Centraal Bureau Levensmiddelenhandel publiceert Duurzaam verpakken

Centraal Bureau Levensmiddelenhandel publiceert Duurzaam verpakken
  • Design
  • 14 okt 2021 @ 07:30
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    Redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • Duurzaam designPackaging design

In lijn met het ‘Brancheplan Duurzaam Verpakken’ van de supermarkten publiceert het CBL ‘Duurzaam verpakken’, waarin de uitgangspunten voor een duurzaam verpakkingsproces uitgelegd worden.

De supermarktbranche leeft diverse doelstellingen per 2025 na, zoals te lezen is in het Brancheplan Duurzaam Verpakken 2019-2022. Zo moet er in 2025 bijvoorbeeld 20% minder verpakkingsmateriaal in de supermarkten liggen, moet 95% van het verpakkingsmateriaal recyclebaar zijn en moet er voor 100% gebruik gemaakt van wegwerp- en recyclingslogo’s.

Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) in Duurzaam verpakken: ‘Gemeenten moeten zoveel mogelijk één lijn kiezen bij de inrichting van inzamelingssystemen’

Duurzaam verpakken gaat in op de inrichting van een duurzaam verpakkingsproces en de diverse stadia van verpakken: van de verpakkingsfase tot de gebruiks- en afvalfase. Recyclebaarheid is cruciaal, maar ook elementen als voedselveiligheid, houdbaarheid en CO2-uitstoot van het logistieke proces spelen een belangrijke rol. De leden van het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel vinden het belangrijk om één lijn te trekken in de materiaalkeuze voor food- en non-foodverpakkingen. Wat betreft de afvalfase vraagt het CBL gemeenten zoveel mogelijk één lijn te kiezen bij de inrichting van inzamelingssystemen, zodat het voor de consument duidelijk is op welke manier verpakkingen moeten worden gescheiden. Wegwerp- en recyclinglogo’s moeten de consument hierbij helpen. In Europees verband pleit het CBL voor uniformiteit met betrekking tot inzamelsystemen en wegwerpregels, zodat verpakkingen die Europees worden verspreid ook consumentencommunicatie kunnen bevatten.

 

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken