Citroën 2CV rijdt zo Playmobil in

Citroën 2CV rijdt zo Playmobil in
  • Design
  • 13 mrt 2023 @ 15:19
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Geen tag

In samenwerking met Playmobil herintroduceert Citroën de wereldberoemde 2CV, 75 jaar na introductie van het legendarische model.

Op de afgelopen Retromobile-tentoonstelling toonde Citroën een nieuwe versie van de legendarische 2CV. Die is nu namelijk opnieuw leverbaar, als Playmobil-auto met een aantal revolutionaire technische specificaties.

De Citroën 2CV Playmobil weegt slechts 302 gram, is 284 mm lang en biedt vervoer voor jong en oud. In de wondere wereld van Playmobil prikkelt hij aldus het automerk ‘ieders fantasie – of brengt hij jeugdherinneringen weer tot leven.’

De Citroën 2CV is ontworpen om toegankelijk en robuust te zijn. Hij is bedoeld voor gebruik op het platteland, maar moet in de stad net zo veel gebruiksgemak bieden. De 2CV symboliseert ook een kleurrijk en levendig tijdperk, eigenlijk zelfs een levensstijl. De 2CV is zelfs zo nu en dan een filmster geweest. Deze positiviteit komt goed tot uiting in de hemelsblauwe kleur van de Citroën 2CV Playmobil en de meegeleverde accessoires. Een boer met zijn gans, varken en melkkannen straalt het plattelandsleven uit. De bestuurder draagt een matrozenpak en zorgt voor een ontspannen hippiesfeer. Tot slot is er een politieagent – een verwijzing naar het beroemde karakter van een sergeant in een populaire Franse film. Dankzij herbruikbare stickers kan iedereen de 2CV Playmobil bovendien naar eigen smaak aankleden.

Hoewel de 2CV in 1948 met gemengde gevoelens werd ontvangen door het publiek, was hij het begin van een schitterend avontuur dat pas in 1990 zou eindigen.

Of eigenlijk nog steeds niet geëindigd is, gezien de nog altijd vele liefhebbers van het model. In de liefst 42 productiejaren bleef de 2CV zich ontwikkelen. Hij werd moderner en paste zich aan op de veranderende levens en infrastructuur. Toch verloor hij zijn oorspronkelijke doel nooit uit het oog: hij bleef eenvoudig te produceren, voordelig en gemakkelijk te onderhouden.

In het lange leven van de 2CV veranderde ook veel op gebied van design en uitrusting. Het is eigenlijk te veel om op te noemen, maar de eerste grote ontwikkeling in de historie van de 2CV is in 1957. Dan wordt namelijk een achterklep geïntroduceerd, ter vervanging van het canvas dak dat tot onderen doorliep en opgerold moest worden om bij de bagageruimte te komen. In 1951 wordt de besteluitvoering aan het aanbod toegevoegd. De laatste modellen hebben een laadvermogen tot wel 400 kg. In 1960 introduceert Citroën een heel speciale uitvoering, de vierwiel aangedreven 2CV met twee motoren, een voorin en een achterin. Daarmee begeven zowel de 2CV als Citroën zelf zich voor het eerst in de wereld van terreinwagens. In 1964 maakten de naar achteren scharnierende voorportieren plaats voor conventionele voorportieren. In 1966 krijgt de 2CV extra zijruiten, in de dakstijl.

Met 5.114.969 geproduceerde exemplaren (waarvan 1.246.335 besteluitvoeringen) wist de 2CV in 42 jaar tijd vele sectoren en doelgroepen voor zich te winnen. Nog altijd kent het model een grote en trouwe schare liefhebbers.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken