Nieuwe huisstijl Museum Arnhem door Thonik

Nieuwe huisstijl Museum Arnhem door Thonik
  • Design
  • 24 sep 2020 @ 13:50
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    Redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • LogoVisual id

Op de dag dat Museum Arnhem 100 jaar bestaat, 24 september 2020, introduceert het museum een nieuwe huisstijl van de hand van Thonik.

De nieuwe huisstijl wordt het komende jaar verder geïmplementeerd in aanloop naar de heropening van het museum in 2022. Het Amsterdamse ontwerpbureau Thonik tekende voor de nieuwe huisstijl, waarbinnen natuurlijk ook de nieuwe website valt die vandaag live is gegaan.

Dynamisch logo

Nikki Gonnissen, een van de twee directeuren van Thonik: ‘Voor Museum Arnhem hebben we een dynamisch logo ontworpen dat start met een simpele, neutrale variant: een afgewogen letterbeeld waarbij de laatste M van museum resoneert met de R en de N van Arnhem.

In deze variant van het logo zit een echo van de architectuur van de nieuwe vleugel van het museum. Het overhangende deel over de Rijnwal linkt aan de manier waarop het woord “museum” vast zit aan het woord “Arnhem”.’

‘Identiteit verbeeldt engagement museum’

Gonnissen vervolgt: ‘Vanuit dit simpele logo ontstaan vervolgens meerdere perspectivische letterbeelden. Zo verbeeldt de identiteit het engagement van het museum: vanuit verschillende perspectieven worden kunst en samenleving met elkaar verbonden. En zoals de letters van het logo in perspectief worden gezet, wordt ook het programma in woord en beeld vervormd. Een eenheid in de communicatie wordt gecreëerd door een eigenzinnig kleurenpalet van paars, steenoranje, warm geel en een turquoise groen.’

Ook de vormgeving en het interaction design van de nieuwe website is door Thonik ontworpen en ontwikkeld door Ben West.

Muurschilderingen als cadeau aan de stad
Omdat Museum Arnhem 100 jaar bestaat en dat niet uitgebreid kan vieren met de bewoners van de stad, trakteert het museum de stad op een serie reusachtige muurschilderingen. Op een aantal locaties in Arnhem zullen de komende maanden muurschilderingen verschijnen van publiekslievelingen uit de collectie zoals Wilma met Kat van Carel Willink en zullen kunstenaars nieuw werk maken.

 

Schetsboekje voor alle inwoners van Arnhem
Ook aan de inwoners van Arnhem is gedacht. Daarvoor ontwierp Thonik een speciaal schetsboekje dat iedereen zonder nee-neesticker de komende dagen in de bus krijgt. Tevens zijn ze op verschillende plaatsen in de stad gratis af te halen.

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken