150 jaar Nederlandse spoorwegaffiches in Spoorwegmuseum
- Design
- 2 dec 2020 @ 09:45
- Link
-
Nanny Kuilboer
Redacteur
BBP Media - MarketingTribune - Grafisch design
- 2 dec 2020 @ 09:45
- Nanny Kuilboer
Vanaf 13 februari 2021 is in het Spoorwegmuseum in Utrecht de tentoonstelling 'Spoor van verbeelding' te zien over Nederlandse spoorwegaffiches van het begin tot heden.
Centraal staat de vraag hoe reizigers met beeld werden verleid om de trein te nemen. De affiches laten niet alleen de geschiedenis van het reizen per spoor zien, maar ook de ontwikkeling van ontwerpstijlen. Tegelijk met de tentoonstelling verschijnt bij uitgeverij Thoth het boek 150 jaar Nederlandse spoorwegaffiches door Arjan den Boer.
Affiche links: A.M. Cassandre, Étoile de Nord Pullman,1927
Affiche rechts: Emmanuel Gaillard, Electrificatie, 1938
Gastconservator Arjan den Boer
De tentoonstelling is samengesteld door verzamelaar en publicist Arjan den Boer. De affiches komen uit de collectie van het Spoorwegmuseum, uit de verzameling van de samensteller en van enkele musea en archieven in binnen- en buitenland. Sommige zijn nooit eerder geëxposeerd of komen, gevoelig als de originele steendrukken zijn voor licht, sinds lange tijd weer uit de lades van het depot. Daaronder zijn ook zeldzame exemplaren van de Franse Art Deco-grootmeester A.M. Cassandre.
Boottreinen en Holland-promotie
De vroegste geïllustreerde spoorwegaffiches werden eind 19e eeuw gemaakt voor boottreinen door onder anderen de architect H.P. Berlage. Aantrekkelijke affiches om buitenlandse toeristen per trein naar 'Holland' te trekken, werden vaak in de buurlanden geproduceerd. Deze schetsten een beeld van molens, bloembollenvelden en meisjes in klederdracht. In 1913 ontwierp Willy Sluiter de eerste 'moderne' Nederlandse spoorwegaffiches. Hij beeldde geen treinen of bestemmingen af, maar reizigers, spoormannen en 'locals' in de cartooneske stijl die kenmerkend was voor deze 'gentleman-artist'.
Affiche links: H.P. Berlage, Harwich-Hoek van Holland, 1893
Affiche rechts: Willy Sluiter, Naar Keulen, 1914
Campagnes Nederlandse Spoorwegen
Tot 1917 kende Nederland verschillende spoorwegmaatschappijen. De fusie tot NS in dat jaar leidde niet direct tot veel reclameactiviteit. Pas na de economische crisis in de jaren dertig verschenen er veel affiches voor speciale kaartjes of met algemene slogans als 'Veilig Vlug Voordelig'. Na de Tweede Wereldoorlog reageerde de NS op de concurrentie van de auto(bus) met vakantie- en autoslaaptreinen. De Trans Europ Express (vanuit Nederland geïnitieerd en gepromoot) ging de strijd met zakenvluchten aan. Later richtte de NS zich op specifieke doelgroepen, zoals tieners en 65-plussers. Rond de eeuwwisseling kwamen de hogesnelheidstreinen in beeld. Zullen (papieren) affiches nog een rol gaan spelen bij het terugwinnen van reizigers na de coronacrisis, nu op veel stations alleen nog digitale reclamezuilen staan?
-
Nanny Kuilboer
- Werkt bij: BBP Media - MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- KNVB en Nike presenteren Oranje... 20-03-2024
- The Drum over SXSW 202419-03-2024
- Google onderzoekt impact GenAI op... 14-03-2024
- Henk Schiffmacher steekt Veluwse De... 11-03-2024
- Ford Nederland viert 100 jarig... 08-03-2024
- HDV visual branding nieuwe naam van... 05-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing