpanels:
79. Unox Vegetarische Rookworst door Anthem
78. Bols Genever door Van Heertum Design
77. Nationaal Archief door Design Bridge
76. Van Vollenhoven Extra Stout door Bowler & Kimchi
75. Jules Destrooper door Quatre Mains
74. De Volkskrant digitaal
73. Appelsientje door Millford
72. Arla door ProudDesign
71. Frans Hals Museum door Build In Amsterdam
70. Univé door Teldesign
69. Van Gogh Museum door Studio Dumbar
68. Dr. Oetker door SoGood
67. Oncode Institute door Momkai
66. Porsche24-app door Studio Kraftwerk
65. Conimex Black door Anthem
64. Theater Rotterdam door Vruchtvlees
63.
Mona door Design Bridge
62. Stedelijk Museum door Grrr
61. Formule 1 door Wieden + Kennedy

60. Smirnoff door Design Bridge
59. Gemeentemuseum Den Haag door a friend of mine
58. Dropbox door Collins
57. Lola Quinoa door Mountain
56. Uefa Nations League door Y&R Branding Portugal
55. Canei door VBAT
54. Adidas door RESN
53. Eredivisie door Dog and Pony
52. Zaans Medisch Centrum door Silo
51. Boomsma Gin

50. Jozo door Brandnew
49. AH to go-app door Studio Kraftwerk
48. Organto door SuperRebel
47. Lowlands door Fabrique
46. New Dutch Legacy-gin door Brum
45. Seepje door Flex/Design
44. Nada Door ProudDesign
43. Hortus Botanic Guardians door Koeweiden Postma
42. Gkazas door Today
41. Côte d’Or ​door Design Bridge

40. Kodak
39. Eternal Oceans (concept) door Anthem
38. Ahold Delhaize
37. Kamphuisen Siroopwafels door OD
36. Prophecy door VBAT
35. Dettol
34. Robeco SummerNights
33. Brouwers
32. Nemo
31. Conimex

30. Royal FloraHolland
29. Rood Met Zwarte Stippen
28. I sea pasta
27. Melkweg
26. Hooghoudt
25. De Wijndragers
24. Ahoy
23. Pluggerz
22. Appelsientje
21. Ziggo Sport

20. TomTom Bandit
19. Holland Master Kazen
18. Bols Vodka
17. Luxor
16. Cacao Barry
15. Google
14. Etos huismerk kruidentheecollectie
13. Coca-Cola
12. Riscos vis in blik
11. CliniClowns

10. Vivera
9. Spaarne Gasthuis
8. Ranja
7. Spotify
6. Senseo
5. ING
4. Aviko
3. Transavia
2. Dorset Cereals
1. Nationaal Militair Museum
 

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken