Corona Barometer geeft ook inzicht in psychische gevolgen

Corona Barometer geeft ook inzicht in psychische gevolgen
  • Design
  • 28 apr 2020 @ 09:33
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    Redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • Digital designMaatschappij

Het UMCG en Rijksuniversiteit Groningen lanceren de ‘Corona Barometer’. Het onderzoek richt zich ook op de psychische gevolgen van de coronacrisis. De Corona Barometer is een idee van CleverFranke en tot stand gekomen in samenwerking met de afdeling Genetica van het UMCG.

135.000 mensen ontvangen wekelijks een vragenlijst. Er zijn tot nu toe al ruim 160.000 vragenlijsten ingevuld. Hieruit blijkt onder andere dat één op zeven respondenten tot 30 jaar die alleen wonen, zich in de huidige coronacrisis vaak eenzaam voelt. Daarnaast maken meer respondenten zich zorgen dat een naaste ziek wordt, dan dat zij zelf ziek worden. De Corona Barometer laat ook zien dat één op de tien respondenten tussen 18 en 40 jaar aangeeft zelf te denken een corona-infectie te hebben gehad, maar niet gediagnosticeerd of getest is.

Psychische gevolgen

Het onderzoek richt zich ook op de psychische gevolgen van de coronacrisis. Hoogleraar Dr. Jochen Mierau, Wetenschappelijk Directeur Aletta Jacobs School of Public Health: ‘Door zo’n lockdown beschermen we onszelf tegen het virus, maar tegelijkertijd ontstaat er een grote psychologische druk bij veel mensen. Bij wie speelt die druk het meeste en welke gezondheids- en omgevingsfactoren spelen mee? Dat is voor beleidsmakers in de hele wereld interessant.’
Relevante inzichten uit dit onderzoek worden direct gedeeld via de Corona Barometer, waarvan de data wekelijks wordt geüpdatet en uitgebreid. ‘Op die manier blijft Nederland geïnformeerd en kan iedereen de komende weken en maanden de ontwikkeling zien.’

De Corona Barometer is een idee van CleverFranke en tot stand gekomen in samenwerking met de afdeling Genetica van het UMCG. Het Lifelines Corona-onderzoek is een gezamenlijk initiatief van het UMCG, de Rijksuniversiteit Groningen, de Aletta Jacobs School of Public Health en Lifelines. Op coronabarometer.nl geven ze Nederland inzicht in de eerste uitkomsten van het Lifelines Corona-onderzoek.

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken