[beeldverslag] The New Stijl is 'bombastisch festival van een boek'

[beeldverslag] The New Stijl is 'bombastisch festival van een boek'
  • Design
  • 17 nov 2022 @ 15:00
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • PrintMakers

Een nieuw standaardwerk is uit: de gelimiteerde publicatie The New Stijl, waarin 57x Nederlands creatief toptalent is gebundeld. De vernissage vond plaats in hotel De L'Europe.

The New Stijl is volgens de makers een iconisch boek geworden, dat een bijzondere verkenning en verzameling van de meest spraakmakende Nederlandse creativiteit van nu vormt.

'Overal ter wereld vind je succesvolle, invloedrijke en talentvolle Nederlandse creatieven. Geboren, getogen dan wel opgeleid in Nederland, brengen zij vernieuwing en verandering ver buiten onze landsgrenzen én binnen een groot scala aan disciplines. Wat definieert die Nederlandse creativiteit vandaag de dag in een tijd waarin nationale identiteit steeds minder wordt bepaald door fysieke grenzen? The New Stijl onderzoekt op visuele en verkennende wijze deze vraag.' 

The New Stijl is geen traditioneel portfolio overzicht of academisch werk, maar een zorgvuldig samengestelde multidisciplinaire selectie van opkomend en gevestigd talent, 'zij die durven te dromen en ons uitdagen om anders naar de wereld te kijken.' The New Stijl is kleurrijk, contrastrijk en inzichtrijk. Een bombastisch festival van een boek, gevuld met visuele kracht, persoonlijke interviews, en verrassende combinaties. Denk aan grootse namen met onverwacht werk en onverwachte namen met groots werk, volgens de makers.

Intuïtie, passie en liefde voor esthetiek stonden centraal tijdens het creatieproces. ‘Als land brengen we een ongelooflijke hoeveelheid creatief talent voort dat het verdient op een podium te worden gezet. Al jaren droom ik ervan om dit platform te creëren en het deelbaar te maken, waardoor we met een nieuwe blik kunnen kijken naar wat Nederlandse creativiteit vandaag de dag is. The New Stijl staat symbool voor de enorme diversiteit en kwaliteit aan creatief werk dat ook mij steeds opnieuw inspireert en vervult van trots’, aldus …,staat (bewuste spelling door het bureau zelf) oprichter en creative director Jochem Leegstra. 

The New Stijl is naar eigen zeggen een onafhankelijke uitgave, met liefde gemaakt, gedrukt en gepubliceerd in Nederland. Naast de inhoud van het boek is ook alle aandacht besteed aan het maakproces. Van papier tot drukwerk en het binden: alle onderdelen moeten waarde toevoegen aan de tastbare ervaring van het boek als object. 'De missie van Mendo om culturen en generaties met elkaar te verbinden door middel van visuele inspiratie wordt groots onderstreept in dit boek', stelt Mendo mede-eigenaar en uitgever Gunifort Uwambaga. 'Als boekmaker en liefhebber van tastbare verhalen ben ik ontzettend trots op deze unieke publicatie en op de samenwerking met …,staat. Ik zie The New Stijl als een liefdesbrief aan de Nederlandse creativiteit en als een bijzonder hoogtepunt in de evolutie van Mendo.'

De vernissage had qua sfeer en klasse wel wat weg van de Heinekenfilm 'The Entrance', mede omdat de toplocatie zich in het De L'Europe bevond: eigendom van de familie Heineken. Leegstra en Uwambaga complimenteerden de redactie, die ook interviews met de creatieven verzorgde en essays toevoegde aan het boek. Ze gingen in op de nauwkeurige curatie, die leidde tot deze lijst (scroll naar beneden) van 57 creatieven, een proces dat drie jaar duurde. De streng beperkte groep werd mede ingegeven door de maximale dikte van het boek: 5 centimer.
Nadat eerder stromingen als 'De Stijl' en 'Dutch Design' wereldwijde bekendheid kregen, is het nu de beurt aan 'The New Stijl', zo wordt tijdens de vernissage verteld. Het boek kan gezien worden als aftrap, als een prachtig XL visitekaartje van wat Nederland tegenwoordig aan creative potentials in huis heeft. The New Stijl kan volgens de makers uitgroeien tot een breder platform.
Het aansluitende feest in meerdere zalen, met whiskey cocktails van Bowmore en DJ MR WIX achter de knoppen, ging tot middernacht door en werd voortgezet in Bar Freddy. Hieronder een impressie.
(PvWK)

COME SEE THE NEW STIJL ON STAGE
Deze vrijdag en zaterdag host The New Stijl een speciaal podium tijdens het Dutch Creativity Festival in de Social Hub in Amsterdam, met panels, presentaties en Q&A’s. De line-up omvat creatieven uit het boek, waaronder Halal, Meryem Slimani en Marlou Fernanda, naast de makers en andere betrokkenen. 


Het boek is sinds 16 november 2022 verkrijgbaar. Vanaf nu is het online te bestellen voor €69. 

[BEELDVERSLAG]

Snapshots by PvWK

Over het bureau

'…,staat is een in 2000 opgericht creatief bureau dat zich specialiseert in branding, cultuur, design en alles wat daar tussenin zit. Van grafisch en ruimtelijk ontwerp tot merkontwikkeling en communicatie, altijd met als doel om vooruitstrevend, iconisch en betekenisvol werk te maken. …,staat richt zich op zowel zelf geïnitieerde projecten als opdrachtgevers in de commerciële en culturele sector. Meer info op staat.com.'

Over Mendo
'Mendo is opgericht in 2002, is een in Amsterdam gevestigde onafhankelijke uitgeverij, online winkel en boetiek. Van iconische publicaties tot collector's editions, hun curatie biedt de beste boeken op het gebied van mode, fotografie, kunst, architectuur, gastronomie, reizen, lifestyle, interieur en design - voor lezers die op zoek zijn naar authenticiteit, inspiratie en nieuwe ideeën. Meer info op mendo.nl.'
(bron: Mendo)

 

 



Peter van Woensel Kooy

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken