[Mijn Marketing] Anthousa Asabina

[Mijn Marketing] Anthousa Asabina
  • Design
  • 1 okt 2021 @ 08:00
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    Redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • InterviewMarketing

Anthousa Asabina is muziekmarketeer bij Tambr sonic branding. ‘Marketing bedrijven is voor mij als het maken van muziek. Van de juiste emotie toevoegen naar warme leads genereren.’

TROTS
De case van Fairtrade Original trok mijn aandacht al voordat ik bij Tambr werkte. Via een YouTube-casevideo leerde ik hoe Tambr de stockmuziek van Fairtrade Original heeft vervangen met een eigen geluid. Ik vind het merk Fairtrade Original sinds ik ermee in aanraking ben gekomen heel tof. In mijn vrije tijd sta ik graag in de keuken en gebruik dan ook producten van dit merk om mijn plantaardige gerechten een nieuwe twist te geven. Bij Fairtrade Original staan authenticiteit en de lekkerste ingrediënten met een eerlijk verhaal centraal. Omdat merken met een eerlijk verhaal ook een speciale plek in mijn hart hebben, ben ik extra trots op deze case van Tambr.

THE PLACE I CALL HOME
Ik ontwikkel mij graag verder als specialist binnen het sonic branding-domein. Voor mij is een werkplek waar muziek en marketing samenkomen the place I call home. Letterlijk en figuurlijk. Mijn woonkamer is tevens muziekstudio, waar vaker hits gescoord worden en een minibibliotheek waar ik regelmatig wegdroom in literatuur over marketing, brein, muziek en innovatie.

THE CHERRY ON THE PIE
Voor mij hebben leuke reclames een out of the box-concept waarin storytelling centraal staat in combinatie met humor én passende muziek. De Freedom-reclame van Centraal Beheer vind ik leuk. De gekozen muziek in deze reclame is wel een voorbeeld van muziek die tig keer wordt gebruikt in de reclamewereld. Een eigen soundlogo zou in zo’n reclame dus net the cherry on the pie zijn. Een soundlogo is een herkenbaar en steeds terugkerend geluidsfragment passend bij een merk, zoals de ja, ja, jippie jippie yeah van Hornbach.

ERGERNIS
Ik erger mij aan reclames waarin ouderwetse vergelijkingen gemaakt worden, die alleen gericht zijn op de functionele en economische waarden. Hiermee bedoel ik bijvoorbeeld vergelijkingen van wasmiddel A en B welke wast witter en levensmiddel A en B welke is goedkoper. Ongelooflijk dat in deze beleveniseconomie dit soort reclames nog steeds voorbij komt. Ook loze beloftes die nooit waargemaakt kunnen worden, vind ik niets. Dan heb ik het over gelikte reclames met slijmerige slogans, die zand in de ogen van consumenten strooien en de boel belazeren. Verder vind ik extreem hergebruik van bepaalde liedjes zoals Walking on sunshine en de oh zo bekende ukeleles en fluitjes uit stockmuziek echte reclameclichés.

HYPNOSE
Ik vind dat goede marketing is als een hypnose. Al je behoeften worden soepel vervuld en je bent snel getriggerd om bij het merk te willen horen. Die hypnose heb je natuurlijk ook pas door wanneer je bezig bent te betalen of wanneer je al hebt betaald. En geloof het nou maar, van die aankoop heb je vrijwel nooit spijt.

FRUSTRATIE
Ik raak gefrustreerd van marketing waarbij er bespottelijk of met humor wordt gereageerd op een actueel sociaalmaatschappelijk probleem. Ook op clout chasing - het trekken van aandacht met influencers die commotie creëren - knap ik af.

MARKETINGHELIKOPTERVIEW
Het valt me op dat nieuwe functietitels als paddenstoelen uit de grond schieten sinds de pandemie. Van contentmanager, sonic branding-specialist, UX-designer tot campaign-engineer. Ik kan er wel vijftig noemen. De uitdaging voor marketeers is om de marketinghelikopterview niet te verliezen, ongeacht hun specialisatie.

MEDIAMERK
Ik hang als consument en producent het meest rond op YouTube, Instagram en Spotify. De muziek en beeldende content die ik in mijn vrije tijd maak, release ik op deze kanalen. Omdat ik ook tijdens het mediteren, hardlopen, reizen en werken regelmatig snuffel tussen podcasts en playlists op Spotify is dit nu mijn favoriete mediamerk. Verder luister ik graag naar Sublime als ik schoonmaak, lees ik op Frankwatching over online trends, tips en tricks als ik bezig ben met conceptontwikkeling en kijk ik op een luie regenachtige avond graag naar detectives op Net 5 of RTL 8.

Foto door Marlen Stahlhuth

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken