Total Design in de prijzen bij Graphis International in New York

Total Design in de prijzen bij Graphis International in New York
  • Design
  • 5 aug 2021 @ 08:01
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    Redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • Designawards

Total Design heeft drie awards binnengehaald tijdens de Graphis International in New York. Platina voor de nieuwe corporate identity-campagne voor de stad Utrecht, zilver voor de Stichting Lezen en Schrijven en zilver voor revitaliseringscampagne voor het Chinese dorp Dafang.

De focus van Graphis International ligt op Graphic Design, Advertising, Fotografie en Art/Illustratie en organiseert niet alleen het awardfestival, maar geeft ook jaarlijk een Annual uit met dit jaar aandacht voor Dutch Design in het algemeen en Total Design in het bijzonder.

Platinum voor Utrecht Marketing

Joppe Andriessen, Head of Digital Impact: ‘Omdat Utrecht Marketing steeds internationaler opereert, was er behoefte aan een nieuwe corporate identity. Doelgroepen zijn niet alleen inwoners en bezoekers, maar zeker ook het (internationale) bedrijfsleven.

Het logo en de corporate identity zijn gebaseerd op het wapenschild van Utrecht met als kernwaarde Zorg en Verbinding. De U is een veelgebruikte lettervorm in Utrecht en heeft de vorm van een schild. Het verband tussen beide is duidelijk. Zorg en Verbinding loopt als een rode draad door het ontwerp. De diagonale vlakverdeling is het fundament. Het geeft een contactlijn aan en symboliseert zo de waarde van Verbinding. Die vlakverdeling moet op een of andere manier terugkomen in elke uiting. Bijvoorbeeld als scheiding van kleurvlakken of beelden.
De nieuwe huisstijl is geïntroduceerd op 1 juli 2020. De simpele spelregels maken dat alle uitingen direct herkenbaar zijn als afkomstig uit Utrecht. De verbindingsstreep is daarbij de visuele brug naar alle verhalen, gebruiken en gewoontes die kenmerkend Utrechts zijn.

Zilver voor Stichting Lezen en Schrijven

‘Eén op de vijf Europeanen heeft moeite met lezen en schrijven. De Stichting Lezen en Schrijven wil hier iets aan doen. Om voor een breed publiek beter herkenbaar te zijn en om al hun uitingen beter op elkaar te laten aansluiten wilden ze hun merkidentiteit vernieuwen en verbeteren.

Als basis zijn we uitgegaan van illustratie in icoonstijl met geometrische vormen en een duidelijk kleurenpalet. Een belangrijk voordeel van deze stijl is dat hij ook toegankelijk is voor lager geletterden. De illustraties staan nooit op zichzelf, maar worden altijd gebruikt om de tekst te verhelderen Zo visualiseren een oog (lezen)en een pen (schrijven) de naam van de stichting en symboliseren ze tegelijk een iconisch merk. Het minimale kleurenpalet verzekert samenhang en herkenbaarheid. Toegankelijkheid staat voorop en dat stimuleert creativiteit. De stijl van de Stichting is daarvan een uitstekend bewijs.’

Zilver voor Dafang creative cultural village

‘Zoals voor veel landelijke gebieden in de wereld dreigt ook voor het Chinese platteland leegloop. Om dit tegen te gaan heeft de overheid aan het Nederlandse IVEM gevraagd om de stad Dafang te transformeren naar een toeristenbestemming. Total Design is gevraagd om de stad een nieuwe visuele identiteit te geven.

Het ontwikkelingsplan was onder meer gebaseerd op een unieke toren in de stad in de vorm van een dubbele helix. Een abstracte weergave daarvan hebben we gebruikt als logo. Een bloemrijke vormgeving en een styling gebaseerd op traditionele porseleinmotieven vormen de basis voor tal van producten die worden aangeboden in het Holland Creative Village, zoals tassen en kleding. De kleur goud symboliseert Jinxi, de streek waarin Dafang ligt en wat Gouden Stroom betekent.
Holland-Dafang Village trekt sinds de opening dagelijks duizenden bezoekers en wordt beschouwd als voorbeeldstad voor nieuwe soortgelijke projecten.’

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken