Pentagram steekt Rolls-Royce in het nieuw

Pentagram steekt Rolls-Royce in het nieuw
  • Design
  • 31 aug 2020 @ 08:00
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    Redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • AutomotiveVisual id

Rolls-Royce wil met een nieuwe merkidentiteit, ontwikkeld door Pentagram, een verdere stap in de moderne wereld zetten en de reis van autofabrikant naar ‘House of Luxury’ vervolgen, aldus het iconische automerk.

‘Take the best that exists and make it better’, zei Sir Henry Royce, co-founder van Rolls-Royce, ooit. Met de nieuwe visuele taal wil het merk een jonger publiek aantrekken. Van ‘best car in the world’ naar ‘best house of luxury in the world’, is de ambitie van het dochtermerk van BMW, dat naast auto’s bijvoorbeeld ook koffers en tassen op maat maakt voor zijn clientèle.

Rolls-Royce heeft vijf modellen en bijna elke auto ‘die van de band rolt’ is op maat gemaakt.

Digitale aanwezigheid

Torsten Müller-Ötvös, Chief Executive Rolls-Royce: ‘As the marque's digital presence increases, there has never been a more important time for the visual language of the company to reflect our standing as the leading luxury brand in the world. We have embarked on a fascinating journey of modernising our brand identity to echo those changes seen in our portfolio, our client demographic, their lifestyle and the luxury world that surrounds them.’
Rolls-Royce ging in zee met Marina Willer, partner bij designstudio Pentagram. Willer: ‘What soon became apparent is that Rolls-Royce has evolved from being regarded as an automotive manufacturer into a leading light in the world of luxury. It was essential for us to ensure that the brand's new identity reflected this shift. We needed to present Rolls-Royce in a forward-facing, fresh and relevant way - speaking to new audiences while respecting the company’s loyal clients.’

Geen ervaring

Willer had geen automotive ervaring, wat zij een voordeel noemt: ‘I do not come from an automotive background. This vantage point provided me with the opportunity to observe Rolls-Royce as a manufacturer of luxury products. My ambition was to celebrate the luxuriousness of the brand while providing it with the means to visually communicate with Rolls-Royce’s younger, increasingly diversified audiences.’

The Spirit of Ecstasy

The Spirit of Ecstasy, het iconische beeldje op de motorkap, is onaangetast gebleven en krijgt een prominentere rol in de merkidentiteit in een geïllustreerde versie, maar in plaats van rechts naar links kijkt ‘de muze’ nu van links naar rechts, ‘boldly facing the future’. Willer: ‘The use of the Spirit of Ecstasy marks a shift in the resonance of the brand - from an automotive to a lifestyle context. She commands an aspirational quality in the luxury sphere and by placing her at the centre of the visual language. The Spirit of Ecstasy can now be interpreted as the muse for the marque, in addition to the motor cars themselves.’

Kleurenpalet

Pentagram’s designteam ging op zoek naar een expressief, luxueus kleurenpalet, aantrekkelijk voor zowel de mannelijke als de vrouwelijke clientèle. De uiteindelijke keuze viel op paars in combinatie met rosé goud. Sami Coultas, bespoke colour & trim designer Rolls-Royce: ‘Purple Spirit has a deep and powerful tone. It is a colour of modernity that evokes connotations of the dark and majestic night. It has an energy that conjures emotion with thoughts of strength and ambition – a tone well suited to inspiring greatness. This will be complemented by a foiled Rose Gold which will add elegance and grace to the marque’s printed materials.’

RR

The dubbele R blijft eveneens intact, maar het woordmerk Rolls-Royce Motor Cars werd te corporate bevonden en onderging wel een redesign. Het lettertype Riviera Nights stamt uit dezelfde familie als de Gil Sans Alt, het vorige font.

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken