What If Lab van Dutch Design Foundation en Sweco daagt designers uit

What If Lab van Dutch Design Foundation en Sweco daagt designers uit
  • Design
  • 19 mei 2021 @ 08:00
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    Redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • Duurzaam designMaatschappij

Met de lancering van het What If Lab van Dutch Design Foundation in samenwerking met ingenieursadviesbureau Sweco worden designers uitgedaagd om voor de stad een ontmoetingsplek van de toekomst te ontwerpen.

De werelden van techniek en creatief ontwerp samenbrengen, om tot de beste oplossingen te komen en zo te zorgen voor échte verandering is het doel van de samenwerking tussen Sweco en Dutch Design Foundation. In aanloop naar Dutch Design Week 2021 daagt Sweco ontwerpers uit om voor de stad een ontmoetingsplek van de toekomst te ontwerpen.
Lonneke Wijnhoven, directeur Communicatie Sweco: ‘Sweco zoekt continu naar nieuwe invalshoeken en wij hebben mensen nodig die van nature buiten lijntjes, hokjes en vastomlijnde ideeën denken, en de grenzen van technische mogelijkheden graag opzoeken. Dit zit bij uitstek in het DNA van een ontwerper. Sweco heeft dan weer de technische kennis en expertise in huis, waar ontwerpers verder mee komen. Daarom willen we die twee werelden aan elkaar koppelen. Dan bouwen we op elkaars kracht en geven we samen de wereld van morgen vorm.’

Ontmoetingsplek van de toekomst
In aanloop naar Dutch Design Week 2021, van 16 t/m 24 oktober 2021 in Eindhoven, daagt Sweco ontwerpers uit om voor de stad een ontmoetingsplek van de toekomst te ontwerpen. Wijnhoven: ‘Een plek waar bewoners, met verschillende achtergronden elkaar kunnen treffen, die hen kan binden en vitaal houdt. Een ruimtelijke ingreep in de stad die de identiteit van de wijk of stad weerspiegelt en zo sociale verbinding en trots brengt, en daarnaast ook in haar ruimtelijke opzet inspelen op de toekomst, zoals klimaatproof, veilig, gezond, meervoudig in ruimtelijk gebruik et cetera.’

Coronapandemie
Wijnhoven: ‘De coronapandemie zorgt ervoor dat we in onze directe leefomgeving veel meer zijn gaan ontdekken. De openbare ruimte krijgt een andere verschijningsvorm: een plek waar iedereen welkom is, die bijdraagt aan veiligheid en gezondheid en die de interactie en ontmoetingen tussen allerlei mensen faciliteert. Door ingrepen te doen in onze openbare ruimte kan de leefbaarheid van een straat of wijk enorm vergroot worden. Ontwerpen die bijdragen aan gezondheid, leefgenot en sociale cohesie. Hoe ziet de openbare ruimte eruit in een stad waarin bewoners zich gezond en gelukkig voelen? De ruimte hebben we, maar hoe gaan we die samen anders ontwerpen? Hier dagen we de ontwerpers op uit, en daarbij bieden we de hulp van onze ingenieurs aan’.

What if…our public spaces feel like home?
Via het What If Lab van Dutch Design Foundation worden designers uitgedaagd om met ideeën te komen: What if… our public spaces feel like home?
Sweco kiest uit de inzendingen drie ontwerpstudio’s, die hun concepten exposeren tijdens Dutch Design Week. Uiteindelijk kiest een selectiecomité één concept, dat in 2022 verder wordt uitgewerkt. In een masterclass en tijdens updategesprekken organiseert Sweco het komende half jaar diverse ontmoetingen tussen de ontwerpers en ingenieurs.

Headerfoto: Skatebaan Zeeburgereiland in Amsterdam; een plek die interactie en gezondheid stimuleert. Beeld Sweco.

Sweco
Sweco ontwerpt en ontwikkelt de duurzame samenlevingen en steden van de toekomst. Samen met klanten en de kennis van 17.500 architecten, ingenieurs en adviseurs creert het ingenieursadviesbureau slimme oplossingen voor het stedelijk gebied met oog voor de versnellende kracht van digitalisering en het perspectief van een groene en duurzamere samenleving. Sweco is Europa’s grootste architecten- en ingenieursadviesbureau, met een omzet van circa 2 miljard euro.
Bron: sweco.nl.

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken